2018-01-17, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FinalSolution2
Det går bra, har ingen agenda annat än att säga att jag själv tror på blockchain som teknik betraktat.

Det gör jag med, men det betyder inte att några av dagens befintliga implementationer blir ledande eller ens användbara.

Dessutom är det ju så att tills dess en kryptovaluta blivit stabil och accepterad ( drivs av annat än spekulation ) så är det ett skakigt landskap.

Så den dagen BTC är att jämföra med guld, när det kommer till förväntad stabilitet hyffsat frikopplad från finansmarknadens rörelser, kan vi se det som en valuta, en värdebärare eller rentav råvara, digital förvisso men dock en råvara.

Tills dess är det såklart möjligt att tjäna pengar på vollan i dessa coins, men allt haussande är på pyramidspels-pastor nivå, och det ska man vara klar över innan man investerar (eller gamblar, är väl rätt ord)
2018-01-17, 11:24
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2bitarfisk
Det gör jag med, men det betyder inte att några av dagens befintliga implementationer blir ledande eller ens användbara.

Dessutom är det ju så att tills dess en kryptovaluta blivit stabil och accepterad ( drivs av annat än spekulation ) så är det ett skakigt landskap.

Så den dagen BTC är att jämföra med guld, när det kommer till förväntad stabilitet hyffsat frikopplad från finansmarknadens rörelser, kan vi se det som en valuta, en värdebärare eller rentav råvara, digital förvisso men dock en råvara.

Tills dess är det såklart möjligt att tjäna pengar på vollan i dessa coins, men allt haussande är på pyramidspels-pastor nivå, och det ska man vara klar över innan man investerar (eller gamblar, är väl rätt ord)

Alla investeringar du någonsin gör, varesig det är i aktier, fonder eller forex, är spekulation (gambling).
2018-01-17, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Alla investeringar du någonsin gör, varesig det är i aktier, fonder eller forex, är spekulation (gambling).

Du måste väl ändå förstå att risk kan se olika ut?

Är det samma risk att ha 100k på bankkontot som att ha dom i BTC?

Snart kommer väl det sista argumentet.

- Öhh en meteor kan ju slå ner imorgon oxå.
( så därför ska man aldrig ifrågasätta något, typ... )
2018-01-17, 11:29
Medlem
Bitcoin kommer snart återhämta sig igen men jag tror Ethereum blir en riktig kanon det här året. Köp på dippar och dipparna är djupa just nu.
2018-01-17, 11:32
Medlem
Citat:
Oj, vad du har koll...

http://www.breitbart.com/tech/2018/01/11/fake-news-reuters-south-korea-bitcoin-ban/

Sopa.

Citat:
Ursprungligen postat av Nevertheless
Ska ju inte bannas, ska bara vara tax regulations på det.
#HODLing

Edit: Sen kickar ju snart Wallstreet in också, jag köper gärna dina bitcoins billigt om du paniksäljer nu

Citat:
Ursprungligen postat av Vergatario
Det är långt ifrån bekräftat.

Det handlar ju om att det kan ta tid men att man ändå på allvar vill förbjuda all handel med kryptovaluta.

Israel centralbank erkänner ju inte kryptovalutor och att Sydkorea förbereder ett förslag att förbjuda dessa. Tänk om flera länder följer efter? Varför skulle det vanliga banksystemet vilja interagera med en valuta som man har noll koll på, ej kan beskatta och som hotar det vanliga valutasystemet? Dessutom är frågan vem som ska upprätthålla kryptovalutorna, deras ägare? Många stölder sker också mot kryptovalutor.
2018-01-17, 11:33
Medlem
Citat:
Nu ska jag villigt erkänna att jag inte vet allt för mycket om IT-bubblan, men folk verkar tro att Bitcoin och andra kryptovalutor bara är vanliga datafiler och att inga företag står bakom dem.

Många av de företagen som står bakom många av de kryptovalutorna skapar just nu framtidens företag med Civic tillexempel som har en decentraliserad global Identifieringsvariant som används på flygplatser världen över.

Andra företag som Golem har utvecklat en teknik att rendera filmer som kommer förändra filmbranschen för alltid.

Allt bygger på blockchain-technologi som till och med den mest härdade Bitcoin-motståndaren kan nicka och hålla med om att det är framtiden.

Tänker inte hålla nån utbildning om det här, men även ur IT-Bubblan kom företag som Apple, Microsoft som förändrade framtiden och hur vi lever och interagerar idag.

IT-bubblan bestod också av riktiga företag, problemet var ju att deras värde överskattades. Nystartade företag köptes upp för fantasisummor för att större företag och aktiespekulanter chansade på att just det företaget var nästa stora grej. De flesta var inte det och när de sedan var så högt värderade att folk slutade investera i dem sjunk värdet som sten ner till det ursprungliga värdet för ett nystartat IT-företag, som givetvis var långt ifrån de miljarder de värderades till under bubblan.

