2018-01-17, 15:50
Medlem
Skumfidusen71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goran2012
Men hon jobbade väl aldrig på Skatteverket när de bodde i Gbg?

Nej det gjorde hon inte. Den bilden som man får upp när man googlar hennes namn + skatteverket göteborg är en annan person.
Citera
2018-01-17, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Tänkte på en sak.
Så fort någon lämnar uppgifter, eller är säker på att dödlig sjukdom en längre tid, bröstcancer, hemundervisning, pappan jobbar mer hemifrån, familj i djup kris, gemensamt beslut, och utfördes i samförstånd på nått sätt... som trotts allt ändå är en ganska rimlig förklaring, så skriker folk här inne:
Bevisa det !.. vad har ni för belägg !.. det vet ni inte med säkerhet !.. skitsnack !..

Sen kommer då mot-spekulationerna vinande som kast-knivar i luften, och då krävs det minsann inga bevis eller belägg, och man pratar som om man vore stensäker.
Vart ligger bevisen eller beläggen för ex.
pedofili
Incest
Münchhausen
Avundsjuka på sina barn
Sprucken ekonomi
Rektor som ljuger
mm mm
Det finns inte ett skit som påvisar att det skulle vara såhär.!
Vart är era källor, vart är era belägg, ni som är så förbann.. säkra på att jag har fel.

Min källa, och några till här inne har info som sträcker sig hela vägen ända innanför väggarna.
Och när då jag, Scheele eller någon annan lägger fram detta, så kommer en regnskur av vanvettiga och helt osannolika påhopp och påståenden, så det är ingen idé.

Man blir idiotförklarad, för såhär enkelt kan det ju inte ha gått till, det följer ju inte statistiken.
Men då undrar jag.
Vart är då alla sk "säkra källorna" som kan styrka pedofili, incest, otrohet, kraschad ekonomi mm mm.
Dom "säkra källorna" finns inte !
Alla dessa år och ingen, absolut INGEN i deras närhet har misstänkt nått.
Grannar, skola, vänner mm INGEN
Tvärt om, dom vittnar om en trevlig och väl fungerande familj.
ja ja ja ja veet... pedofiler är experter på att dölja osv. osv.

Som tur är så har vi alla rätt att spekulera, och det skall vi också göra.
Men ibland alltså, allvarligt talat.

Trist att vissa inte är intresserade av fakta utan bara vill slänga ur sig snaskiga hypoteser som är så osannolika så de knappt går att fantisera ihop. Jag hoppas ni med genuint intresse stannar o ignorerar fånigheter. Finns väl inte nån enda familj där det inte finns nåt att anmärka på eller som har trubbel, men här verkar vara en familj som tidigare lyckats hålla ihop o värnat varandra trots att de verkligen prövats hårt av sjukdom. Sen har nåt tragiskt gjort att någon beslutade sig för att Mord varit enda lösningen. Känns att nåt verkligt påfrestande måste ha tillkommit till den tidigare jobbiga situationen. Att kalla familjens situation som varat i flera år för kris stämmer inte. Kan ju vara ett felanvänt ord men känns som det styrker att nåt tillkommit som varit svårhanterligt o lätt för omgivningen att förstå att de mådde dåligt av. Framkom både från pappans kollega o från skolan. Funderar också på ev fler placeringar i familjen o om någon som bott hos dem o blivit utflyttad kan känna agg o ställt till ett rent helvete för dem o just det blev droppen.
Citera
2018-01-17, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novotar
Hemundervisningen - det var pappan som hade uppföljnings samtal med skolan och var mkt nöjd!

Han som fick sitta där, ja.
Mamman var med i alla fall när hemundervisning blev aktuellt även för den yngsta dottern.
Var även pappan som bekräftat fått försumma sitt arbete för att vara hemma och stötta dottern- ibland står båda döttrarna, men det senaste "dottern".
Att mamman också gått ned i arbetstid är inte bekräftat, bara att hennes chef sagt att den möjligheten fanns för henne, som för andra på hennes arbetsplats.
Citera
2018-01-17, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jo, men han kollade kanske så de var borta. Och sen tog han det säkraste sättet, hängde sig. Vore katastrof om han vaknat efter en, vad han trodde skulle vara, överdos.

Hur menar du? Jag pratar om det vore så att mamman var med på det hela. Var det inte det avd9 skrev? Eller börjar jag bli helt knäpp nu av alla teorier?

