2018-01-19, 14:05
Moderator
Lapapps avatar
Det måste vara otroligt ovanligt med familjemord där morden sker i samförstånd mellan föräldrarna. Känner någon till något liknande fall?
Citera
2018-01-19, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mammamia6
jag har varit medlem på Fb sedan 2015, men skriver nu mitt första inlägg. Det förvånar mej att så många skribenter i denna tråd har så bråttom att döma dessa föräldrar. Inlägg där någon deklarerar att "jag har två barn och minsann aldrig skulle mörda dem" är inte bara meningslösa utan också en uppvisning i en skrämmande brist på inlevelseförmåga, respekt och empati. Ingen frisk människa skaffar rimligtvis barn för att 12-14 år senare ta livet av dem, men när livet långsamt blir så nattsvart att man inte ser någon utväg kan det omöjliga upplevas möjligt, kanske till och med som det bästa alternativet man har. Utan att ha någon kännedom om denna familj tror jag ändå att jag kan jag ändå förstå att föräldrarnas beslut att tillsammans utplåna hela sin familj är inget beslut de tagit över en fika. Det är sorgligt att deras liv varit så eländigt och svart att de valt denna utväg. Men säkert inte obegripligt för dem som kände dem.
Vi vet inget. Blir trött på skribenter som har så bråttom att skrika mördare åt höger och vänster.

Så kloka ord du skriver... det har tidvis varit en mara härinne att läsa stupida, långsökta, orealistiska teorier och framför allt en massa trams och en massa förståsigpåare utan någon som helst insikt i mänsklig ohälsa, psykiskt och fysiskt.

Dagens information om föräldrarnas gemensamma sak visar en oerhörd tragedi och familjekatastrof. Nu är det dags att börja acceptera och till och med respektera föräldrarnas outgrundliga men faktiska förhållningssätt. Suicid har många ansikten, detta är extremt men säkert inte unikt.
Citera
2018-01-19, 14:06
Medlem
Koppykatts avatar
Nån som kan delge lite mer av vad som står i denna artikel för oss som inte har inlogg

https://www.sydsvenskan.se/2018-01-11/psykiatern-vi-maste-vaga-stalla-den-svara-fragan
Citera
2018-01-19, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Det måste vara otroligt ovanligt med familjemord där morden sker i samförstånd mellan föräldrarna. Känner någon till något liknande fall?
Nä, detta ingår inte i statistiken. Fråga en statistiker här i tråden (som jag inte nämner vid namn). Eftersom det är statistiskt oriktigt så har alltså inte detta mord skett.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag fattar inte varför föräldrarna tog sina egna liv om de var onda. De kunde ju bara ha avlivat de misslyckade ungarna och sedan kunnat leva ett bra liv tillsammans. Att döda sina barn hade inte varit svårt.

Nu valde föräldrarna att ta sina egna liv också. Det visar att de faktiskt inte tycke att det var meningsfullt att leva utan sina barn.

Jag tror inte att det hade uppnått det som de ansåg vara livskvalitet. Momsen och hans fru måste ha varit väldigt fyrkantiga i huvudet. Om inte ekvationen gick ihop för hur de hade föreställt sig livet så sket de livet helt enkelt. Barnen var bara variabler i ekvationen för dem.

Ett ord som Momsens chef använde när han beskrev honom har etsat sig fast i mitt huvud; stringent, var han tydligen.... Om man inte har innebörden av ordet klart för sig så googla det.
Citera
Medlem
Vilken jävla tragedi bara. Helt fruktansvärt hemskt. Någon som vet hur det gått till?
Citera
2018-01-19, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koppykatt
Nån som kan delge lite mer av vad som står i denna artikel för oss som inte har inlogg

https://www.sydsvenskan.se/2018-01-11/psykiatern-vi-maste-vaga-stalla-den-svara-fragan
Det handlar mest om statistik. Inte mycket att delge.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av USP89
Var har jag skrivit att jag stödjer barnamord? Att förstå varför någon gör som den gör inte det samma som att stödja agerandet. Jag invänder mig mest mot att folk verkar vilja rita upp en verklighet kryddad med akademikerförakt där föräldrarna mördar sina barn för att de inte kan prestera på grund av sjukdom när fakta inte stödjer denna slutsats.

Om man inte kallar föräldrarna för "iskalla mördare" så "stödjer man barnamord". Verkligen en intelligensreserv som har hittat till tråden.
Citera
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyKeane
Som sagt. Ska röra sig om kronisk narkolepsi. Nån som har erfarenheter av det? Kan det driva föräldrar till att vilja avsluta sina barns liv?

Jag tror inte att det beror så mycket på sjukdomen i sig utan på den upplevda utkomsten och då tolkad utifrån ett, förmodar jag, djupt depressivt tillstånd hos båda föräldrarna. Nu vet jag inte hur sjuka just dessa barn egentligen var men däremot finns det ju många oerhört svårt sjuka barn vars föräldrar inte mördar dem.
Citera
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Myndigheter har nu fått incitament varför och när en orosanmälan skrivs. Inte låta sig förblindas och dövas av vårdnadshavares status och retorik.
Förväntar mig en ny lag, Lex Agnes/Moa. "När det är för bra för att vara sant, är det oftast det".
Citera
2018-01-19, 14:09
Medlem
Polisen gick nu ut med att föräldrarna har dödat sina barn sen avslutat deras egna liv. Självmordsbrev fanns och föräldrarna tyckte att barnen och de saknade livskvalité.

Jävla själviska idioter, döda er själva och skit i barnen i så fall.. sjuk värld.
Citera
2018-01-19, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nä, detta ingår inte i statistiken. Fråga en statistiker här i tråden (som jag inte nämner vid namn). Eftersom det är statistiskt oriktigt så har alltså inte detta mord skett.

Vilket inte alls stämmer överens med vad jag skrivit om du bemödar dig att läsa mina inlägg istället för att bara döma...

Dessutom ingår detta fall i statistiken. Varför skulle det inte göra det menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in