2018-01-17, 07:09
Medlem
Har precis fått drygt 10.000kr.
Ingen storsumma alla, inte alls i närheten av en månadslön.
Men nu är min fråga;
Hur bör man spendera 10.000kr på rätt sätt och hur hade ni gjort?
Är det värt att köpa aktier/fonder/bitcoin osv eller bör man bara bränna dem?
En ny TV vore såklart kul, men har inget behov av att ha kul mef pengarna, utan vill hellre lägga dessa på rätt sak.
Citera
2018-01-17, 07:15
Medlem
Sebzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrisKoSkovdeBo
Men nu är min fråga;
En ny TV vore såklart kul, men har inget behov av att ha kul mef pengarna, utan vill hellre lägga dessa på rätt sak.

I skrivande stund kostar 1 BTC 89118.08 SEK. Så att köpa BitCoin kan du bara glömma.

Hur länge har du tänkt att investera pengarna? 10.000 på aktier ger med största sannolikhet inte så stor avkastning såvida du inte investerar det under väldigt många år.
Citera
2018-01-17, 07:19
Medlem
Gubbtjyven73s avatar
Citat:
Men nu är min fråga;

Jag får för mig att du inte bhar en sparplan, men jag kan såklart ha helt fel.

Jag hade öppnat ett isk konto om du inte redan har ett tex på Avanza. Sedan köpt lite aktier med olika risk eller fonder.
10000 kr är en bättre grundplåt än 0kr.
Steg 2 vore månadssparande i vad du kan tänka dig avvara. Mest för att komma igång.
Citera
2018-01-17, 07:35
Medlem
CC75s avatar
Hmm...

Det första som dyker upp i mig när jag läser vad TS skriver är att här har vi en person som inte kan hålla i pengar. Plötsligt får man in 10 tkr som sedan "måste" spenderas.

Mitt svar blir:

Satsa dem på en terapeut som hjälper dig bort från detta "måste" att spendera dina pengar. Det kommer att vara den bästa investeringen du gör i ditt liv.

Om du inte anser att du har problem med pengar, lägg dem på ett buffertkonto och "glöm" bort dem.

// CC
Citera
2018-01-17, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Hmm...

Det första som dyker upp i mig när jag läser vad TS skriver är att här har vi en person som inte kan hålla i pengar. Plötsligt får man in 10 tkr som sedan "måste" spenderas.

Mitt svar blir:

Satsa dem på en terapeut som hjälper dig bort från detta "måste" att spendera dina pengar. Det kommer att vara den bästa investeringen du gör i ditt liv.

Om du inte anser att du har problem med pengar, lägg dem på ett buffertkonto och "glöm" bort dem.

// CC
Verkligen inte som du beskriver. Har god kontroll på min ekonomi och sparar pengar, både i fonder samt vanligt sparkonto.
Så klart att jag inte måste spendera pengarna, men jag tror inte direkt på materiell lycka, därav undrar jag vad andra hade gjort med 10.000kr.

Edit: Dessa 10.000kr har mer eller mindre inget personligt värde utan bara en extraslant i kassan. Skulle lika gärna kunna donera eller göra något kul för.
Senast redigerad av GrisKoSkovdeBo 2018-01-17 kl. 08:02.
Citera
2018-01-17, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbtjyven73
Jag får för mig att du inte bhar en sparplan, men jag kan såklart ha helt fel.

Jag hade öppnat ett isk konto om du inte redan har ett tex på Avanza. Sedan köpt lite aktier med olika risk eller fonder.
10000 kr är en bättre grundplåt än 0kr.
Steg 2 vore månadssparande i vad du kan tänka dig avvara. Mest för att komma igång.
Sparplan har jag och sparar både i säkra fonder och vanligt sparkonto, men de som ligger i sparkontot går i slutändan till materiella ting, möbler, renovering osv osv.
Men det lutar nog åt aktier med större risk, antar att 10.000kr är för lite för att börja med day trading.
Citera
2018-01-17, 08:00
Medlem
Kanske du behöver göra en nödvändig, mindre investering?
Bor du i hus? Kanske en ny högtryckstvätt?
Har du garage? Dags för ny domkraft eller nyckelsätt?
Ny tvättmaskin? etc

Om inte, spara denna summa till en framtida sådan investering.
Har du redan en buffert? Om inte, nu har du.
Citera
2018-01-17, 08:06
Medlem
Tycker du ska unna dig själv något Har du några fritidsintressen? Kanske köpa dig ett instrument!
Citera
2018-01-17, 08:19
Medlem
Mackan52s avatar
Lägg undan pengarna, spara vidare på lönen och åk utomlands på semestern

Självklart tycker jag men du har ju konstiga idéer, TV liksom? Vilket slöseri, då kan du lika gärna spola ner pengarna på dass. Investera, så larvigt, då kan du lika gärna köpa trisslotter.

Se till att göra nåt vettigt av pengarna.
Citera
2018-01-17, 08:38
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:

Tio bananer ÄR en STORSUMMA för envar smart. Långt MER än en MÅNADSLÖN för t. ex. en fattigpensionär.

Tragiskt värde-manipulerat av Makten & Kapitalet, att Mede-klassen idag tycker en Arbetssäljare ska' ha minst femti' loppor i måna'n av Arbetsköparna, för få Ligga socialt.

Citat:

Spendera
suger, investera regerar.

Citat:
Ursprungligen postat av Gubbtjyven73

Avanza, öppna ISK-konto, investera Tian i olika aktörer som står för den kanadensiska morgondagen (ex. vis bolags-koder PAT, ACB, ABCN).

Se tian på säg 12 månader i bästa fall bli LÅNGT MER (...your own mileage may vary at your own risk).

Slår redan bara i utbytet av upplevelse 365 dagar om året att köpa ännu en LED-TV.
Citera
2018-01-17, 08:40
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Verkligen inte som du beskriver. Har god kontroll på min ekonomi och sparar pengar, både i fonder samt vanligt sparkonto.
Så klart att jag inte måste spendera pengarna, men jag tror inte direkt på materiell lycka, därav undrar jag vad andra hade gjort med 10.000kr.

Edit: Dessa 10.000kr har mer eller mindre inget personligt värde utan bara en extraslant i kassan. Skulle lika gärna kunna donera eller göra något kul för.

Då tolkade jag ditt första inlägg fel. Fick uppfattningen att du är en ung pojkspoling som precis fått in lite extra pengar som "brände" i fickan. Förstår nu att så inte är fallet.

Mitt förslag då är att du använder dem till att förkovra dig i något intresse. Dvs i någon form av kurs/utbildning inom något område du finner intressant. Kolla runt på nätet. Finns massor inom allt möjligt. Gillar du ekonomi och helhetsperspektiv kan jag rekommendera "Balansekonomi". Kostar i.o.f. lite mer än de 10 tkr du fått men och har du bra koll kanske det inte ger dig jättemycket men du kommer träffa mycket intressanta människor och säkert få glädje av det ändå.

// CC
Citera
2018-01-17, 08:48
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebzor
I skrivande stund kostar 1 BTC 89118.08 SEK. Så att köpa BitCoin kan du bara glömma.
Såklart man kan köpa Bitcoin för 10.000:-. Om det sedan är en vettig investering är en annan fråga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in