Citat:
Ursprungligen postat av
Dannebil
Det du menar är alltså att Bitcoin främst används för att spekulera i liknande tjänster och produkter? Det förstärker ju bara bilden av en bubbla.
Att bubblan kan bli jättestor innan den spricker gör bara saken värre. Det betyder att fler människor investerat mer och att det fåtal vinnare som drar sig ur i tid kommer bli ännu rikare medan optimisterna som stannar kvar för länge förlorar ännu mer.
Din försäkran om att bubblan kan bli ofantligt mycket större än IT-bubblan lugnar mig inte direkt. Personligen ser jag hellre att skiten spricker nu, att folk börjar plocka ut sina vinster och även om effekten då blir densamma - de som drar sig ur tidigt vinner, de som är sena förlorar - så kommer förlorarna åtminstone inte förlora lika mycket och inte vara lika många som om bubblan fortsätter växa i 5 år till och miljoner människor till hinner investera sina pensionspengar i den.
Nu ska jag villigt erkänna att jag inte vet allt för mycket om IT-bubblan, men folk verkar tro att Bitcoin och andra kryptovalutor bara är vanliga datafiler och att inga företag står bakom dem.
Många av de företagen som står bakom många av de kryptovalutorna skapar just nu framtidens företag med Civic tillexempel som har en decentraliserad global Identifieringsvariant som används på flygplatser världen över.
Andra företag som Golem har utvecklat en teknik att rendera filmer som kommer förändra filmbranschen för alltid.
Allt bygger på blockchain-technologi som till och med den mest härdade Bitcoin-motståndaren kan nicka och hålla med om att det är framtiden.
Tänker inte hålla nån utbildning om det här, men även ur IT-Bubblan kom företag som Apple, Microsoft som förändrade framtiden och hur vi lever och interagerar idag.