2018-01-14, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pok?
Jag vet inte om man ska vara "sjukt nöjd" över det, men om man är intresserad av att maximera sina tillgångar, så är detta bättre, även om det bara hade gett en krona extra.

Ur ett sådant perspektiv så blir det också ganska lätt att skratta åt folk som tycker det är positivt att låna bort sina pengar till låg ränta bara för att det är kul att få tillbaka dem sen.

Ok, "sjukt nöjd" var något jag citerade från posten jag svarade på, inte mina ord.

Men kan du hålla med om att alla har inte 9/5 jobb med regelbunden månadslön? Att alla med oregelbundna inkomster inte vet exakt hur mycket skatt de kommer behöva betala för året? Och att det kan i dessa fall, när skatten är fastställd visa på ett överskott som återbetalas? Att alla inte har möjlighet att bestämma hur lite prel skatt de kan betala? Att oplanerade utlägg under året kan dras av och sänka skatten och generera överskott?

Man ska inte bara utgå från sig själv.
Citera
2018-01-14, 22:49
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugbug
Jag försöker förstå vad som är obegripligt med att få tillbaka på skatten. Och varför man är naiv 18-åring för att man tycker det är positivt. Och varför man är sjukt nöjd över att betala tillbaka flera tusen.

Argumentet jag får är att man kan investera. Avkastning på "flera tusen", det blir inte många kronor på det.

Du har verkligen hakat upp dig på mitt uttalande 😁Vilken människa som helst med lite förnuft väljer nog det alternativ som ger bäst avkastning. Du verkar ha svårt att smälta det.
Citera
2018-01-17, 21:36
Medlem
År 2017 tjänade jag 411 089 SEK i bruttolön.
Totalt betalade jag 106086 SEK i skatt.

Beräknade på denna länk (https://rakna.net/berakna/lon-efter-skatt/) vad jag skall betala i skatt givet 34257 SEK i månadslön vilket gav 23,1%. Är ej med i kyrkan och under 30.

0,231 * 411089 = 94 961 SEK. Eftersom jag betalade 106086 SEK i skatt borde min återbäring i juni mao vara ca 11 125 SEK (94961-106086).

Stämmer min uträkning?
Citera
2018-01-18, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ELKARTELL
År 2017 tjänade jag 411 089 SEK i bruttolön.
Totalt betalade jag 106086 SEK i skatt.

Beräknade på denna länk (https://rakna.net/berakna/lon-efter-skatt/) vad jag skall betala i skatt givet 34257 SEK i månadslön vilket gav 23,1%. Är ej med i kyrkan och under 30.

0,231 * 411089 = 94 961 SEK. Eftersom jag betalade 106086 SEK i skatt borde min återbäring i juni mao vara ca 11 125 SEK (94961-106086).

Stämmer min uträkning?
Vilken kommun bor du i?
Citera
2018-01-18, 07:16
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Det är för det första ett korkat sätt att spara pengar. Att gå till en säljare på banken och be om råd är för det andra mer än dumt. Lägg därtill din särskrivning så är det tragiskt.

-Ännu dummare är att ödsla tid på att fundera på placeringsalternativ för småbelopp som 60.000.
Bara att hiva in i en random indexfond. -Tar inte ens en kafferast i anspråk.

Till alla som får mer än felräkningspengar tillbaka i skatt: Begär jämkning, för bövelen!

"Arbeit macht frei" borde vara skatteverkets valspråk, kom jag spontant på när jag klickade på länken ovan.. Skatteverket har för övrigt en virvel eller ett ymnighetshorn som symbol. Förstår nu hur de ser det: Det är svensken de ser som oändliga mjölkkor man kan mjölka på mer och mer pengar i all evinnerlighet.. Och virveln sugs man ner i och drunknar i.. Sorry för mitt dåliga morgonhumör!
Citera
2018-01-18, 08:41
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
-Ännu dummare är att ödsla tid på att fundera på placeringsalternativ för småbelopp som 60.000.
Bara att hiva in i en random indexfond. -Tar inte ens en kafferast i anspråk.

Till alla som får mer än felräkningspengar tillbaka i skatt: Begär jämkning, för bövelen!

"Arbeit macht frei" borde vara skatteverkets valspråk, kom jag spontant på när jag klickade på länken ovan.. Skatteverket har för övrigt en virvel eller ett ymnighetshorn som symbol. Förstår nu hur de ser det: Det är svensken de ser som oändliga mjölkkor man kan mjölka på mer och mer pengar i all evinnerlighet.. Och virveln sugs man ner i och drunknar i.. Sorry för mitt dåliga morgonhumör!

