2018-01-19, 11:26
Medlem
GT har gått ut med mer info. Hittat kläder som matchar gärningsmannaprofilen, men det kanske konstigaste är:

”Men det finns även andra saker som stärker bilden av det är rätt person – spåren på mordplatsen.
– Vi har analyserat vad som har hänt runt brottsplatsen. Där finns det en grej som gör att vi är säkra på att det inte finns fler gärningsmän, alltså hur själva brottet har gått till. ”

Vad kan det vara?

https://www.expressen.se/gt/polisen-sakra-pa-att-han-mordade-/
Citera
2018-01-19, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crp1
Ludwig Gabrielsson var en av mina närmsta vänner, mig och en annan var de två sista han umgicks med i princip konstant. Aldrig varit våldsam, aggressiv utåt . han mådde psykiskt dåligt av många anledningar som inte berör någon här . Ingen ”störd” mördare utan bara något som har gått snett..

Mer säger ja inte

en till tragisk historia av en ung man.Om han förlorade mor som tonåring(som jag läst här på FB) kunde det så klart påverka honom väldigt negativt.Så synd att din vän inte fick stöd som han kanske behövde..Att börja röka,knarka,supa är ingen bra tröstväg..Speciellt när man är så pass ung.
Var rädd om varandra ni alla! Livet är inte lätt.Svåra tider lever vi i.
Var starka och kom ihåg att livet är underbart oavsett alla våra bekymmer.
Jag förlorade min far 2016 och saknar honom väldigt mycket.Jag hann inte ens säga Farväl till honom.Nu har jag bara hans foto och minnen kvar.Sedan hans bortgång förändrades allt i mitt liv till bara värre.Både min mor och bror skiter i mig som jag inte existerar.Ni anar inte HUR det är jobbigt och ta på nerverna.Personerna tänker bara på pengar också.
Ska jag ta livet av mig p g a dem?Aldrig i livet!Jag tvingar mig leva och vara stark.
Varje dag som Gåva,även om det känns jobbigt väldigt ofta så man vill supa ihjäl sig.Att vara frisk och inte sjuk är också viktigt.Man måste ta hand om sig själv.Ingen väl gör det förutom oss själva.
Snart kommer ju Våren och Solen också!..
Citera
2018-01-19, 11:30
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Du menar nog genetiskt ursprung, inte etnicitet. Men vad jag förstår så används det inte nej. Tekniken är än så länge i sin linda, och befolkningen i hög grad ganska uppblandad, så det blir svårt att få säkra svar av det.

Tror att det enda som brukar användas är kön.

Vet inte hur jag riktigt ska tolka ditt svar. Nog går det att få säkra svar, däremot används inte tekniken i Sverige. Det är väl inte oväntat att en avancerad utredningsteknik inte används i ett land där polisen oftast inte ens utreder brott, inklusive grova våldsbrott, utan där de flesta fall avskrivs omedelbart utan utredning? Det går t.o.m. i viss mån skapa en bild av GM:s specifika individuella utseende utifrån DNA, förutom att det inte kan givetvis förutsäga den inverkan miljöpåverkan har haft på utseendet, inte kan förutsäga den stil personen har valt att ha eller kan förutsäga vilken ålder GM råkar befinna sig i.

Sedan är väl tekniken i första hand intressant i andra länder, där man även söker tips genom att publicera signalement, övervakningsbilder o.s.v. Det är kanske inte lika intressant i Sverige, som unikt brukar mörka även denna information av politiska skäl och möjligtvis även helt enkelt för att slippa behöva ägna tid åt att få in tips och gripa gärningsmän ("av utredningstekniska skäl", som de säger), vilket även fungerar (svenska polisen löser avsevärt färre brott än normala polismyndigheter i i-länder). När det gäller själva lösandet av ett brott med hjälp av DNA från en brottsplats, så kräver det att man kan matcha det mot någon identifierad person, t.ex. mot DNA:t i ett DNA-register eller från en person som har topsats. Allt det andra kan endast hjälpa till att finna den personen för DNA-matchning.
Senast redigerad av Europe 2018-01-19 kl. 11:33.
Citera
2018-01-19, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nov3mber
Missade detta, ursäkta mig. Så jävla typiskt flashback asså, inte konstigt om han kanske blev ännu mer nervös och mådde ännu sämre när hans uppgifter läckt ut.
Han var ju död när uppgifterna läcktes ut?

