Citat:
Ursprungligen postat av
Stefan S
Du har rätt i det mesta du skriver, fast du missförstår vad jag avser.
Jag avfärdar inte möjligheten att föräldrarna gjort detta gemensamt. Det jag ifrågasätter hur vissa relativt bestämt drar slutsatsen att det troligen handlar om ett gemensamt beslut. Möjligheten finns, men vilka är beläggen för en sådan slutsats? Jag har inte sett några, utöver spekulationer som motsägs av kända fakta samt mänsklig psykologi.
Min vän, alla jordens och himmelens och avgrundens hypoteser luftas här om du tittar efter, inte bara övertygelsen att de gjort det gemensamt. Det är väl i så fall ett statistiskt betydligt säkrare område att människor spontant vill tro att "godast" möjliga scenario är det som hänt, att "rationalitet" och en form av omtanke ligger bakom. Ska man vara ödmjuk så är det kanske åt det hållet...
För min egen del ser det här ut som en tilldragelse som bara inträffar någon eller en handfull gånger per sekel på våra breddgrader. Liknelsen med familjen som väljer att ta bilen över i vänsterfilen framför en långtradare (sannolikt en gråzon i din statistik) är inte heller riktigt tillämplig här eftersom "tillfället gör tjuven", och tröskeln till att handgripligen och med förberedelse döda familjen annars är avsevärt högre. Nu har det eventuellt funnits tillgång till mediciner som kunnat överdoseras (vilket skulle indikera allvarliga sjukdomar...) och där kommer man kanske som närmast ett sådant, av omständigheterna framlockat, "tillfälle".
Men jag håller med om att det är försåtligt att förutsätta och idealisera en rationell tankeprocess, även hos rationella människor. Även sådana människor har sina svaga punkter, just därigenom.
Men där vi är kan man inte utesluta att en sån ägt rum heller.