2018-01-18, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Har du hört talas om Jim Jones?

https://en.wikipedia.org/wiki/Jim_Jones

Bjärred kanske omtalas i samma anda som Jonestown i framtiden.

Jag har själv tagit upp det tidigare:
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

Det finns dock ingenting som talar för sekteristiska motiv i det här fallet. Kan någon ha varit en religiös galning? Jo, visst. Men vi vet inget i nuläget som talar för det.
Citera
2018-01-18, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Nej, jag bor och forskar utomlands, så jag är definitivt inte med utredningen. Min expertis är heller inte familicide, det vill jag vara tydlig med. Jag har däremot ägnat många kvällar åt att läsa in mig på området eftersom fallet intresserar mig. Utöver rent professionell och personlig nyfikenhet kommer halva min släkt från Skåne; flera av dem bor i Bjärred där jag spenderat oräkneliga somrar. Därför är detta fall av extra intresse för mig.
Då är du i samma sits som jag. Både när det gäller intesse för fallet och Bjärred-tillhörighet.
Citera
2018-01-18, 20:35
Medlem
Citat:
Avser du frågan om vad som talar emot ett samförstånd mellan föräldrarna att mörda sina barn?

I sådana fall har jag besvarat det i andra inlägg. Det är dessutom ett exempel på omvänd bevisbörda. Jag efterfrågade belägg för tesen att massmordet begåtts i samförstånd. Beläggen för det är ungefär lika obefintliga som tesen att rymdvarelser mördade familjen. Kan du lista allt som belägger att det inte var rymdvarelser?

För att vara konstruktiv och sammanfatta läget kan jag återigen påpeka att "samförståndsteorin" utgår från att båda döttrarna var dödssjuka och inbegriper dessutom ofta att mamman fått en dödsdom i form av besked om malign cancer. Det finns inga som helst belägg för detta. Argumenten som konstrueras utgår från att nämnda hypotes är sann, vilket det saknas belägg för. Den kan stämma, fast ingenting vi vet talar för det och de som anammar den saknar faktabaserad grund för den.

"Vi vet inget, så vad som helst kan vara sant" är ett återkommande försvar när känsliga personer konfronteras och efterfrågas för belägg. Det samma gäller rymdvarelseteorin.

Det går att applicera bayesiansk sannolikhetslära på det mesta för att komma närmare sanningen när vi inte har alla fakta. Det hjälper även att minimera förekomsten av osannolika hypoteser som annars riskerar att störa som ett brus för de som verkligen är intresserade av sanningen och inte av prestige.

Jag har inte hittat något exempel där två föräldrar i samförstånd mördar sina barn och sedan sig själva (krigssituationer är explicit undantagna i litteraturen). Det i sig talar emot att fallet skulle vara så i Bjärred.

Mänsklig psykologi är en annan faktor. Att två till synes väl fungerande personer skulle anse det vara adekvat att mörda sina barn trots att de av allt att döma hade många år kvar att leva ter sig extremt osannolikt. När en suicidal partner uttalar en dödsönskan är den vanligaste responsen: "ja, men tänk om jag dog, hade du velat det?" Svaret är i regel alltid "nej", även om vissa ändå tar stegat och tar sitt eget liv. Resonemang om att "ja, det är bäst att vi båda dör och ta barnen med oss" är inte bara ovanligt utan i princip okänt. Den som kan ge ett exempel på där två vuxna som inte är med i en sekt mördar sina två barn trots att de har många år kvar och även sig själva, trots att pappan av allt att döma utöver sin depression, var fysiskt frisk.

Nej, jag kräver inte att verkligheten ska anpassa sig till statistik, men jag är väldigt intresserad av hur de som säger sig "veta" att föräldrarna mördade sina barn i samförstånd kommit fram till den slutsatsen, utan att göra en rad antaganden som det saknas belägg för.

Bästa inlägget i tråden. Barmhärtighetsmord är orimligt ur flera aspekter. Det är mkt som är extremt med det här fallet...att fyra är döda i en familj är på ngt sätt lika extremt som att vara professor i moms. Liksom den extrem frånvaron av bilder på fru o barn på nätet och hundgrannens utsago att dom inte sett familjen o att rektorn gått på pappans ord om barnens extrema sjukdomar o fått extrem hemundervisning osv -- så jag tror även anledningen bakom är extrem. Tyvärr. Hade barnen varit så sjuka att man beslutat sig för att ta livet av dom hade det ju varit skytteltrafik av vårdpersonal och släkt där som ngn kunde vittnat om, hundägaren t ex.
Citera
2018-01-18, 20:35
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gixanlixan
Det är möjligt. Däremot är det svårt att ögna igenom hela tråden och därför bekräftar jag denna info om den redan har kommit upp.
Men hur går uppgifterna att pappan hittats hängd och de andra nerbäddade i sina sängar ihop med att de ännu utreder "vem som har begått självmord och vem som har blivit mördad"? Kan t. ex. något av barnen ha hängt pappan?
Ok, det sista var tillspetsat, men ändå.
Citera
2018-01-18, 20:36
Medlem
mondemodernes avatar
[quote=Osakazuki|62954724]
Citat:
Ursprungligen postat av MorT2

Någon som inte kan skriva ordentlig svenska, jobbar "inom myndighet" och kan kontrollera om en person varit offline sedan ett visst datum? Med skype dessutom? CIA kanske.
Gick du på den?

