2018-01-18, 17:01
Medlem
https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fskd-1e9a.kxcdn.com%2F2018%2F01%2F10123858%2F04d8f04d6b ec5d8c09f956437a4acf ea-600x393.jpg

tycker det är intressant med det ovanligt höga o relativt nybyggda (kunde jag se på andra bilder) staketet, man ser det här men det löper runt merparten av huset. Vad indikerar det? Att ngt riktigt illa inte fick riskeras att ses av utomstående? Det är väl knappast föranlett av att barnen lider av kroniskt trötthetssyndrom eller andra sjukdomar som man bygger ett så högt staket samt har en så hög häck?
Citera
2018-01-18, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det är säkerligen udda och ovanligt men alla gör inte saker efter statistiken och sa inte polisen också i början att detta fallet var något utöver det vanliga
Jo, men jag minns inte vad de så ordagrant. Nåt om att det är inte vad man kan förvänta sig, någon som vet var det fanns?
Citera
2018-01-18, 17:02
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Det är säkerligen udda och ovanligt men alla gör inte saker efter statistiken och sa inte polisen också i början att detta fallet var något utöver det vanliga
Statistiken inom detta område är även ganska "vobblig", inte minst för att det, tack och lov, är ovanligt. En annan försvårande faktor är att ett lyckat familicid inte lämnar kvar någon som kan berätta.
Citera
2018-01-18, 17:03
Medlem
Citat:

Att en förälder mördar sin partner och deras två barn anses nog vara något utöver det vanliga så att det räcker för polisen.
Citera
2018-01-18, 17:04
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Du har rätt i det mesta du skriver, fast du missförstår vad jag avser.

Jag avfärdar inte möjligheten att föräldrarna gjort detta gemensamt. Det jag ifrågasätter hur vissa relativt bestämt drar slutsatsen att det troligen handlar om ett gemensamt beslut. Möjligheten finns, men vilka är beläggen för en sådan slutsats? Jag har inte sett några, utöver spekulationer som motsägs av kända fakta samt mänsklig psykologi.

Min vän, alla jordens och himmelens och avgrundens hypoteser luftas här om du tittar efter, inte bara övertygelsen att de gjort det gemensamt. Det är väl i så fall ett statistiskt betydligt säkrare område att människor spontant vill tro att "godast" möjliga scenario är det som hänt, att "rationalitet" och en form av omtanke ligger bakom. Ska man vara ödmjuk så är det kanske åt det hållet...

För min egen del ser det här ut som en tilldragelse som bara inträffar någon eller en handfull gånger per sekel på våra breddgrader. Liknelsen med familjen som väljer att ta bilen över i vänsterfilen framför en långtradare (sannolikt en gråzon i din statistik) är inte heller riktigt tillämplig här eftersom "tillfället gör tjuven", och tröskeln till att handgripligen och med förberedelse döda familjen annars är avsevärt högre. Nu har det eventuellt funnits tillgång till mediciner som kunnat överdoseras (vilket skulle indikera allvarliga sjukdomar...) och där kommer man kanske som närmast ett sådant, av omständigheterna framlockat, "tillfälle".

Men jag håller med om att det är försåtligt att förutsätta och idealisera en rationell tankeprocess, även hos rationella människor. Även sådana människor har sina svaga punkter, just därigenom.

Men där vi är kan man inte utesluta att en sån ägt rum heller.
Citera
2018-01-18, 17:05
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Faktum kvarstår ändå; skulle ett gemensamt självmord och mord på döttrarna ha förekommit här är det i då fall extremt udda och ovanligt.

Se mitt svar till Stefan S.
Citera
2018-01-18, 17:05
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Umberto72
https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fskd-1e9a.kxcdn.com%2F2018%2F01%2F10123858%2F04d8f04d6b ec5d8c09f956437a4acf ea-600x393.jpg

tycker det är intressant med det ovanligt höga o relativt nybyggda (kunde jag se på andra bilder) staketet, man ser det här men det löper runt merparten av huset. Vad indikerar det? Att ngt riktigt illa inte fick riskeras att ses av utomstående? Det är väl knappast föranlett av att barnen lider av kroniskt trötthetssyndrom eller andra sjukdomar som man bygger ett så högt staket samt har en så hög häck?
De (eller en av dem) verkar ju ha varit väldigt rädda för "stora världen", att något skulle hända flickorna, trots att statistiken visar att hemmet är den farligaste platsen. Men, något riktigt skruvat var det ju som föregick inom familjen...
Citera
2018-01-18, 17:06
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmazingMilla
Den stora frågan är ju egentligen VARFÖR?
Hoppet är ju det sista som överger en människa, även i nöd.
Motivet?
Tål att funderas över.

