2018-01-19, 13:01
Medlem
MacEbolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koppykatt
Ja, vad menar du? Är det info du fått ang vad de håller på med nu inför kommande uttalande, eller var det nåt du kom på spontant?

Tror de flesta inte vet vad Werther-effekten är så kan informera om att det syftar på en litterär figur ur en 1800talsroman "Den unge werthers lidanden", som handlar om en olyckligt förälskad ung man som tog sitt liv och som sen utlöste en självmordsvåg bland unga.

Är det en hint om att tjejerna tagit sina egna liv som man kommer rapportera om? Annars har jag svårt att se kopplingen?

Faran med att belysa sådana här händelser är att personer som funderat på suicid och eller familicid kanske tar steget över tröskeln och verkställer.
Citera
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Avser du frågan om vad som talar emot ett samförstånd mellan föräldrarna att mörda sina barn?

I sådana fall har jag besvarat det i andra inlägg. Det är dessutom ett exempel på omvänd bevisbörda. Jag efterfrågade belägg för tesen att massmordet begåtts i samförstånd. Beläggen för det är ungefär lika obefintliga som tesen att rymdvarelser mördade familjen. Kan du lista allt som belägger att det inte var rymdvarelser?

För att vara konstruktiv och sammanfatta läget kan jag återigen påpeka att "samförståndsteorin" utgår från att båda döttrarna var dödssjuka och inbegriper dessutom ofta att mamman fått en dödsdom i form av besked om malign cancer. Det finns inga som helst belägg för detta. Argumenten som konstrueras utgår från att nämnda hypotes är sann, vilket det saknas belägg för. Den kan stämma, fast ingenting vi vet talar för det och de som anammar den saknar faktabaserad grund för den.

"Vi vet inget, så vad som helst kan vara sant" är ett återkommande försvar när känsliga personer konfronteras och efterfrågas för belägg. Det samma gäller rymdvarelseteorin.

Det går att applicera bayesiansk sannolikhetslära på det mesta för att komma närmare sanningen när vi inte har alla fakta. Det hjälper även att minimera förekomsten av osannolika hypoteser som annars riskerar att störa som ett brus för de som verkligen är intresserade av sanningen och inte av prestige.

Jag har inte hittat något exempel där två föräldrar i samförstånd mördar sina barn och sedan sig själva (krigssituationer är explicit undantagna i litteraturen). Det i sig talar emot att fallet skulle vara så i Bjärred.

Mänsklig psykologi är en annan faktor. Att två till synes väl fungerande personer skulle anse det vara adekvat att mörda sina barn trots att de av allt att döma hade många år kvar att leva ter sig extremt osannolikt. När en suicidal partner uttalar en dödsönskan är den vanligaste responsen: "ja, men tänk om jag dog, hade du velat det?" Svaret är i regel alltid "nej", även om vissa ändå tar stegat och tar sitt eget liv. Resonemang om att "ja, det är bäst att vi båda dör och ta barnen med oss" är inte bara ovanligt utan i princip okänt. Den som kan ge ett exempel på där två vuxna som inte är med i en sekt mördar sina två barn trots att de har många år kvar och även sig själva, trots att pappan av allt att döma utöver sin depression, var fysiskt frisk.

Nej, jag kräver inte att verkligheten ska anpassa sig till statistik, men jag är väldigt intresserad av hur de som säger sig "veta" att föräldrarna mördade sina barn i samförstånd kommit fram till den slutsatsen, utan att göra en rad antaganden som det saknas belägg för.

I hate to say...

Det finns en "första gång" för allt tydligen. Det här är högst osannolikt, men inte omöjligt, och det som är "inte omöjligt" ska också hända ngn gång.

Det återstår att se de närmare detaljerna i den mån de blir klarare.

Såvida det inte rör sig om ett klumpigt försök av maken att dölja mordet förstås.

Jag utgår ovan ifrån att polisen meddelar antingen vad de tror sig ganska säkert veta eller vad avskedsbrevet vill hävda. Men att i så fall analys av situationen fortgår.

Må de oskyldiga vila i frid...
Senast redigerad av Lonnrot 2018-01-19 kl. 13:06.
Citera
Avslutad
https://polisen.se/Aktuellt/Handelser/Skane/2018-01-19-1228-Ovrigt-Lomma/

Hoppas att barnet inget visste vad som planerades och att det gick fort i sömnen eller så! Så hemskt.
R.i.p ❤
Citera
2018-01-19, 13:02
Medlem
Vi kan väl konstatera att de som var mest sjuka inte var barnen, utan föräldrarna.
Citera
2018-01-19, 13:02
Medlem
Koppykatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twiggygirl
Jag tror inte en sekund på det. Inte svårt att få mamman att underteckna ett avskedsbrev. Det är ganska vanligt vid mord att på det viset få det att se ut som självmord. Dom kan gärna delge dödsorsakerna för att göra informationen trovärdig. Var väl enklaste sättet för polis och utredare att säga såhär.

