2018-01-18, 17:23
Medlem
Vilken förälder skulle mörda sina barn p.g.a sjukdom? Att dessutom båda föräldrarna i samförstånd skulle begå en sådan handling är näst intill otänkbart. Det måste finnas ett annat motiv här. Något som hade satt hela familjens fortsatta existens i gungning.
Citera
2018-01-18, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastarn
Kanske finns "så att säga" möjligheten kaos2310 är ett så kallat troll alt att dennes sk "säkra källa" är viken random person som helst som läst lite på flashback.

Hur "smakar" den spekulation...

Väldigt bra. Ge mig lite mer svartpeppar bara, tack.
Citera
2018-01-18, 17:27
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Jo, men jag minns inte vad de så ordagrant. Nåt om att det är inte vad man kan förvänta sig, någon som vet var det fanns?

Jag minns inte heller ordagrant, det du skriver låter bekant. Håller på att leta efter det klippet
Citera
2018-01-18, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av finismalarium
Vilken förälder skulle mörda sina barn p.g.a sjukdom? Att dessutom båda föräldrarna i samförstånd skulle begå en sådan handling är näst intill otänkbart. Det måste finnas ett annat motiv här. Något som hade satt hela familjens fortsatta existens i gungning.

Du har helt rätt i att föräldrar inte mördar sina barn p.g.a. sjukdom, i synnerhet inte när de har flera år kvar att leva.

Däremot behöver inget ha satt hela familjen i gungning. Det räcker med att en förälder som är deprimerad mår tillräckligt dåligt för att någonting sådant här kan hända.
Citera
2018-01-18, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Umberto72
Verkligen. Tror hela sjukdomsbilden är en välregisserad cover up av ett geni som hade riktigt mörka sidor. Tyvärr kommer nog den riktiga sanningen ej komma ut.

Håller med! Eller så är det en förlossningsdepression som gått över i MsP.
Citera
2018-01-18, 17:29
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Statistiken inom detta område är även ganska "vobblig", inte minst för att det, tack och lov, är ovanligt. En annan försvårande faktor är att ett lyckat familicid inte lämnar kvar någon som kan berätta.

Det har ju kommit fram från olika håll att föräldrarna lämnat efter sig ett brev
Citera
2018-01-18, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmazingMilla
Den stora frågan är ju egentligen VARFÖR?
Hoppet är ju det sista som överger en människa, även i nöd.
Motivet?
Tål att funderas över.
Har verkligen fått rannsaka mig själv och mina tankar och reaktioner genom detta fall. Jag har försökt förstå logiken i något som ju inte är logiskt och rationellt. Själv har jag i fleeeeera år kämpat med depressioner av en massa olika slag. "Bara" en så att säga vanlig depression förändrar både världsbilden, synen på sig själv och andra. Tankar om vad som är stora problem och mindre problem går inte att sortera i. I vissa fall blir det logiska lösningen självmord. Så kanske det räcker med psykisk sjukdom i familjen, hos en eller flera, för att något hemskt kan hända. Om då det dessutom fanns allvarliga fysiska sjukdomar hos flera kanske de hittade en egen "logik" i att döda sina barn och sig själva.
Citera
2018-01-18, 17:30
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det har ju kommit fram från olika håll att föräldrarna lämnat efter sig ett brev
Jo, eller nåt klipp, men det behöver ju inte heller vara vattentätt. Kort sagt - det är knepigt med tvärsäkra data och statistik kring familicid.
Citera
2018-01-18, 17:35
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
De (eller en av dem) verkar ju ha varit väldigt rädda för "stora världen", att något skulle hända flickorna, trots att statistiken visar att hemmet är den farligaste platsen. Men, något riktigt skruvat var det ju som föregick inom familjen...

Dom bodde på en hörntomt så det är inte konstigt att de ville ha lite insynsskydd. Verkar vara ganska gammalt staket med mögelväxt på.
Citera
2018-01-18, 17:36
Medlem
afKnollentotts avatar
Jag tror momspappan har / hade planerat det här, jag. En så högpresterande och möjligen slipad människa lämnar inget åt slumpen. Allt done by the book.
Jag är också i det närmaste, ganska säker på att - ja nästan övertygad, om att han har lämnat ett meddelande till allmänheten och just oss här i tråden. Han, den slipade momspappan har ju förstått att hans och hans familjs öde skulle diskuteras in absurdum. Han har, som redan beskrivits av flera postare, lämnat ett meddelande.

Det kan ha stått nåt, liknande det här: Halleluja i höjden - här hänger det en nöjd en...

Dessa ord ger förvisso inga svar utan generar väl ytterligare frågor. Det tror jag också var och är hans andemening från början......
Citera
2018-01-18, 17:40
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Återigen håller jag på det stora hela med dig. Jag har tidigare påpekat att jag inte påstår mig veta hur det ligger till i det här fallet:
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

Däremot finns det trådsanningar och spekulationer som kan avfärdas eller åtminstone ifrågasättas till den grad att de utifrån kända fakta inte kan accepteras.

Statistik är bara ett verktyg. Den är inte applicerbar på enskilda fall många gånger, samt försöker jag främst använda kritiskt tänkande, inte statistik, i mina resonemang.

Jag håller fast vid slutsatsen att hypotesen om ett gemensamt beslut saknar stöd i det vi vet. Förmodligen lutar vissa åt det eftersom det ger dem mest tröst. Meningslösa mord är näppeligen uppiggande, men så ser verkligheten i regel ut. Det känns ”bättre” om flickorna var dödssjuka och mördades av den anledningen, men det finns inga belägg bortom den fagra förhoppningen att så skulle vara fallet. Därför tål den linjen att kritiseras - eller i realiteten precis tvärtom.

Det som i så fall talar för den är att dödliga generiska sjukdomar inte är så uppiggande nyheter det heller...

Du får gärna lista "allt det som talar emot".
Citera
2018-01-18, 17:40
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Vad vet du bättre som talar emot vad jag skrev?

Nej men å andra sidan är jag inte lika kategorisk och tvärsäker på hur det förehåller sig som du är, i din värld är ju fallet redan löst, mannen har tagit livet av dem och därefter hängt sig.

Jag är mer öppen för att de kan i samförstånd ha beslutat sina döttrars öden och därefter ändat sina egna.

Och det är ju märkligt att du i all din statistik inte berättar om de fall som har diskuterats här på Flashback, dels det där när kvinnan i Göteborg tog livet av sina tre barn och sig själv och fallet med kvinnan som dödade sin dotter med fentanylplåster.

Eller varför inte tossan som försökte spränga sina barn till döds i en bil.

Finns fler fall men de är vad jag har lagt mest på minnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in