Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-18, 21:48
  #2749
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Okej, men då kanske det leder till ändrade rutiner ändå på något sätt. Annars blir det så att folk fegar ur och tar livet av sig som Ludwi* gjorde nu.

Eller ännu värre, ger sig på en folksamling för allt är kört.
Citera
2018-01-18, 21:48
  #2750
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Och hur har du tänkt att du ska få tillgång till obduktionsprotokollet nu när GM är död?

Vore ju svårare att få tag i det innan.
Citera
2018-01-18, 21:49
  #2751
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Detta kommer vi aldrig få reda på, varför han gjorde det och hur.

Nej det har du säkert rätt i. Polisen är som en sluten sekt. De tycker att det var bra att han dog så de slipper redovisa något mer för allmänheten. På ett sätt är det ju bra för man sparar en del pengar.
Det enda man kan tycka är att de kunde sluta helt med presskonferenser och information till allmänheten. Det blir bara jobbigt när de först går ut och snackar med TV och press, men sedan lägger locket på för all framtid.
Citera
2018-01-18, 21:51
  #2752
Medlem
400Bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Undrar hur polisen valde ut vilka som skulle topsas. Fanns det något speciellt med killen eller gjorde de så på alla killar i hans ålder i kommunen?

På Veckan Brott berättade man att man hade visa saker att gå på som kön och lite andra saker. Drygt 1 000 personer passade in på dessa saker i närområdet.

Det kan vara saker som längd, ögonfärg, etnicitet osv osv.

Säkert även saker utanför DNA:t som vart mobilen befunnit sig osv.
__________________
Senast redigerad av 400Ben 2018-01-18 kl. 21:54.
Citera
2018-01-18, 21:52
  #2753
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nej det har du säkert rätt i. Polisen är som en sluten sekt. De tycker att det var bra att han dog så de slipper redovisa något mer för allmänheten. På ett sätt är det ju bra för man sparar en del pengar.
Det enda man kan tycka är att de kunde sluta helt med presskonferenser och information till allmänheten. Det blir bara jobbigt när de först går ut och snackar med TV och press, men sedan lägger locket på för all framtid.
Det är nog inte mycket man behöver veta i fallet. Ung testosteronstinn snubbe som fick för sig att en kvinna runt 60 var ett perfekt offer. Eller...?
Citera
2018-01-18, 21:52
  #2754
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Detta är knappast något vanligt problem att folk topsas, tar livet av sig och sedan DNA-träff.

Visst, men såvitt jag ser så har ingen påstått det här i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Hur ska man ändra rutinerna? Alla som topsas ska sitta inne en vecka? Inte rimligt någonstans.

Det är inte min sak att komma på förbättrade rutiner/arbetssätt för polisen. Dock så kan jag konstatera att de möjliggjorde för GM att ta beslutet att avsluta sitt liv eftersom han visste att de skulle gripa honom förr eller senare.

Ett sätt att komma runt "problemet" är att topsa alla människor i Sverige i ett nationellt DNA-register. Då slipper man dessutom göra masstopsningar av folk.

Ett annat sätt att komma runt problemet är att topsa en person och se till att man snabbt får reda på dennes DNA-profil och om det är en matchning med DNA-spåret. Detta (d.v.s. snabb DNA-sekvensering av prover) kommer nog vara möjligt i framtiden skulle jag tro.
Citera
2018-01-18, 21:53
  #2755
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Svårt att se det som en olycka då han känner tre stycken med det efternamnet som han är vän med på Facebook. Det är inte direkt Svensson som efternamnet är.

Folk i tråden från Ulricehamn säger att det är vanligt känna folk med det namnet om man går på den gymnasieskola han gått på.

Du vet, namn som är ovanliga överlag kan vara ganska vanliga i en stad eller ett område ändå.
Citera
2018-01-18, 21:54
  #2756
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Eller ännu värre, ger sig på en folksamling för allt är kört.

Eller hur! Polisen och myndigheterna kommer nog inte inse detta möjliga scenario förrän det inträffar en vacker dag.
Citera
2018-01-18, 21:54
  #2757
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Så GM hinner göra det igen - ett par ggr.
Polisen har ju andra redskap än masstopsning. Man riskerar ju att mördare tar livet av sig (inte mig emot) eller ännu värre... När de blir tipsade och vet det är kört
Citera
2018-01-18, 21:58
  #2758
Medlem
Case Close. Klappat o klart som GW säger.
Tragiskt hur som. En vilsen själ, med formodad ATS diagnos.
Citera
2018-01-18, 21:58
  #2759
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag fattar inte alls vad denna kille gjorde ute i joggingspåret den dagen och varför han skulle slagit ihjäl LH. Jag får inte intrycket när jag ser bilderna på FB i alla fall att han skulle haft något motiv. Han är så ung och verkar relativt normal WT. Det finns såvitt man vet inga indikationer på lustmord eller sexuellt betingat mord. Det var inte heller rånmord enligt polisen. Undrar hur polisen valde ut vilka som skulle topsas. Fanns det något speciellt med killen eller gjorde de så på alla killar i hans ålder i kommunen?

Att han har något med mordet att göra är dock troligt eftersom han tog sitt liv efter topsningen. Man kan ju undra om han hade något speciellt motiv, eller om han verkligen hade flippat ut och bara ville döda någon. Sedan kan man undra om han var ensam och om han kan ha gjort det på uppdrag av någon annan? Väldigt udda är detta i alla fall.

Nja, mäns våld mot kvinnor är tyvärr inte udda eller ovanligt. Däremot så är det få som berättar att de nitade frugan vid fredagsmyset eller våldtog någon på en fest.

Den måste finnas många som känner honom, bekanta och gamla klasskompisar. Ingen som sett tecken? Hon jobbade väl på kommunen? Nån koppling där?
Citera
2018-01-18, 22:01
  #2760
Medlem
5549s avatar
Dubbelt jobbigt för familjen, först att killen tar sitt liv sedan rapporter om att han är skyldig till mordet som skedde. Fyfan..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback