2018-01-19, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det kan ju vara en orsak också. Jag kan tänka mig att det är flera parametrar det handlar om. Sjukdom, personlig motgång av det grövre slaget, scientologerna och kanske något mer.... När det blir för mycket kanske det brister på det här viset?

Jag har följt tråden sedan start och tvivlar starkt på annan sjukdom än psykisk, möjligen orsakad av religiös fanatism. Hos en eller båda föräldrarna. Att maken sannolikt tog livet av sig sist genom hängning talar väl för att han varit drivande. Det behöver inte ens varit ett gemensamt beslut, han kan ha mördat övriga.
Citera
2018-01-19, 12:02
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svarreblarre
När får vi veta mer från polisen?
Tror inte allmänheten får veta mer. Det är nedlagt då mördaren är död. Bara anhöriga som får veta exakt vad som hänt om det nu går att klargöra.
Citera
2018-01-19, 12:03
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vargaretas
Tack för att du förstår, jag checkade IVO och de finns kvar
https://www.ivo.se/for-privatpersoner/

Hej du har en länk till en gammmal info-sida från IVO. Googla igen på nätet.

IVO för patienter är borttaget. Det går inte att kontakta IVO med någon form av klagomål som patient eller anhörig längre.
Har du problem med något ska du kontakta din vårdinrättning och därefter gå vidare till ansvariga där.
Att IVO lagt ner som "klagomålsinstans" gäller från årskiftet 2017/18. För patienter finns det inte längre någon instans som tar emot och värderar klagomål, ingen vårdpersonal kan heller bli "anmäld".

IVO sysslar endast med lex Maria ärenden där vården själv anmäler något som hänt. Dessa ärenden är väldigt få varje år och sker endast intern inom vården och är inget patienter kan påverka.
Citera
2018-01-19, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Flera personer har på ett trovärdigt sätt beskrivit i tråden att Paret hade samröre med Scientologerna.

Vilka har beskrivit det på ett trovärdigt sätt? Har jag missat. Skulle vara den enda rationella förklaringen till det som skett isf. Isolering, skulder, skam osv.

Märkligt att polisen inte går ut med någon mer information kring detta, om inte annat för att minska på spekulerandet. Ett fall som berör och faktisk har ett allmänintresse med tanke på den beviljade hemundervisningen och i övrigt, vad det verkar, minimala insyn i familjen och hur de levde.

Kändes situationen så hopplös för familjen pga sjukdomar? Fanns verkligen ingen hjälp att få? Hade de inget nätverk av familj och vänner? Kompisar till barnen?

Två barn har mist livet. Det är ett faktum.
Citera
2018-01-19, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svarreblarre
När får vi veta mer från polisen?

När polisen anser sig ha en tillräckligt god uppfattning om vad som hänt, hur och varför. Polisens primära uppgift är att lösa brott, inte att hålla oss nyfikna informerade.

Det fanns en förhoppning hos polisen att de ska kunna gå ut med mer information i slutet av den här veckan, men det är långt ifrån säkert att det blir så till följd av det ovan nämnda.
Citera
2018-01-19, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Glöm inte att det uppgivits att de (åtminstone pappan) var scientologer. Ansett som en av de farligaste sekterna, läs nedan länkar om avhoppare så förstår ni varför. Det kan förklara isolering och lögner till omgivningen om allvarlig sjukdom. Normala barnläkare sätter inte diagnosen ME och föreslår hemundervisning. Kanske hustrun ville hoppa av vilket drev mannen till mord och självmord?

http://www.hallandsposten.se/nyheter/halmstad/mariette-lindstein-lyckades-fly-från-sekt-1.335443

https://www.svt.se/opinion/att-ga-med-i-scientologerna-var-som-att-bli-kar

Vilka källor grundar du detta på? har vi bevis för att det stämmer? Isf kan det faktiskt vara en trolig orsak till det hemska som skett.
Citera
2018-01-19, 12:18
Medlem
Pga alla Sveriges barn, tonåringar som tagit denna historia hårt eller tagit den till sig hoppas jag att de får svar från polisen.