Folk förlorade stora pengar, och även stora företag föll som stenar på börsen vilket drog med sig vanliga aktieägare och börsen i stort. Bitcoin är på samma sätt en bubbla eftersom Bitcoin som produkt eller företag inte är värda i närheten av det som marknaden just nu värderar dem till. Även om Bitcoin blir en accepterad valuta kommer värdet av en bitcoin sannolikt inte ligga på dagens galna nivåer. Värdet hålls enbart uppe av spekulationer och när spekulationerna slutar pga för dyrt eller för att folk vill casha in så kommer tillgången överträffa efterfrågan och priset sjunka. Det kan gå fort - tusen personer äger och kontroller en mycket stor del av alla tillgängliga Bitcoins och bestämmer sig en eller flera av dem för att sälja kommer priset störtdyka på en millisekund.

Bitcoin kommer inte sänka ekonomin i stort som IT-bubblan gjorde men den kan förstöra privatekonomin för många människor. Därför hoppas jag den spricker förr snarare än senare, för ju större bubblan blir desto mer förödande blir effekterna för de som investerat.

Det är givetvis en risk man alltid tar när man spekulerar, oavsett vad det handlar om. Problemet med Bitcoins är att det finns så många frälsta som är övertygade om att Bitcoin är framtiden och att bubblan aldrig kommer spricka och de drar med sig andra i sin entusiasm. Och i slutändan lär 99 av 100 stå där och ha förlorat allt de äger medan 1 av 100 är miljardär.
2018-01-17, 11:36
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2bitarfisk
Du måste väl ändå förstå att risk kan se olika ut?

Är det samma risk att ha 100k på bankkontot som att ha dom i BTC?

Snart kommer väl det sista argumentet.

- Öhh en meteor kan ju slå ner imorgon oxå.
( så därför ska man aldrig ifrågasätta något, typ... )

Haha lugn nu, jag sänker mig inte till den nivån.

Självklart finns det en risk och den är större inom kryptovalutor än inom forex t.ex.

Dock så är risk/reward-ration värt det.

Jag började med 5 000 kronor och har aldrig sparat pengar eller lyckats spara pengar över huvudtaget. Nu har jag mer pengar än jag någonsin kunnat drömt om att jag skulle kunna ha utan att säga några summor.

Dock är jag medveten om att allt kan krascha vilken dag som helst och att jag då skulle stå med noll kronor, men jag är ödmjuk för det. Jag är faktiskt okej med den tanken.

Det vore förstås hemskt tråkigt, men rewarden är alldeles för hög för att det inte ska vara värt den risken.

Plus att jag lärt mig så oerhört mycket och skulle troligtvis bara gå över till vanlig forex-trading om allt gick åt helvete och ändå ha fått ut sjukt mycket värde av detta.
2018-01-17, 11:39
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Det handlar ju om att det kan ta tid men att man ändå på allvar vill förbjuda all handel med kryptovaluta.

Israel centralbank erkänner ju inte kryptovalutor och att Sydkorea förbereder ett förslag att förbjuda dessa. Tänk om flera länder följer efter? Varför skulle det vanliga banksystemet vilja interagera med en valuta som man har noll koll på, ej kan beskatta och som hotar det vanliga valutasystemet? Dessutom är frågan vem som ska upprätthålla kryptovalutorna, deras ägare? Många stölder sker också mot kryptovalutor.

Well, Kina har pratat om det i fyra år. Det handlar inte om att förbjuda kryptovalutor. Det handlar om att reglera handeln d.v.s. se till att folk inte kan manipulera marknaden som det görs idag med stora sellwalls osv.

Det är positivt för oss som tredjar med krypto och inget jag motställer mig. Det behövs regleringar, framförallt för ICO:s.
2018-01-17, 11:40
Medlem
antoneriks avatar
Om allt fler länder vägrar acceptera handel med bitcoin eller inför försvårande bestämmelser så lever valutan bara kvar hos kriminella som handlar med varandra.
2018-01-17, 11:44
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Om allt fler länder vägrar acceptera handel med bitcoin eller inför försvårande bestämmelser så lever valutan bara kvar hos kriminella som handlar med varandra.

Nej, du vet inte vad du pratar om. Ett land kan inte "Vägra acceptera handel med Bitcoin". Det är decentraliserat.
2018-01-17, 11:47
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prz11
Vad är dina ädelmetaller värda egentligen? De är värda något för att folk tycker dom är värda något, precis som allt annat.

Exakt egentligen inte värda ett skit men den stora och enda fördelen är att dom är fina att titta på! Därför jag skrev att det var skönt att alla dessa verkar investera i Bitcoin nu mer då det verkar vara samma typ av folk. Bubblan gick ur ädelmetallerna och för oss som har det som hobby kan fortfarande göra det till ett bra pris igen.
2018-01-17, 11:48
Medlem
Revelationss avatar
Jag tänkte ta ett break från crypto fram till slutet av nästa vecka när man får lön. Det är för stressigt med dessa up and downs.
Tror knappast att crypto kommer spricka och falla kraftigt. Det är sjuk resistance på $10k. Kolla senaste par dagar, folk dumpar Bitcoins men även köper som fan.
Enda jag önskar är att en del coins ryker. Många av dem är bara inflation, som Dogecoin.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in