Jag tänker som så att om mamman och pappan gjorde detta ihop och mamma + barn tar en överdos så borde mamman vilja ligga bredvid sina döttrar när de dör. Inte att de alla tre ligger ensamma i olika rum (som det sägs i tråden att de hittades).
Citera
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Efter vad som framkommit i media från skolan, var äldsta dottern inte döende.
Det kan vi vara överens om.
Skolan lägger inte upp planer för gymnasiekompetens för en elev som snart ska gå bort. Skolan såg med andra ord ett par år framåt i tiden + gymnasieåren. Hade läget varit annorlunda, hade de spelat in videosnuttar och annat med klasskamraterna som skulle pigga upp. Endast haft små delmål.
Nu blev det ju också så att lillasystern drog på sig samma åkomma och fick bli hemma. Nu har förälder/föräldrar rott hem båten. Båda flickorna inom hemmets väggar. Men..
Så blev det problem när skolan ville slussa in äldsta dottern i skolvärlden igen. Här tror jag något sprack!
Döende barn får också stöd, behandling och stöttning av utomstående inblandade instutitioner. Kuratorer, psykologer, BUP, socialsekreterare som följer en handlingsplan utifrån barnets önskemål bl a.
Citera
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Det är inte alls omöjligt att någonting sådant ligger bakom, men inte heller behövligt. Det finns flera fallstudier som visar att just skulder/dåliga affärer eller sex är bakomliggande eller åtminstone pådrivande motiv till familicide, men även andra som visar på betydligt mer triviala motiv.

Många i tråden tycks vilja hitta "rationella" motiv till dådet. Allt från att pappan i sin oändliga barmhärtighet avslutat lidandet för tre dödssjuka familjemedlemmar till att han var ondskan personifierad. Oftast ser det inte ut på endera sättet.

Jag har tidigare i tråden försökt sammanfatta hur forskningslägret ser ut, och inget tyder på att det här fallet är annorlunda utöver det faktum att varje massmord i sig givetvis är unikt:
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

Psykiatrikern Carl Malmquist har gjort en studie baserat på patienter han haft som utfört familicide och därefter antingen inte begått självmord eller misslyckats i sina försök. En gemensam faktor för samtliga gärningsmän i den studien var att de på olika sätt alienerats från sina fruar samt var utsatta för stark stress som gjorde dem deprimerade:
http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.876.3518&rep=rep1&type=pdf

Det är knappast otänkbart att föräldrarna i Bjärred, båda inriktade på sina respektive karriärer och med två sjuka barn, hade glidit ifrån varandra.

För att illustrera hur "triviala" motiven kan vara: ta Zoetermeer-fallet. En 33-årig man (Richard H) i Nederländerna mördade sin hustru och deras två döttrar, tre respektive fem år gamla. Han hade ett bra jobb som programmerare. Han var uppskattad på jobbet och uppfattades som en kärleksfull familjefar av omgivningen. Familjen levde i ett fint område i Haag-förorten Zoetermeer och Richard hade inget våldsamt förflutet. Ändå mördade han hela sin familj.

Anledningen var att han hade en utomäktenskaplig affär med en kvinna bosatt i Polen. Hon visste inte om att han var gift och efter att de träffats flera gånger på hotell och i hennes bostad hade hon beslutat att det var dags för henne att hälsa på honom. Richard förmådde sig inte att berätta för kvinnan hur det verkligen låg till, låtsades att han såg fram emot hennes besök, men blev i realiteten allt mer stressad inför älskarinnans kommande besök i hans hem då allting skulle avslöjas.

Han fick slutligen en psykos en natt och slog med ett baseballträ ihjäl sin fru när hon låg och sov. Först efter det kom han att tänka på döttrarna. Han tänkte i sitt förvirrade tillstånd att de hörde ihop med mamman och gick in till dem och kvävde dem hjälp av en kudde. Han har i efterhand berättat att han var förfärad sekunderna efter att ha slagit ihjäl sin hustru, samtidigt som han kände en frihetskänsla, men att han knappt kände någonting när han kvävde sina döttrar. I dag säger han sig vara helt oförstående och förtvivlad över hur han resonerade och agerade den ödesdigra natten:
https://www.scribd.com/document/335384570/Familicide-Domestic-Estrangement

Jag har läst dussintals fler fallstudier där motiven är lika triviala. Folk i tråden komplicerar alldeles för mycket i sina fullt förståeliga ambitioner att försöka förstå tragedin och massmordet i Bjärred. Det föreligger i regel inga ädla motiv bakom familicide eller några som är lättförståeliga för omgivningen.

Du kan ha rätt absolut. Så är det säkert oftast. I fallet Ulstrup i Danmark kan man ana ngt liknande, fast kanske mer "rationellt" hämndmotiv efter att mannen blivit utstött ur familjen och upplevt ett stort svek från hustruns sida.