Jag kan tänka mig att barn som har en eller båda föräldrar som är deprimerade, sjuka eller aggressiva är oroliga ifall något skulle kunna hända dem inom deras fyra väggar. Många barn lever med föräldrar som mer eller mindre mår dåligt. Barn blir ibland irrationelt oroliga och rädda och därför tycker jag att dessa barn förtjänar att få svar från polisen som ev kan lugna deras oro.

Detta har berört oss vuxna, och jag kan inte föreställa mig hur detta har berört otroligt många av Sveriges skolbarn och tonåringar, speciellt i Skåne/Bjärred trakten och för att inte tala om alla barnen på flickornas skolor.

Polisen måste ge ett svar eftersom barn mår dåligt av att inte veta och inte kunna bilda sig en rationell (så långt detta är möjligt i detta hemska fall) förklaring.

Att mörka, hemlighålla, lägga locket på gör det motsatta och barn kan må mycket dåligt av att tro att samhället beter sig så, polisen som de ska kunna lita på, skolan, läkare osv. Myndigheter måste inge förtroende.
Senast redigerad av Singoallaa 2018-01-19 kl. 12:24.
Citera
2018-01-19, 12:20
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Men nu säger du ju emot dig själv?
Nej.

Det första stycket är ett konstaterande. I det andra och det tredje stycket utgår jag från den information allmänheten kan leta upp. Polisen vet givetvis mycket mer.
Citera
2018-01-19, 12:22
Medlem
Lättläst om scientologi:

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article15112548.ab

Sonen förklarade i slutet av artikeln:
1983 uppgav hans son, Ron Jr, i en intervju att pengar var motivet.
– Pappa sa till mig och många andra att sättet att tjäna en miljon var att grunda en religion.
Citera
2018-01-19, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himalaya100
Vilka har beskrivit det på ett trovärdigt sätt? Har jag missat. Skulle vara den enda rationella förklaringen till det som skett isf. Isolering, skulder, skam osv.

Märkligt att polisen inte går ut med någon mer information kring detta, om inte annat för att minska på spekulerandet. Ett fall som berör och faktisk har ett allmänintresse med tanke på den beviljade hemundervisningen och i övrigt, vad det verkar, minimala insyn i familjen och hur de levde.

Kändes situationen så hopplös för familjen pga sjukdomar? Fanns verkligen ingen hjälp att få? Hade de inget nätverk av familj och vänner? Kompisar till barnen?

Två barn har mist livet. Det är ett faktum.

Läs de första inläggen, vad jag minns stod det att en av hans närmsta vän/kollega också var Scientolog. Men räkna inte med att någon skulle bekräfta detta, utifrån vad avhoppare beskrivit om hemlighetsmakeri och censur. Klart polisen inte kan gå ut med obekräftade uppgifter. Kanske är anhöriga också sektmedlemmar, eller helt ovetande.
Citera
2018-01-19, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfried
Vilka källor grundar du detta på? har vi bevis för att det stämmer? Isf kan det faktiskt vara en trolig orsak till det hemska som skett.

Allt vi vet bygger i princip på tidiga uppgifter i denna tråd från bekanta till familjen. Detta om Scientologi skrevs tidigt, dock utan att det kopplades med dödsfallen. Det har ju varit väldigt fokus på de sk ”sjukdomarna”. Jag tror rentav att deras flytt till Malmö kan ha varit för att komma närmare kyrkan. Tvivlar på att sanningen någonsin kommer ut. Särskilt om fler anhöriga är involverade i kyrkan. Farligt att vara avhoppare eller kritisera Scientologi.
Citera
2018-01-19, 12:31
Medlem
Polisen måste sambedöma med suicidcentrum för att minimera effekter av en presskonferens, ffa Werther-effekten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in