2018-01-17, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wendy1
Låter isf konstigt att hon kunde jobba som vanligt i stort sett ända tills hon avled. Stod det inte i tidningen att hon gjorde det?

Det verkar som att "som vanligt" i det här fallet verkar vara en deltidstjänst, som delvis utförts hemmifrån.
Citera
2018-01-17, 22:16
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hakefjorden
Vad gäller uppgiften om ev problem med enzymer, så stämmer det faktiskt överens med sjukdomen Ataxia telangiectasia (AT), som varit aktuellt i tråden tidigare.

ATM-kinaz = ett enzym.

"Ataxia telangiectasia orsakas av en förändring (mutation) av genen ATM på kromosom 11 (11q22.3). Genen är en mall för tillverkningen av (kodar för) proteinet ATM-kinas. Proteinet finns i cellkärnan och tillhör en familj av proteiner, fosfoinositid-3-kinasrelaterade proteinkinaser (PIKK). De har som uppgift att tillsammans med andra proteiner aktivera de olika mekanismer som gör det möjligt för cellen att reparera skadat DNA." (http://www.socialstyrelsen.se/ovanligadiagnoser/ataxiatelangiectasia)

Jag googlade lite och det fanns ganska många ovanliga ärftliga sjukdomar med enzymbrist.

Bl a denna: http://www.socialstyrelsen.se/ovanligadiagnoser/mcardlessjukdom#anchor_1
Citera
2018-01-17, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhoebeBuffay
1. Kan bekräfta att det rörde sig om ngn sällsynt form av utmattningssyndrom. Jag kände till familjen och dess problem redan innan mordet/självmordet/kalla det vad man vill begicks. Och det där med ngt vaccin låter bekant.

2. Jag har hört från en källa som kände OH att familjen kopplade till någon frikyrklig rörelse. Min gissning var ju scientologikyrkan. Den finns ju knappt 2 mil från Bjärred dessutom. Man kan ju ha ratat detta tidigare, men vem fasen vet vad man gör om ens barn e så sjuka?

Visst har det nämnts ngt om Scientologi i tråden tidigare? Vad har vi mer på det?

Just det! Lägger även till att jag känner till att mamman arbetade halvtid i våras. Mer vet jag inte.
Citera
2018-01-17, 22:17
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhoebeBuffay
1. Kan bekräfta att det rörde sig om ngn sällsynt form av utmattningssyndrom. Jag kände till familjen och dess problem redan innan mordet/självmordet/kalla det vad man vill begicks. Och det där med ngt vaccin låter bekant.

2. Jag har hört från en källa som kände OH att familjen kopplade till någon frikyrklig rörelse. Min gissning var ju scientologikyrkan. Den finns ju knappt 2 mil från Bjärred dessutom. Man kan ju ha ratat detta tidigare, men vem fasen vet vad man gör om ens barn e så sjuka?

Visst har det nämnts ngt om Scientologi i tråden tidigare? Vad har vi mer på det?
Jag kan ha fel, men är det inte så att det kostar stora summor pengar att vara med i scietilogikyrkan? Är väl mest riktigt rika som har råd? Var denna familj så rik?
Citera
2018-01-17, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Det verkar som att "som vanligt" i det här fallet verkar vara en deltidstjänst, som delvis utförts hemmifrån.

Kan bekräfta att mamman arbetade halvtid.
Citera
2018-01-17, 22:19
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreba
Sjukligheten hos barnen är en faktor bland flera som lett till pappans utmattning. Han har dragit ett tungt lass hemma, varit stressad, konflikter i hemmet. Arbetsituationen blivit ohållbar, jobbat mer och mer hemifrån. Till slut brakat ihop, sökt hjälp på sin vårdcentral. De har satt in honom på medicin som inte hjälp, men tvärtom försämrat.

Varifrån har det kommit att O var utmattad, svår depression med ev. medicinering? Även sömnproblem har kommit fram som sanning. Blir lite nyfiken var den infon kommit ifrån
Citera
Medlem
Shaggymes avatar
Citat:
Kan hända, men då triggas det av alkohol/narkotika/psykofarmaka.

Ja. Det måste ha slagit runt ordentligt i roten på en av de vuxna, eller båda.
Citera
Medlem
Det är för stort fokus på barnens sjukdomar. Det räcker att du skaffar barn och går sömnlös i några månader för att du skall gå in i en utmattning. Yttre krav och ingen avlastning = utmattning. För att du skall bli våldsam och ta livet av din familj måste något till.
Citera
2018-01-17, 22:21
Medlem
Shaggymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Varifrån har det kommit att O var utmattad, svår depression med ev. medicinering? Även sömnproblem har kommit fram som sanning. Blir lite nyfiken var den infon kommit ifrån

Det där är nog mer eller mindre nån sorts trådsanning.
Citera
2018-01-17, 22:23
Medlem
Angelsvilas avatar
Citat:
Den faktor som måste till är SSRI. Är associerat med aggression och suicidalitet. En subpopulation av patienterna blir fullständigt avtrubbade. Symptomen uppträder vanligtvis inom första månaden.

Är detta fakta du själv sammanfattat utifrån egna erfarenheter får jag då fråga?
Citera
Medlem
tigrinnan14s avatar
Citat:
Det är för stort fokus på barnens sjukdomar. Det räcker att du skaffar barn och går sömnlös i några månader för att du skall gå in i en utmattning. Yttre krav och ingen avlastning = utmattning. För att du skall bli våldsam och ta livet av din familj måste något till.

Det är EXTREMT ovanligt att man går in i en utmattning pga sömnbrist under småbarnsåren. Kroppen har ett slags inbyggt skydd mot det de 2 första åren. Något helt annat än då orsaken till utmattningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wendy1
Jag kan ha fel, men är det inte så att det kostar stora summor pengar att vara med i scietilogikyrkan? Är väl mest riktigt rika som har råd? Var denna familj så rik?

Scientologi är väl känt för att det kostar mycket pengar. Visst är det också ett sånt "pyramidspel", värvar man fler får man själv pengar osv. Bara något jag fått för mig kanske?

Jag har ingen aning om hur förmögen familjen var men, jag är själv från Bjärred, det går ingen nöd på 90% av oss därifrån iallafall. Men jag vill ändå tro att det är billigare att skriva in sig hos Scientologikyrkan i Arlöv (!) än i något fancy ställe i sann Tom Cruise anda i Hollywood.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in