Citat:
Ursprungligen postat av
Mint100
Räcker Fup för fällande dom för Momme och S2la?, Mom2me erkänner ju i stort sätt anstiftan till mord. Vad kan straffet tänkas bli?
Alltså, när det gäller Momme erkänner han ju att han "sålt ut" M*ysem till ett MC-gäng (uppenbar lögn). Anstiftan torde det inte vara tal om (anstiftan handlar om att man förmår någon annan att utföra ett brott, vilket inte är fallet här), men medhjälp till mord anser i alla fall jag att rör sig. Definition av medhjälp: I Brottsbalken 23 kap 4 § föreskrivs:[1] Ansvar som i denna balk är föreskrivet för viss gärning skall ådömas inte bara den som utfört gärningen utan även annan som
främjat denna med råd eller dåd. Detsamma skall gälla beträffande i annan lag eller författning straffbelagd gärning, för vilken fängelse är föreskrivet.
Att främja med råd eller dåd borde vara tillämpbart för Momme för han förstår uppenbarligen att MC-gänget inte avser att bara "snacka" med M*ysem utan att skada/mörda honom.
Gällande Sala: Medhjälp tror jag INTE han kommer att åka på (dock är förhören med honom riktigt usla enligt min mening man skulle kunna gräva mycket djupare där som förhörsledare). Möjligtvis skyddande av brottsling, om man kan bevisa att han skyddar Momme. Men, mycket tveksamt rent rättsligt tror jag...