Och det är ju inte han som blev mördad i skogen direkt, hur synd det än kan ha varit om honom pga div problem ursäktar det inte mord!
Citera
2018-01-19, 11:31
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matrixyo
GT har gått ut med mer info. Hittat kläder som matchar gärningsmannaprofilen, men det kanske konstigaste är:

”Men det finns även andra saker som stärker bilden av det är rätt person – spåren på mordplatsen.
– Vi har analyserat vad som har hänt runt brottsplatsen. Där finns det en grej som gör att vi är säkra på att det inte finns fler gärningsmän, alltså hur själva brottet har gått till. ”

Vad kan det vara?

https://www.expressen.se/gt/polisen-sakra-pa-att-han-mordade-/

Det regnade, så kanske avtryck av bara ett par skor?
Citera
2018-01-19, 11:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Tror inte att fordon varit inblandat alls. Dessutom verkar ju gärningsmannen ha uppehållit sig runt platsen ett bra tag. Vi pratar om runt 6 timmar!

”Beskrivningen av den misstänkte mördaren bygger på ett flertal vittnesuppgifter från Lassalyckan den 24 oktober förra året. Från förmiddagen fram till eftermiddagen den aktuella tisdagen har ett antal personer iakttagit en man som polisen anser är högintressant i mordutredningen.

http://www.ut.se/ulricehamn/mordet-pa-lassalyckan-polis-slapper-signalement/

”Enligt Arvidsson har mannen synts till området runt Lassalyckans motionsområde vid flera tillfällen under morddagen – från 10.30-tiden och framåt.
Arvidsson uppger att polisens misstanke är att själva mordet inträffade någon gång mellan 16.20 och 16.30.

http://www.gp.se/nyheter/västsverige/mystisk-man-söks-efter-mordet-i-ulricehamn-1.5036123

Nu vet vi ju inte med säkerhet att den man som observerades i Lassalyckan är gärningsmannen.
Men det är väl troligtt att det är det.
Den svartklädda man som setts i området från 10.30 och framåt har varken hört av sig eller haft telefon med sig.
Det gäller också gärningsmannen.

Om Gm hade haft en telefon med sig, hade den kopplat upp sig mot en mast och han hade kunnat topsats och förhörts tidigare.

Det får mig att dra slutsatsen att det inte finns något som helst oplanerat här.

Tror att mordet är gjort efter hans egen agenda.

Om det hade varit någon annan inblandad, tror jag inte att han skulle utsatt sig för den risk det innebär att utföra mordet. Självmordet kan tyda på det.

Säker kan man förstås inte vara.
Citera
2018-01-19, 11:58
Medlem
Public Enemys avatar
Är det någon som har en aning om prislappen på ett DNA-test?
Citera
2018-01-19, 12:03
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Du menar nog genetiskt ursprung, inte etnicitet. Men vad jag förstår så används det inte nej. Tekniken är än så länge i sin linda, och befolkningen i hög grad ganska uppblandad, så det blir svårt att få säkra svar av det.

Tror att det enda som brukar användas är kön.
Etnicitet och genetiskt ursprung är i 99% samma sak, om man nu inte är helt PK-anstruken och vill kalla alla som åker tunnelbana i Sverige för svenskar. Säger DNA-analysen 90% västeuropé så behöver man inte leta efter slaver, kurder, maorier, o.s.v.
Citera
2018-01-19, 12:04
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Public Enemy
Är det någon som har en aning om prislappen på ett DNA-test?
Ca $100 om du gör det på nätet.
Citera
2018-01-19, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crp1
Hej, jag är en av de får personer som har haft en nära kontakt med MGM det närmsta halvåret. Ingen av oss (hans vänner) märkte av något annorlunda med honom förens i tisdags då han betede sig lite annorlunda men inget märkvärdigt.
Hans död kom som en chock och vi alla var ledsna, några timmar senare kommer artiklarna från tidningarna om att dom har fått en DNA träff och att den MGM ej lever längre. Detta var inget som någon av oss ens hade kunnat tänka tanken om. Jag själv träffade MGM säkert en 10-15 gånger från dess att mordet hände tills dess att han hittades död och han var alltid sig själv.

——————

skrivs av en nära vän till mig som umgicks med Ludwig en del till och från också. Intygar detta också .

Vet ni ifall Ludwig har en autismdiagnos?
Citera
2018-01-19, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nov3mber
Känner också till personen, men VARFÖR går du ut med hans fulla namn i ett Flashbackforum? Ingen har med det att göra mer än polisen och anhöriga till både förövare och offer.

Han har i samband med mordet förbrukat rätten att vara anonym. Good riddance...
Citera
2018-01-19, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strv122b
Han var ju död när uppgifterna läcktes ut?

Och det är ju inte han som blev mördad i skogen direkt, hur synd det än kan ha varit om honom pga div problem ursäktar det inte mord!

Oavsett vilket så har ingen annan mer än anhöriga och utredare något att göra med vem personen är och vad hans fulla namn är, fattar inte varför folk har ett sådant behov av att lägga näsan i blöt, kolla upp personen på facebook osv när man inte har någon som helst anknytning till personen. Det finns en anledning till varför inte tidningar, polis och utredare går ut med gärningsmannens fulla namn offentligt.
Senast redigerad av Nov3mber 2018-01-19 kl. 12:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in