2018-01-19, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantherTypeG
Var barnen verkligen "i vägen" för deras karriärer? De har ju bra jobb, de hade lätt kunnat hyrt någon som passade dom om de nu behövde hjälp med det.

Det hade inte passat in med Momsens självbild av sig själv som god och ödmjuk.
Citera
2018-01-19, 13:40
Medlem
RoyKeanes avatar
Som sagt. Ska röra sig om kronisk narkolepsi. Nån som har erfarenheter av det? Kan det driva föräldrar till att vilja avsluta sina barns liv?
Citera
2018-01-19, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av randigaladan
Det stod ju i pressen att de inte ansökt om någon annan hjälp än hemskola ingen.
Inget kan få mig att döda mina barn, hur svårt livet än blir.

1. allt som står i pressen är sanning, och info som ej står i pressen existerar inte.
2. att de inte ansökt om annan hjälp måste ju bara tyda på att livet var bättre än någonsin för allihopa.

Suck.
Citera
2018-01-19, 13:42
Medlem
outback4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartender1
Tragiskt, haft mannen som lärare och är väldigt ledsen över att det slutade såhär. Fick en väldigt bra uppfattning om personen och såg upp till denne väldigt mycket.

Så god människa att han dödar sina egna barn? Frågade de barnen?
En Feg narcissistisk råtta är han och frugan.
Citera
2018-01-19, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Väl uttryckt. Det här är Sverige, sannolikt ett av de bästa länderna i världen att vara förälder till kroniskt sjuka barn i sett till det stöd som samhället kan erbjuda.

Och det handlar dessutom om resursstarka personer med ordnade familjeförhållanden av det som hittills framkommit.

Det stinker nästan någon sorts vrickad heders/skamkultur över det här, jag kan inte beskriva det på något annat sätt.

Jag får också lite vibbar av att den här historien kanske är ännu mörkare än den verkar. Var barnen verkligen sjuka, till exempel? Yngsta dottern plockades ur skolan på föräldrarnas begäran för att de misstänkte att hon hade samma sjukdom som storasystern, men inget läkarintyg eller dylikt verkar ha funnits.

Tänk om föräldrarnas mentala tillstånd av olika anledningar förföll mer och mer och familjen blev mer och mer isolerad och föräldrarna allt mer kontrollerande, och att det fick barnen att må ännu sämre tills föräldrarnas mentala tillstånd var så illa att de fick för sig att utplåna hela familjen för allas bästa?

Jag tänker Münchhausen by Proxy.
Citera
2018-01-19, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hicku
Du tror att du vet, en viss skillnad. Vi vet knappt vilken sjukdom barnen hade, eller hur allvarlig den skulle vara. Hur mycket information har kommit ut i media egentligen? Hur kan du vara så tvärsäker på att den inte skulle kunna vara dödlig när du inte ens vet vad dom lider av? Jättemärklig åsikt.

Jag misstänker att du drar slutsatser utifrån att du upplever att svensk sjukvård fungerar till punkt och pricka och att läkare alltid kan ställa rätt diagnos, men tänk om.

Dock så har det ju kommit uppgifter på att den yngre dottern fått samma diagnos som den äldre (nåt ärftligt, i hjärnan) för ca 6 månader sen vid samma tidpunkt som pappan började gå ner i arbetstid.

Tråden fylls just nu av dömande människor som dig, ni är bara för mycket.

Jag drömmer och du håller med dem..
Även om barnen var dödssjuk så anser jag att detta är helknäppt, vet du om hur många sjuka barn det finns i Sverige.. Som bor på sjukhus, får hjälp i hemmet dagligen, ligger i respirator. Osv.. Deras föräldrar tar inte livet av dem för det. Jag vet precis hur dålig svensk sjukvård är så det behöver du inte ifrågasätta, men jag ser tyvärr inte detta som något man kan göra om man känner för det, för att det är jobbigt.. Nä
Citera
Medlem
Verkar vara många som tror att föräldrarna dödat barnen för att de var "svaga" och inte passade in i deras karriär drivna liv. Om man dödar barnen för att slippa dem, borde man inte försöka dölja det istället för att ta livet av sig. Verkar som många vill måla upp en bild av monster som känner sig hämmade av sina sjuka barn. Denna typ av person begår inte självmord sen. De försöker dölja morden.

Handlingarna tyder snarare på att föräldrarna inte velat mörda sin barn men ansett sig vara tvungna av barmhärtighetsskäl. Skäl som som varit så betungande att två till synes friska personer kommer fram till att det rimligaste är att döda barnen som de inte kan tänka sig leva utan och därför följer efter. Huruvida man anser detta är moraliskt förkastligt eller inte ens förståeligt är en helt annan sak. Men jag anser att det handlingsförlopp som verkar mest troligt utifrån de handlingar som begåtts.

Det får anses som högst osannolikt att båda föräldrarna samtidigt ska ha hamnat i en suicidal depression där de har beslutat sig för att ta med sig barnen.
Citera
Medlem
Vi ser ingen framtid för våra döttrar och därför tar vi föräldrar beslutet att ta våra liv, allihop.
Hur tänker man då? Vi har knappt fått info, det bara MÅSTE ligga mer bakom. Detta är inte okej nånstans. Livskvalitet är subjektivt. Det föräldrarna ansåg vara livskvalitet, kanske inte döttrarna delade. De hade kanske andra kriterier? De var bara barn. Vad vet barn om livet.

Nej, jag kan inte riktigt acceptera att det enbart var barnens sjukdom som låg bakom beslutet.
Citera
2018-01-19, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MedievalSteel
Vad vet du om hur ofta eller mycket de har bett om hjälp?

Och du vet inte mer så jag tycker du kan tagga ner och gå ta en lugnande fredagsöl eller något.
Citera
Medlem
Wotans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Hur många mord räknas detta som i statistiken?
0 2 3 eller 4?

Citerat från Polisens hemsida: "Förundersökningen kommer med största sannolikhet att läggas ner när den är klar, eftersom DE misstänkta inte längre är i livet."

Alltså räknar Polisen det som två offer och två förövare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Får hoppas att inget sjukt barn eller ungdom läser ditt inlägg. Vilka nojjor kan inte födas hos andra barn med faktiska diagnoser..att deras föräldrar ska ha ihjäl dem, bli mördade.

Uppenbarligen kan du inte läsa vad jag skriver!
Citera
2018-01-19, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MedievalSteel
1. allt som står i pressen är sanning, och info som ej står i pressen existerar inte.
2. att de inte ansökt om annan hjälp måste ju bara tyda på att livet var bättre än någonsin för allihopa.

Suck.

Suck på dig..
1 självklart inte, men varför går kommunen ut med den infon om det inte stämmer..
2 om mina barn var så sjuka att jag inte visste vad jag skulle göra så skulle jag bett om hjälp. Finns mycket bra hjälp att få i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in