2018-01-18, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastarn
Yeah right!
Då får jag väl kontra med ett stort tack till
Stefan S Dekorima JanTaliban Analkanal mfl
Som ifrågasätter "säkra källor" sekten och erbjuder tråden lite kaffe att lukta på!

Wakey-wakey
OBS jag ifrågasätter inte de som kommit med info, från vad du kallar "säkra källor". Jag ifrågasätter beteendet bland vissa i tråden, eventuellt beteende (vi vet ju inte säkert, så länge det inte offentligt bekräftas imo) från föräldrar och jag spekulerar, precis som de flesta andra gör. Men tack för att jag fick en liten plats i din lista.
Citera
2018-01-18, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Hejsan och välkommen

Vet du om det fanns video eller avskedsbrev?

Tack ska du ha.
Det ska finnas någon slags förklaring om vad som inträffat/ eller varför. Svar ja.
Citera
2018-01-18, 20:16
Medlem
SchwedenFreunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfried
Som förälder till två barn kan jag bara bli förskräckt då jag läser gång på gång i tråden samma argument.....Jag finner det extremt obehagligt att folk härinne tycker det är OKEJ att döda sina barn, av "barmhärtighet". Detta kanske är aktuellt OM ens barn ligger och skriker med halvt söndertrasad kropp typ efter att en bomb slagit ner i huset...och man i ren desperation måste döda sitt barn för att göra lidandet mer kortfattat-då det inte finns någon annan utväg än döden... dock hade detta också krävt enorm ansträngning av de flesta föräldrar tror jag, att ens då kunna göra nåt sånt!

MEN: detta är en annan sak. Påstådd trötthet...hemma men ändå delta i skolundervisning...plan att komma in i gymnasiet...hoppa o stoja i poolen...handla på mellandagsrea...Vi går bara på föräldrarnas påståenden. OM de led av nån slags sjukdom som ibland gjorde dem trötta, finns INGEN SOM HELST anledning att döda dem för...!
Och barn i den åldern kan vara trötta utan att vara sjuka. Nej detta känns definitivt som att felet satt mellan öronen på mamman eller pappan, eller båda.
Var någon SJUK så var det föräldrarna.

Så sluta nu en gång för alla att påstå att föräldrarna gjorde detta av kärlek till sina barn...! detta är rått mord! och inget annat!
Hejsan alla! Alltsá kusinen L.H skrev pá Facebook att báda barnen(hennes kusiner) hade en sjukdom. Tyvärr har hon raderat inlägget nu sá jag kan ej kopiera inlägget mer
Citera
2018-01-18, 20:18
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det är inte vad jag svarat på utan du menade på att polisen påstår att det är utöver det vanliga, men det man egentligen menar är att brottstypen är ovanlig vilket är tur. Så att hacka på Stefan S och påstå att gamla mallar inte stämmer är felaktigt ur den synvinkeln.

Ja så kan det förståss vara. Men borde man inte använda ordvalet "mycket ovanligt" då?

En petitess kanske.

Jag hackar inte på Stefan S utan jag försöker ge en förklaring varför man är benägen att halka in på barmärtighetsmord. Man behöver nödvänditvis inte gå runt i batiktröja för det.

Jag håller givetvis med om att man inte ska mörda sina barn av någon anledning och ser det inte som en ursäkt. Det kan däremot vara en förklaring hur en person under en psykos eller annan mental vanföreställning tänker. Något borde ha utlöst psykosen eller det abnormala tänkandet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Autokorrigering valde i alla fall det bättre av två felaktiga möjligheter: generisk var det avsedda.

Jag är här för diskussionen i riktning mot trovärdiga förklaringar, inte för att leda saker i bevis. Som jag ser det ger diskussionen inklusive karaktären på officiella uttalanden sannolikhet åt att något "rationellt" skett eftersom ett sådant scenario låter sig tecknas. Jag är fullt medveten om att 93 proc. av vad som tillförs den här tråden i form av påstådda polisläckor o.a. "bevis" kan vara hittepå, och att sanningen aldrig kanske kommer fram, men jag ser inte några riktigt starka indikationer i någon annan riktning. Blixtar slår inte ner överallt utan urskillning, och om den här personen är stressad och deppig och familjen i "djup kris" så måste det, liksom ett "mordmotiv" måste, motsvaras av en verklighet. En blivande professor blir inte deppig utan vidare. Han måste ha en dödlig uppförsbacke. Om han riskerar förlora först jobbet, och sen friska frun ville lämna, ja då kanske. Men nu måste det vara ngt annat. Detta andra borde inte vara orelaterat tills det som hände. Inte i hans fall.

Du svarade aldrig på min fråga?