Man kan väl säga att familjen är hashtagen #vistårinteut, personifierade. Allt kanske har en mening
Citera
2018-01-18, 17:08
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Att en förälder mördar sin partner och deras två barn anses nog vara något utöver det vanliga så att det räcker för polisen.

Noga taget, OM en förälder mördar sin partner, sina barn och sedan tar livet av sig...
ATT vet vi ju inte riktigt ännu.

Att det finns en stor grupp fluffdårar som tycker det här är "fint", "begriper varför", "förstår de inblandade" och andra märkligheter är ju, på sitt sätt, intressant.

Med normala normer verkar det hela snarare vara brottslighet av värsta sort. Någon att lagföra har vi förmodligen inte.
Citera
2018-01-18, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
De (eller en av dem) verkar ju ha varit väldigt rädda för "stora världen", att något skulle hända flickorna, trots att statistiken visar att hemmet är den farligaste platsen. Men, något riktigt skruvat var det ju som föregick inom familjen...

Verkligen. Tror hela sjukdomsbilden är en välregisserad cover up av ett geni som hade riktigt mörka sidor. Tyvärr kommer nog den riktiga sanningen ej komma ut.
Citera
2018-01-18, 17:20
Medlem
mastarns avatar
Citat:
Fast du visste ändå att mamman inte vågade äta av den förgiftade maten? Hur kan du veta det om det inte framkommer i brevet?
Kanske finns "så att säga" möjligheten att kaos2310 är ett så kallat troll alt att dennes sk "säkra källa" är viken random person som helst som läst lite på flashback.

Hur "smakar" den spekulationen....
Senast redigerad av mastarn 2018-01-18 kl. 17:25.
Citera
2018-01-18, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Min vän, alla jordens och himmelens och avgrundens hypoteser luftas här om du tittar efter, inte bara övertygelsen att de gjort det gemensamt. Det är väl i så fall ett statistiskt betydligt säkrare område att människor spontant vill tro att "godast" möjliga scenario är det som hänt, att "rationalitet" och en form av omtanke ligger bakom. Ska man vara ödmjuk så är det kanske åt det hållet...

För min egen del ser det här ut som en tilldragelse som bara inträffar någon eller en handfull gånger per sekel på våra breddgrader. Liknelsen med familjen som väljer att ta bilen över i vänsterfilen framför en långtradare (sannolikt en gråzon i din statistik) är inte heller riktigt tillämplig här eftersom "tillfället gör tjuven", och tröskeln till att handgripligen och med förberedelse döda familjen annars är avsevärt högre. Nu har det eventuellt funnits tillgång till mediciner som kunnat överdoseras (vilket skulle indikera allvarliga sjukdomar...) och där kommer man kanske som närmast ett sådant, av omständigheterna framlockat, "tillfälle".

Men jag håller med om att det är försåtligt att förutsätta och idealisera en rationell tankeprocess, även hos rationella människor. Även sådana människor har sina svaga punkter, just därigenom.

Men där vi är kan man inte utesluta att en sån ägt rum heller.

Återigen håller jag på det stora hela med dig. Jag har tidigare påpekat att jag inte påstår mig veta hur det ligger till i det här fallet:
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

Däremot finns det trådsanningar och spekulationer som kan avfärdas eller åtminstone ifrågasättas till den grad att de utifrån kända fakta inte kan accepteras.

Statistik är bara ett verktyg. Den är inte applicerbar på enskilda fall många gånger, samt försöker jag främst använda kritiskt tänkande, inte statistik, i mina resonemang.

Jag håller fast vid slutsatsen att hypotesen om ett gemensamt beslut saknar stöd i det vi vet. Förmodligen lutar vissa åt det eftersom det ger dem mest tröst. Meningslösa mord är näppeligen uppiggande, men så ser verkligheten i regel ut. Det känns ”bättre” om flickorna var dödssjuka och mördades av den anledningen, men det finns inga belägg bortom den fagra förhoppningen att så skulle vara fallet. Därför tål den linjen att kritiseras - eller i realiteten precis tvärtom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in