Tror du behöver en realitet check!
För dig kanske 60,000kr är ett småbelopp, men att inte orka fundera på hur man kan placera de pengarna är bra mycket dummare än att inte göra det.
Majoriteten av de som klarar av att spara i det här landet kommer bara upp till ungefär 50,000 innan de spenderar pengarna på Thailands resa eller nytt billån med insats.
Jag själv tjänar väldigt mycket på börsen och sparar/investerar ändå små summor kontinuerligt med eftertanke.
Citera
2018-01-18, 08:47
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
Tror du behöver en realitet check!
För dig kanske 60,000kr är ett småbelopp, men att inte orka fundera på hur man kan placera de pengarna är bra mycket dummare än att inte göra det.
Majoriteten av de som klarar av att spara i det här landet kommer bara upp till ungefär 50,000 innan de spenderar pengarna på Thailands resa eller nytt billån med insats.
Jag själv tjänar väldigt mycket på börsen och sparar/investerar ändå små summor kontinuerligt med eftertanke.

Släng in pengarna i en billig indexfond eller två. Mer än så behöver man inte tänka. Bäst är att begära jämkning på beloppet och köra "autogiro" från lönekontot månadsvis in i indexfonden. Givetvis ISK. Frågor på det? -Absolut inte fråga banken vad som är bäst, då blir man bara blåst på dyra fonder.
Citera
2018-01-18, 08:56
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Släng in pengarna i en billig indexfond eller två. Mer än så behöver man inte tänka. Bäst är att begära jämkning på beloppet och köra "autogiro" från lönekontot månadsvis in i indexfonden. Givetvis ISK. Frågor på det? -Absolut inte fråga banken vad som är bäst, då blir man bara blåst på dyra fonder.

Nej är man dum alternativt lat behöver man inte tänka.
Jag snittar varje år mellan 12-18% i avkastning efter avgifter och skatter.
Gör du det?
Jag har inte bett dig om tips så jag förstår inte vad du svarar på...
Citera
2018-01-18, 08:59
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
Nej är man dum alternativt lat behöver man inte tänka.
Jag snittar varje år mellan 12-18% i avkastning efter avgifter och skatter.
Gör du det?
Jag har inte bett dig om tips så jag förstår inte vad du svarar på...

Tipset var till TS givetvis. Jag är rätt passiv i mitt ägande, köper och säljer fonder kanske tio ggr/år. Får väl ut 30% årligen i snitt. Men att göra som några här i tråden, dvs betala för mycket prelskatt är ren idioti.
Citera
2018-01-18, 10:17
Medlem
Kaustis avatar
En fråga: kan man deklarera kapitalvinster som skett på den här sidan årsskiftet i deklarationen som kommer nu?

Självklart är det lite korkat, man skulle kunna spara pengarna på ett fondkonto och få lite ränta på dom, men skattesumman är så liten så jag vill helst bara bli av med det. Gör jag det inte nu finns chansen att jag glömmer det sen, och då kan man väl riskera att få lite pisk av Skatteverket. Något jag självklart vill undvika.
Citera
2018-01-18, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
En fråga: kan man deklarera kapitalvinster som skett på den här sidan årsskiftet i deklarationen som kommer nu?

Självklart är det lite korkat, man skulle kunna spara pengarna på ett fondkonto och få lite ränta på dom, men skattesumman är så liten så jag vill helst bara bli av med det. Gör jag det inte nu finns chansen att jag glömmer det sen, och då kan man väl riskera att få lite pisk av Skatteverket. Något jag självklart vill undvika.

Nej, du måste vänta till 2019 med deklarerandet. Du kan göra en egen inbetalning nu till Skattekontot och begära utbetalningsspärr om du vill. Försäljningen du gjort kommer rimligtvis att finnas med i deklarationen om Skatteverket får kontrolluppgift på det så du kommer nog inte att missa den.
Citera
2018-01-18, 11:31
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Nej, du måste vänta till 2019 med deklarerandet. Du kan göra en egen inbetalning nu till Skattekontot och begära utbetalningsspärr om du vill. Försäljningen du gjort kommer rimligtvis att finnas med i deklarationen om Skatteverket får kontrolluppgift på det så du kommer nog inte att missa den.

Det är så illa alltså? Drygt. Problemet är det att vinsten är från kryptovalutor och hela branschen är ju vilda västern, så man vet inte ens om börsen man köpte/sålde hos finns kvar om ett år. Hur redovisar man då köp/sälj liksom?

Underlag lär skatteverket inte få då det som sagt gäller krypto.

Men tack för ett bra svar i alla fall, då vet jag vad som gäller
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in