Avser du frågan om vad som talar emot ett samförstånd mellan föräldrarna att mörda sina barn?

I sådana fall har jag besvarat det i andra inlägg. Det är dessutom ett exempel på omvänd bevisbörda. Jag efterfrågade belägg för tesen att massmordet begåtts i samförstånd. Beläggen för det är ungefär lika obefintliga som tesen att rymdvarelser mördade familjen. Kan du lista allt som belägger att det inte var rymdvarelser?

För att vara konstruktiv och sammanfatta läget kan jag återigen påpeka att "samförståndsteorin" utgår från att båda döttrarna var dödssjuka och inbegriper dessutom ofta att mamman fått en dödsdom i form av besked om malign cancer. Det finns inga som helst belägg för detta. Argumenten som konstrueras utgår från att nämnda hypotes är sann, vilket det saknas belägg för. Den kan stämma, fast ingenting vi vet talar för det och de som anammar den saknar faktabaserad grund för den.

"Vi vet inget, så vad som helst kan vara sant" är ett återkommande försvar när känsliga personer konfronteras och efterfrågas för belägg. Det samma gäller rymdvarelseteorin.

Det går att applicera bayesiansk sannolikhetslära på det mesta för att komma närmare sanningen när vi inte har alla fakta. Det hjälper även att minimera förekomsten av osannolika hypoteser som annars riskerar att störa som ett brus för de som verkligen är intresserade av sanningen och inte av prestige.

Jag har inte hittat något exempel där två föräldrar i samförstånd mördar sina barn och sedan sig själva (krigssituationer är explicit undantagna i litteraturen). Det i sig talar emot att fallet skulle vara så i Bjärred.

Mänsklig psykologi är en annan faktor. Att två till synes väl fungerande personer skulle anse det vara adekvat att mörda sina barn trots att de av allt att döma hade många år kvar att leva ter sig extremt osannolikt. När en suicidal partner uttalar en dödsönskan är den vanligaste responsen: "ja, men tänk om jag dog, hade du velat det?" Svaret är i regel alltid "nej", även om vissa ändå tar stegat och tar sitt eget liv. Resonemang om att "ja, det är bäst att vi båda dör och ta barnen med oss" är inte bara ovanligt utan i princip okänt. Den som kan ge ett exempel på där två vuxna som inte är med i en sekt mördar sina två barn trots att de har många år kvar och även sig själva, trots att pappan av allt att döma utöver sin depression, var fysiskt frisk.

Nej, jag kräver inte att verkligheten ska anpassa sig till statistik, men jag är väldigt intresserad av hur de som säger sig "veta" att föräldrarna mördade sina barn i samförstånd kommit fram till den slutsatsen, utan att göra en rad antaganden som det saknas belägg för.
Citera
Medlem
Jag tillhör de som tror att familjen varit i en väldigt pressad situation och att de (föräldrarna) till slut inte orkade längre. Vad som däremot hände i slutet som fick en eller båda att gå så här långt över gränsen vet jag inte.

Däremot vet jag av egen erfarenhet hur det kan gå om flera i en familj mår väldigt dåligt. Detaljer är oviktiga men i slutänden, efter åratal av familjekriser som följde varandra, var vi alla totalt nedkörda i botten. Man kan hålla fasaden länge men efter jobbet isolerade vi alla oss mer och mer. Varje kväll pratade vi med varandra och det enda som talades om var allt hemskt som hände. Det slutade med att en person dog och ett halvår senare var fem vuxna människor sjukskrivna för diverse varianter av akut stress.

Min poäng är att vi var vuxna människor med egna hem. Föräldrarna i det här fallet verkar ha dragit sig undan mer och mer. I mina ögon förståeligt men det medför att det blir ett kollektivt dåligt mående. Jag skulle nästan kunna jämföra det med en sekt i mindre format.. Av den anledningen, oavsett vad statistiken säger, ser jag det inte alls som omöjligt att det var ett gemensamt beslut.
Citera
2018-01-18, 20:19
Medlem
lakritcs avatar
Personer med den bakgrund som dessa två föräldrar hade.. Det känns så avlägset med mord.

Kommer att tänka på Dalbyfallet med yrkesmilitären som slog ihjäl hustrun med en hammare, körde ut till Dalby stenbrott och kastade både fru & dotter (som ännu var i livet) utför en klippkant. Ansågs bland arbetskamraterna ha varit en kompetent mekaniker som underhöll komplicerade fordon. Han hade kort dessförinnan fått besked om att han antagits till läkarlinjen.
Senast redigerad av lakritc 2018-01-18 kl. 20:23.
Citera
2018-01-18, 20:21
Medlem
Känns märkligt att hänvisa till Aftonbladet som en källa, men ändå. Motivet var nog ganska självklart redan på plats, jo:

Han fortsätter:
– Detta kommer naturligtvis att utredas grundligt. Så småningom kommer vi att få en bild av händelseförloppet, men nu har vi inte alla svar som vi vill ha.