Men ja, loggar man in på Skype kan man se när en annan person varit inloggad på Skype sist. Åtminstone kunde också jag se detta (kollade efter det att någon annan myndighetsanställd tipsat) förra veckan. Gäller naturligtvis inte om man ändrar i settings att man inte vill visa att man är online men som standard.
Citera
2018-01-18, 20:37
Medlem
Samförstånd.... Räknas det att båda föräldrarna sätter sig gemensamt beslutat och gasar ihjäl sig och sin lilla bebis?
Filipstadsfamiljen isåfall.

Jag är vidare rätt säker på att mamman i Bjärred hade tillgång till Fentanylplåster och kunde inte se att någon annan än hon skulle kunna tillgodose flickornas behov. Stora, med diagnos på papper och lilla misstänktes endast.
Så kommer pappan hem till detta och går raka vägen och hämtar ett rep.
Citera
2018-01-18, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Kan t. ex. något av barnen ha hängt pappan?

Nu tror jag det är dags för Flashback att hålla käft tills polisen har haft sin presskonferens om vad som hänt.
Citera
2018-01-18, 20:39
Medlem
De flesta av dina inlägg har jag haft ganska svårt för eftersom de främst grundar sig på statistik. Statistik säger naturligtvis mycket men ibland händer saker som inte stämmer med mallen.

Men en sak som du skrev håller jag till viss del med om:

Citat:
Ingenting talar för att döttrarna hade en sjukdom som gjorde att de var akut döende. Det är en mental konstruktion gjord för att rationalisera ett eventuellt ”barmhärtighetsmotiv”. Inget som framkommit stöder den tesen. Barnen befann sig inte på någon anstalt för palitativ vård.

Jag tror att barnen var sjuka och att föräldrarna trodde att det inte fanns någon framtid. Däremot vet jag inte om jag tror att de var döende i den bemärkelsen att de skulle dö inom dagar/månader.

Men det är lättare att tänka sig det för att försöka rationalisera det för sig själv.
Citera
2018-01-18, 20:42
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Nu tror jag det är dags för Flashback att hålla käft tills polisen har haft sin presskonferens om vad som hänt.
Jaha, då fick du det sagt. Känns det bra nu?
Lite oärligt att rycka en del av mitt inlägg ur sitt sammanhang och göra en poäng av det.
Citera
2018-01-18, 20:46
Medlem
Ska dra en absurd spekulation/förklaring, till skillnad från allt rationellt:
Det är jul. Sjukt trötta föräldrar. Karriärister. De gör för första gången i sitt liv hemmagjord sill. De misslyckas. Alla avlider av akut botulism eller allvarlig matförgiftning. De dör i sömnen, alla blev trötta efter julmiddagen, det är ju en redan trött familj det handlar om. Pappan vaknar till, upptäcker att alla är döda. Han tar livet av sig direkt.

Absurt, precis som det som skett. Kanske förklarar pappan i ett avskedsbrev att han är oskyldig till att alla dött.

Jag tror i vart fall att pappans skolkande från viktiga åtaganden på jobbet kan skvallra om en perfektionistiskt lagd person som helt tappat det. Han orkade inte slutföra. Kanske har han kämpat med problematiken hela livet. Ovanpå det fick han en "sjuk" familj, eller så var barnen sjuka på grund av kraven på perfektionism, sträng lydnad eller andra husregler.

Teorierna kommer aldrig att ta slut. Undrar om den smarte pappan brydde sig om det, eftermälet? Beror på vilket dokument som återfinns. En gissning är att det är en snyftis, som kanske är överdriven på grund av sjukdom eller personlighetsstörning.
Senast redigerad av rappytt 2018-01-18 kl. 20:52.
Citera
2018-01-18, 20:48
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Alla har fått säga precis vad de vill och jag har inte gett några fler detaljer som jag utlovade. Märklig syn du har att en enda teori skulle ha stått i vägen för någon annan, i stort har nog de flesta alternativ diskuterats utom att det är utomjordingar som gjort detta.

Det är precis som om vi skulle ha använt någon matematiker från SCB och gett han sanningshalten. Notera att statistik kan bara säga vad som är troligt och inte vad som hänt, den lilla detaljen verkar många ha kämpat med att förstå
Forskare representerar fakta. Vi andra men särskilt kvinnor behöver en förklaring på d psykologiska, känslomässiga planet. Krock!
Citera
2018-01-18, 20:49
Medlem
Byxan81s avatar
Jag tror inte barnen var sjuka, men jag tror att de "trodde" de var sjuka, pga pappan sagt att dem är det. Om de nu haft tillgång till sömnmedel eller liknande hemma, så kan man ju få någon att känna sig extremt trött.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in