Objektivt sett så kan man här tänka sig en familj som redan varit utsatt för stor press av ngn anledning, och där sen någon familjemedlem i denna redan pressade sits upplevt svek eller förlorat besinningen eller övermannats av den form av beslutsbankrutt som du beskriver i ditt exempel. Det är lätt att tänka sig att exv en förälder som varit den mindre planerande i ett hushåll och i ett långt förhållande får problem när denne måste agera helt efter eget huvud, utan någon större vana vid det. En dysfunktionell och katastrofal slutledningsförmåga är då förstås tänkbar.

Nu talar ju en del för att ingen av personerna i det här fallet var särskilt benägen för dysfunktionell slutledningsförmåga i mer grova termer, men det kan ju handla om en galopperande eller stegvis process med för oss okända faktorer. Är mamman frisk och flickorna inte dödligt sjuka så får vi en helt annan situation, och ett upplevt svek i en plötslig skilsmässa kan ha räckt för att knuffa maken över kanten, exv. Så är det absolut. Omvänt skulle ett besked från maken att han ville flytta med barnen från den cancerdöende mamman ihop med en annan och friskare fru inte nödvändigtvis hälsats med förtjusning av mamman.

Men skulle då rektorn ha sagt att de jobbat länge och nära med en familj i djup kris och att barnen hade en ofattbar sjukdom? Det är tveksamt. Skulle polisen verkligen talat om en familjetragedi om de inte hittat avskedsmeddelande/n?

Skulle makens kolleger ha uttryckt sig som de gjort om det uppfattade "problemet" låg hos honom? Svårt att säga säkert förstås, men inget tyder på att han långsamt höll på att förlora förståndet för egen del. Kan mamman ha blivit dement eller börjar förlora förståndet, med risk för att skada barnen? Kanske lite troligare från vad vi vet.

Men jag tror inte det lönar sig mycket att titta på genusstatistik för våldsbrott, även om detaljer och metoder naturligtvis kan förväntas bära sina genusmarkörer.

Kan en dotter slagit ihjäl sin syster eller en förälder och sen tagit sitt liv, när föräldrarna borde ha hindrat det?

Jag hoppas och tror att vi får reda på så mkt att spekulationerna kan upphöra. Jag kan föreställa mig att föräldrar i halva Skåne har svårt att tala med sina barn om detta innan vi fått veta. Sånt här ska inte hända.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-01-17 kl. 16:04.
Citera
2018-01-17, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sugerbra
Har skrivits om det tidigare i tråden, om han eller hon hängde sig kanske det helt enkelt inte var möjligt i sovrummen...
Och att isf bädda ber barnen i hallen utan att de ev skulle undra vore lite knepigt 😊

Jag menade inte pappan utan mamman. Pappan tror jag väntade med att ta livet av sig tills han var säker på att alla var döda och sen tog han livet av sig själv genom det säkraste sättet nämligen hängning.

Det jag menade med mitt svar handlade om mamman också var med på det hela. Om hon bestämde sig för att ta livet av sig på samma sätt som barnen så väljer man väl att göra det bredvid dem. Inte i olika rum. Det hade jag velat om jag hade varit i den fruktansvärda situationen.
Citera
2018-01-17, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Umberto72
Man dödar sina döttrar och sig själva för att dom är sjuka alltså? Det är detta jag inte tror på. Det är inte en mänsklig akt. Man slåss för alla och envar med alla till buds stående medel tills sjukvården o hospis tar vid. Men jag hoppas på ett sätt att du har rätt.

Håller med. Sjukdomsmotivet enbart är inte trovärdigt. Det finns någon annan faktor med i det här. Det är inte ens säkert att det är pappan.
Citera
2018-01-17, 16:15
Medlem
Citat:
Du har rätt scheele.
Beslutet var gemensamt, och det som medvetet lämnades kvar till den som skulle hitta dom, gjordes tillsammans.
Så är det.

Och hur vet du detta? Har du helt säkra källor eller bara en självsäker attityd?
Citera
2018-01-17, 16:17
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goran2012
Jag menade inte pappan utan mamman. Pappan tror jag väntade med att ta livet av sig tills han var säker på att alla var döda och sen tog han livet av sig själv genom det säkraste sättet nämligen hängning.

Det jag menade med mitt svar handlade om mamman också var med på det hela. Om hon bestämde sig för att ta livet av sig på samma sätt som barnen så väljer man väl att göra det bredvid dem. Inte i olika rum. Det hade jag velat om jag hade varit i den fruktansvärda situationen.