Kommer ni gå igenom förhållanden i de inblandades privatliv för att se om det kan ge information om vad bakgrunden är till det inträffade?
– Jag vet inte om det kommer att behövas. Vi har våra tankar om vad som har hänt, och vi har ett ganska gott material. Det är helt baserat på den tekniska undersökningen.

Vad består det materialet av?
– Det kommer jag inte att berätta, säger Calle Persson.

Källa:https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oR6Kx7

Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Någon dag efter att polisen sade att detta inte är vad man förväntar sig sade de att polisen fortfarande letade efter ett motiv. Om allt var ”självklart” direkt (t.f.a. en förklarande filminspelning eller liknande) när offren påträffades var det en märklig formulering. Det ovanliga polisen avsåg var troligen att en förälder mördat hela sin familj och sedan sig själv.
(...)
Citera
2018-01-18, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Jag tycker du fick ett bra svar på tal om vad dina teorier går för. Tack Stefan S.

Picasso, Scheel och Avd.9, ni påstod alla igår att ni skulle lämna tråden efter alla påhopp från personer som inte håller med er.
Men ni är tillbaka idag igen och kör stenhårt på samma teorier som ni haft från början utan ett uns av fakta som talar till er fördel.

Det är trist för tråden att bli så sönder slagen av era teorier medans fler andra har tagit fram mkt bra sammanställningar på statistik, liknande fall i andra länder och verkligen lagt ner tid att gräva i fallet på ett objektiv sätt.

Förhoppningsvis så kommer det ut mer information imorgon, som troligen blir ett stort antiklimax för en del i tråden.
Alla har fått säga precis vad de vill och jag har inte gett några fler detaljer som jag utlovade. Märklig syn du har att en enda teori skulle ha stått i vägen för någon annan, i stort har nog de flesta alternativ diskuterats utom att det är utomjordingar som gjort detta.

Det är precis som om vi skulle ha använt någon matematiker från SCB och gett han sanningshalten. Notera att statistik kan bara säga vad som är troligt och inte vad som hänt, den lilla detaljen verkar många ha kämpat med att förstå
Citera
2018-01-18, 20:25
Medlem
[quote=MorT2|62948245]
Citat:
Ursprungligen postat av vargaretas
Ge mig en förklaring på orden [b]Men det är fortfarande för tidigt att slå fast hur familjen med två vuxna och två barn i skolåldern dog.

I polisiärt arbete antar man inte. Man arbetar efter fakta. Innan alla obduktioner och undersökningar är gjorda håller man alla dörrar öppna.
Du kan se att det är ett knivmord, hängning m.m, Men det är så mycket mer som måste fastställas.

Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Kan ju även stämma med det som kommit fram tidigare inlägg #5788
Visserligen borde det väll vara den 6/1
Men någon gång då i krokarna hände nått 4, 5, 6/1

2018-01-15, 14:29 
Hej, jag jobbar inom myndighet och kan se via Skype att Hanna vart offline sedan 9 dagar. Posta om du vill

Någon som inte kan skriva ordentlig svenska, jobbar "inom myndighet" och kan kontrollera om en person varit offline sedan ett visst datum? Med skype dessutom? CIA kanske.
Gick du på den?
Citera
2018-01-18, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Du spekulerar precis som vi. Hur en gärningsman kan fungera finns det absolut säkert belägg för. Men du vet inte hur just den här gärningsmannen har fungerat. Du vet inte vad som skett i hans familj. Det är bara så jag tänker. Om du nu inte är med i utredningsteamet.

Nej, jag bor och forskar utomlands, så jag är definitivt inte med utredningen. Min expertis är heller inte familicide, det vill jag vara tydlig med. Jag har däremot ägnat många kvällar åt att läsa in mig på området eftersom fallet intresserar mig. Utöver rent professionell och personlig nyfikenhet kommer halva min släkt från Skåne; flera av dem bor i Bjärred där jag spenderat oräkneliga somrar. Därför är detta fall av extra intresse för mig.
Citera
2018-01-18, 20:26
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Jag har inte hittat något exempel där två föräldrar i samförstånd mördar sina barn och sedan sig själva (krigssituationer är explicit undantagna i litteraturen). Det i sig talar emot att fallet skulle vara så i Bjärred.

Har du hört talas om Jim Jones?

https://en.wikipedia.org/wiki/Jim_Jones

Bjärred kanske omtalas i samma anda som Jonestown i framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in