Jag skulle vilja göra en kall bearnaisesås själv istället för att köpa i butik. Och innan folk börjar skrika OÄKTA så vill jag inflika att jag gillar den riktiga ljumma såsen bäst! Men till grillfesten är det ett jäkla bök att hålla igång såsen i vattenbad.
Hur som helst, jag har snokat upp detta receptet:
http://victoriasprovkok.se/2017/06/h...rnaisesas.html
Men jag får inte ihop den. Nej, jag är inte bra på att göra riktig bea heller, men jag har åtminstone lyckats några gånger!
Så här är det: Jag vispar ihop äggulorna (rumstempererade). Redan här skiljer det väl sig mot den varma varianten där man vispar äggulorna till ett "fluff" på värme. Men så säger inte receptet. Sen börjar jag hälla i oljan och det går bra. Tjockt som fan blir det. Sedan börjar jag strila ner smöret (rumstempererat det också) och det går bra i början sen skär det sig. Jag har även provat att blanda oljan och smöret för att sedan gå med det blandat. Det funkar till ungefär samma volym som det andra sättet, sen skär det sig.
Kan någon hjälpa här? Ska jag kanske gör det varmt som vanligt för att sedan låta såsen svalna?