Det är väldigt svårt att veta vad de tänkt det sista. Jag kan tänka mig att pappan hängde sig i hall/vardagsrum möjligen för han visste att kollegan skulle komma dit samt att denne skulle titta in och då se honom. Barn och fru ville de nog att de inte skulle synas om någon kikade in

Korr fick peta in ett inte
Senast redigerad av 57Emma 2018-01-17 kl. 16:29.
Citera
2018-01-17, 16:17
Medlem
Såhär tror jag.

• Om HB hittas nerbäddad ihop med barnen så har hon varit med och tagit beslutet med OH.

• Om HB hittas i sin säng och döttrarna i sina sängar så är det enbart OH som har mördat dem alla.
Citera
2018-01-17, 16:22
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Jag gör ett sista försök att få över någon mer att tro på min teori.
Sen loggar jag ur från den här skiten.
Ännu en gång hävdar jag med säkerhet att :
Detta var en vanlig svensk familj, med mycket kärlek och stort mod, och dom var väldigt omtyckta, precis så som dom beskrivs i tindnigarna bla.
Flickorna hade godkänd hemskola.
Flickorna hade obotliga sjukdomar och det var fruktansvärt jobbigt för hela familjen, och dom hade ingen möjlighet till ett normalt liv.
Mamman hade obotlig cancer.
Det var ett gemensamt (i alla fall mellan mor o far) beslut att avsluta tillsammans.
Det fanns liksom ingen framtid kvar ansåg dom.
Mor och far ordnar gemensamt en avskeds-förklaring som ligger väl synlig.
Barnen och mamman somnar in, nerbäddade på ett fint och omvårdande sätt, och sist av allt så hänger sig pappan i vardagsrummet.
Detta har jag och några till skrivit i flera dagar, men alla har såklart rätt att spekulera i precis vad man vill.
Jag är övertygad och mer därtill, på att detta är sanningen, och att det måste vara ett fruktansvärt jobbigt och ångestfyllt beslut.
Men på nått sätt hoppas o tror jag att beslutet går i kärlekens tecken.
Men det behöver ingen av er tro såklart.
God natt,
Det skulle förmodligen kännas minst dåligt för alla om det var förklaringen.

Det ingen hoppas på är att exempelvis pappan drabbats av en psykos och knivmördat resten av familjen och sen hängt sig själv.

Tyvärr tror jag mer på att pappan var ”ensam mördare”. Det finns ingen riktig bekräftelse på att flickornas sjukdom skulle vara så smärtsam och med sådan dyster prognos att döden skulle ses som enda lindringen. I skolrapporter finns planer på återgång till skolan, vilket inte borde ha skrivits om prognosen var mycket dyster. Det enda rörande flickornas hälsotillstånd som ska ha nämnts i rapporterna är "någon form av kronisk trötthet" (Expressen). Förmodligen mådde barnen rätt dåligt förstås, av sin eventuella åkomma och/eller av att inte kunna leva som vanliga barn.

Om detta hade varit ett beslut som mognat fram pga familjens plågor borde omgivningen sett varningssignaler. Lärare som var i hemmet 3-4 dagar i veckan såg inget sådant.

Första gången som idéerna om ett gemensamt självmord fördes på tal i familjen så borde någon av de övriga i familjen skickat någon form av varning till någon utomstående eller sökt hjälp, så otroligt isolerade har inte familjen varit och det låter osannolikt att alla inom sig varit så suicidala så att när någon nämnde gemensamt självmord så skulle alla stöttat det förslaget.

Visserligen ska mamman bland sina förhållandevis få Facebook-vänner haft en som arbetar i en förening som arbetar mot självmord, så kanske var det så att någon i familjen hade haft självmordstankar. Men om denne person med självmordstankar skulle ha föreslagit att de alla skulle dö tillsammans så borde en tydlig reaktion kommit på det.

Att inte familjen själv underrättade polisen eller någon annan om sin död tyder också på att det inte var så välplanerat, tycker jag. En sista sak innan självmorden hade kunnat vara att skriva en lapp på ytterdörren som varning om vad som hänt, eller ett e-mail till någon som skulle förmodas läsa e-mailet dagen efter, eller posta ett brev. Nu var det mannens arbetsgivare som slog larm när han inte kom till en konferens, polisen skickades dit och de hittade liken. Risken fanns att någon annan, kanske en anhörig, skulle kunnat hitta liken i ett mer eller mindre dåligt skick och detta borde de ha försäkrat sig om inte skulle kunnat hända.

Det ”vanliga” i dessa fall är också att det är en gärningsman som ensam bestämmer sig för att ta livet av resten av familjen och sedan sig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in