2018-01-19, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Pga alla Sveriges barn, tonåringar som tagit denna historia hårt eller tagit den till sig hoppas jag att de får svar från polisen.

Jag kan tänka mig att barn som har en eller båda föräldrar som är deprimerade, sjuka eller aggressiva är oroliga ifall något skulle kunna hända dem inom deras fyra väggar. Många barn lever med föräldrar som mer eller mindre mår dåligt. Barn blir ibland irrationelt oroliga och rädda och därför tycker jag att dessa barn förtjänar att få svar från polisen som ev kan lugna deras oro.

Detta har berört oss vuxna, och jag kan inte föreställa mig hur detta har berört otroligt många av Sveriges skolbarn och tonåringar, speciellt i Skåne/Bjärred trakten och för att inte tala om alla barnen på flickornas skolor.

Polisen måste ge ett svar eftersom barn mår dåligt av att inte veta och inte kunna bilda sig en rationell (så långt detta är möjligt i detta hemska fall) förklaring.

Att mörka, hemlighålla, lägga locket på gör det motsatta och barn kan må mycket dåligt av att tro att samhället beter sig så, polisen som de ska kunna lita på, skolan, läkare osv. Myndigheter måste inge förtroende.

Dock så är det ju så att polisens jobb inte är att lugna människor på det sättet.

Man har som uppgift att utreda brott samt lämna viss information som är av intresse. Som exempelvis att man bedömmer det som mord men att man inte letar gärningsman utanför dom döda.

Att du vill lugna dig eller andra med smaskiga detaljer är någonting helt annat och inte polisens uppgift.
Det här var uppenbarligen en familj med extremt stora problem. Att deras liv ska läggas ut för granskning av hela Sveriges tyckare och tänkare är inget som polisen ska delta i. Oavsett hur orolig eller nyfiken du är.
Citera
2018-01-19, 12:53
Medlem
fernebos avatar
Så otroligt sjukt! Måste vara en rätt unik händelse i modern svensk kriminalhistoria. Framförallt sett till att döttrarna inte var så svårt sjuka och sett till att vi lever i ett någorlunda fungerande land och att familjen på ytan verkar rätt normal och väletablerad.

Det här är ju sånt man såg i typ Berlin innan Röda Armén intog staden. Att familjer begick kollektiva självmord av ren skräck. Det förekommer ju också i samband med religiösa sekter och liknande.
Citera
2018-01-19, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Önskar mer information, för detta sjuka samförstånd mellan de båda föräldrarna har jag svårt att fatta.
Sjukdomarna ingen hade namn på dessutom..

Alltså, det här går inte in i mitt huvud😳
Hur kan man ens tänka att göra det i samråd? Och hur sjuka var barnen?

Edit: det avskedsbrevet skulle jag vilja se.😳
Senast redigerad av So.far.so.good 2018-01-19 kl. 12:56.
Citera
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Man får väl tycka att det är något extremt om båda var eniga om ett sådant beslut, att döda sina barn.

Fallet verkar vara unikt. Kan inte förstå detta, alls.
Citera
Medlem
Någon som vet vilken sjukdom döttrarna led av?
Citera
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Det är vägen till döendet som kan vara i åratal med gradvis förlorade förmågor som är det som många inte klarar av.

Som barnen förlorar, inte föräldrarna. Man äger inte sina barn, än mindre mördar dem om man är frisk.
Citera
Medlem
slaskrensares avatar
Vad för åkommor har döttrarna lidit av som gjort livet outhärdligt för både de själva och föräldrarna?

Hur dog familjen?
Citera
2018-01-19, 12:55
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Hur många mord räknas detta som i statistiken?
0 2 3 eller 4?

Lär ju bli två om föräldrarna dödade döttrarna i samförstånd och därefter tog livet av sig i samförstånd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cating
Javisst, men det ÄR extremt ovanligt. (<- gällande tonåringar vill säga. Att ett litet barn skulle få bröstcancer? Har det någonsin inträffat?)
Dessutom så gäller mitt svar även dem. Teorin var att de visste att de isf var bärare, och då kontrolleras de mycket noga. Att en 14 åring skulle vara döende i bröstcancer.. nej, det är snudd på lika troligt som att hon blev träffas av en meteorit. Man kan ju dra iväg vilka hypoteser och teorier som helst, men BRCA teorin är en av de mer osannolika. (Med det menar jag att visst kan de ha BRCA-genen, men att döttrarna utvecklat dödlig bröstcancer och därför tagits av daga..Nej, finns inte på kartan)
Jag garanterar dig att alla med gedigen kunskap om just BRCA håller med mig i detta.
Är man inne på ärftlighets och genmutationsteorin, så finns det tusen andra defekter som är troligare.

Du har rätt i en del av det Du skriver om BRCA-generna. Men att garantera mig, och andra här, att Alla med gedigen kunskap om just bröstcancer, BRCA1 & 2 håller med Dig i dina påståenden var sannerligen att ta i långt i överkant. Nej - alla med gedigen kunskap om just BRCA håller INTE med Dig i detta...
Merparten av de som skriver här spekulerar. Att sedan självutnämnda förstår-sig-på-are sitter och bedömer, väger och betygsätter olika scenario & händelseförlopp blir nästan fånigt. Innan polisen (med sina undersökningar som grund) kommer med sitt utlåtande kan man inte betygsätta enskilda flashbackanvändares teoriers överensstämmelse med det verkligen hänt...
Citera
Medlem
Anledningen som beskrivs i brevet var att de inte såg någon livskvalitet eller framtid på grund av sina döttrars sjukdomssituation.
Undrar vad de menar med livskvalitet. Det är olika från person till person. Undrar om flickorna var tillfrågade? De kanske tyckte att de hade livskvalitet ändå?
Jag arbetar i ett yrke där jag ser svårt skadade människor, som efter rehabilitering inte har ett självständigt liv, i händerna på personliga assistenter. Trots att de inte alltid kan tala, sitter i nästan alla fall i rullstol, har svårt att läsa - de visar att de älskar livet!
Så jag undrar igen, har flickorna haft något att säga om föräldrarnas beslut tro.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Då var det bekräftat. Skett i samförstånd av båda föräldrarna. Kära nån.
Undrar vad ”statistikmänniskorna” säger om detta? 🙈
Enligt dem händer ju inte sånt här 😊
Och nu ser vi att er info varit rätt 👍
Tragiskt dock att de inte såg annan lösning 🙁😥
Citera
2018-01-19, 12:56
Medlem
Twiggygirls avatar
Jag tror inte en sekund på det. Inte svårt att få mamman att underteckna ett avskedsbrev. Det är ganska vanligt vid mord att på det viset få det att se ut som självmord. Dom kan gärna delge dödsorsakerna för att göra informationen trovärdig. Var väl enklaste sättet för polis och utredare att säga såhär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in