Tänker precis som du. Mamman kan ha varit manipulerad, hotad eller vad fan som helst att skriva under och pappan fortfarande mördat allihop. Inget nu om att Gärningspersonenen / en av gp hittats hängd. Infon är bristfällig och lämnar fortfarande utrymme för minst lika mycket spekulationer som innan.
What about alla 100 procent sanna pm?
Citera
2018-01-19, 13:03
Medlem
Jag hade nästan haft större förståelse för om en av föräldrarna drabbats av djup depression och ville begå självmord och tog familjen med sig.

Det här att båda föräldrarna planerat att döda sina barn för att de är sjuka är bara... Vidrigt.

Att man som förälder ens kommer på tanken. Att ens partner inte säger "är du sjuk i huvudet?!" och ringer polisen och flyttar med barnen till hemlig ort likaså.

Svårt att veta givetvis hur sjuka barnen är men att ta sig rätten att bestämma att de inte har någon framtid och ingen livskvalitet när de är tidiga tonåren är bland det mest narcissistiska jag hört. Svårt att hitta förmildrande omständigheter i det här fallet.
Citera
Medlem
tigrinnan14s avatar
Citat:
Jag tror inte en sekund på det. Inte svårt att få mamman att underteckna ett avskedsbrev. Det är ganska vanligt vid mord att på det viset få det att se ut som självmord. Dom kan gärna delge dödsorsakerna för att göra informationen trovärdig. Var väl enklaste sättet för polis och utredare att säga såhär.

Tror du verkligen inte att polisen är mer kompetent än att de bara tror på vad som står på ett papper? Utredningen har förmodligen visat tecken på att det verkligen var ett samförstånd och nu går de ut och säger det som de vet stämmer. De behöver knappast bevisa det för allmänheten
Citera
Medlem
Citat:
Du menar att pappan döljt vad mamman egentligen skrev under på, ja han kan ju ha skrivit texten i efterhand, efter hennes underskrit.

Men jag väljer att tro att polisen har mer under fötterna än enbart detta avskedsbrev.

Ja det är helt absurt. Hur i alla sina dar kan man se på när man tar livet av sina fina barn. Utom mitt förstånd.
Citera
2018-01-19, 13:04
Medlem
Håller med. Hoppas verkligen inte barnen hade någon aning om vad som var på gång.
Har det kommit fram vad det var för diagnos barnen hade?
Citera
2018-01-19, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankagrodan
https://polisen.se/Aktuellt/Handelser/Skane/2018-01-19-1228-Ovrigt-Lomma/

Hoppas att barnet inget visste vad som planerades och att det gick fort i sömnen eller så! Så hemskt.
R.i.p ❤
Ja, det får vi vid gud hoppas. Men man har inte rätt att ta sina barns liv bara för att man själv tycker livet är jobbigt och att man får försämrad livskvalitet. Jag begriper att man går på knäna och att livet är jävligt ibland. Men då får man fly livet själv, men man har inte någon rätt att leka gud och ta barnens liv. De hade kanske livskvalitet! De kanske inte hade så höga krav på livet som föräldrarna. Detta är inte ok nånstans! Livskvalitet är upp till varje enskild person att tolka. Men man kan aldrig tolka det ordet åt någon annan. Fan också.
Citera
2018-01-19, 13:05
Medlem
Då är saken klar. Ni som hävdade att båda föräldrarna var ansvariga och att orsaken var barnens sjukdom, hade rätt.
Tänk att "livskvalitet" kan förvrängas så att bara friska och presterande människor har anledning att leva. Vilken tragik. Stackars flickebarnen som inte fick nåt val.

https://www.expressen.se/kvallsposten/foraldrarna-i-bjarred-lamnade-avskedsbrev/
Citera
2018-01-19, 13:05
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dannebil
Jag hade nästan haft större förståelse för om en av föräldrarna drabbats av djup depression och ville begå självmord och tog familjen med sig.

Det här att båda föräldrarna planerat att döda sina barn för att de är sjuka är bara... Vidrigt.

Att man som förälder ens kommer på tanken. Att ens partner inte säger "är du sjuk i huvudet?!" och ringer polisen och flyttar med barnen till hemlig ort likaså.

Svårt att veta givetvis hur sjuka barnen är men att ta sig rätten att bestämma att de inte har någon framtid och ingen livskvalitet när de är tidiga tonåren är bland det mest narcissistiska jag hört. Svårt att hitta förmildrande omständigheter i det här fallet.

Precis!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in