2018-01-16, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdjooooglE
Är du verkligen säker på detta? Tänk hårt nu.

Som betalar för?

Kvinnan avgör om det blir ett liv eller inte. Om jag hade sprängts av en förlossning hade jag undvikit att bli gravid.

Du var väl för aborter? Eller är det bara juridiska aborter du är för? Självklart hade du undvikit det men vad hade du gjort om det hänt i alla fall?
Citera
2018-01-16, 22:18
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Ingen är sjukledig under graviditeten.
Och jo, jag tänker flytande.

Pensionshänseende?
Vad sägs om att inte jobba deltid halva livet och sen vara sjukskriven den andra?
Vad sägs om att jobba de där 5,1h /vecka mer som tydligen utgör hela skillnaden mellan könen i totala förtjänster?
Vad sägs om att starta lite toppbolag och tjäna de riktigt grova pengarna och sitta som styrelseordförande i ditt eget företag?
Vad sägs om att välja en yrkesgren där man kan fakturera efter de vanliga kriterierna "tillgång och efterfrågan" som det anstår en fri marknadsekonomi?
Vad sägs om att utbilda sig till något annat än genuscertifierad DJ?
T.ex en ingenjör?

Kvinnor och män har exakt samma förustättningar att välja exakt vad de vill bli när de är stora, men de flesta verkar välja det de själva tycker "förverkligar dem själva" bäst.
Tror du lönen kommer som en överraskning för dem som valt sitt yrke?
Eller är det bara det att ingen tycker de tjänar tillräckligt, typ nånsin?

Du är född för väldigt länge sedan. 30-40-talet?
Då yrkesarbetade inte kvinnor i Sverige. Därför behövde de heller inte vara sjukskrivna under graviditeterna.
Nu för tiden blir kvinnor sjukskriva från sin jobb när det behövs, och det gör det.

Det här med att ”välja yrke”.
Det kryllar av akademiker här. Staten fixar för många utbildningsplatser för att minska arbetslösheten och bättra på ekonomin genom att bevilja dyra lån till alla som vill utbilda sig.
De studerande drar på sig hundratusentals kronor i lån för en utbildning som det inte finns jobb för när de är klara.
Sen är det bara för den slöa staten att casha in lån och extra hög ränta.5-7% sv bruttoinkomsten cshar de in.
Plugg 3-5 år, ”låt sig bli gravid” under tiden och inte kunna bli klar. Då vill ingen ha dig.
Alla vetat det kan komma fler barn efter det första och sen är din dyra utbildning gammal.
Tänk på det du, får se när du ska bilda familj. Återkom då.
Citera
2018-01-16, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti
Eftersom den nuvarande gränsen är satt med marginal från det att vi kunde rädda liv rent praktiskt så kommer den också att ändras i takt med att utvecklingen går framåt (redan nu höjs mer och mer röster för det). Då måste vi komma på någon annan "gräns" för när det rör sig om ett mänskligt liv (eftersom många kopplar ihop mänskligt liv med ex. rätten till liv). Till slut kommer gränsen för när vi kan rädda ett embryo/foster närma sig befruktningsögonblicket. Då måste vi ha en objektiv gräns (vilket kommer bli befruktningen) och om vi tillåter abort så kommer det motiveras med en rad saker men i slutändan kommer det koka ner till ett bekvämlighetsskäl (ex. jag vill inte ha ett barn just nu).

Citat:
I Sverige äger alla sin kropp och fattar alla beslut.
Förutom människor fram till en godtycklig gräns då.
Citera
2018-01-16, 22:23
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdjooooglE
Är du verkligen säker på detta? Tänk hårt nu.

Som betalar för?

Kvinnan avgör om det blir ett liv eller inte. Om jag hade sprängts av en förlossning hade jag undvikit att bli gravid.

Just det, undvik män som du eftersom ni utgör en livsfara för oss som förväntar oss jämlikhet. Delat ansvar, samma rättigheter och skyldigheter.
Det är demokrati
Sverige har förfallit. Ghettoland numer. Det vet hela världen. Åk till Sverige och få gratis allt.
Citera
2018-01-16, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Sen var ditt inlägg det bästa jag sett dig skriva, det var kul att höra dina åsikter och inte bara vad "feminismen anser"...att du är beredd att kanske ändra ståndpunkt på grund av vetenskapliga fakta visar att du är lite vettigare än "tokfeministerna" som aldrig skulle kunna erkänna någon brist i dom feministiska ideerna.
Nej, hon har aldrig, åtminstone mig veterligen, ändrat åsikt. Även om du kan visa svart på vitt att hon har fel ex. att organisationen hon hävdar stöder en sak skriver rakt ut att de inte gör det, så kommer hon inte ändra uppfattning. Hon brukar bara definiera om termerna och låtsas som att det regnar.
Citera
2018-01-16, 22:25
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti
Plugg 3-5 år, ”låt sig bli gravid” under tiden och inte kunna bli klar. Då vill ingen ha dig.
Alla vetat det kan komma fler barn efter det första och sen är din dyra utbildning gammal.
Tänk på det du, får se när du ska bilda familj. Återkom då.
Skit bara hände liksom?
Vad sägs om att planera sina graviditeter lite?
Sen har både jag och frun pluggat mer än så och skaffat barn och jag behöver liksom inte vänta.

Har du inget eget ansvar för hur ditt liv blir?
Är du en sån där som skyller på staten så fort något går emot?
Citera
2018-01-16, 22:27
Medlem
Citat:
Skit bara hände liksom?
Vad sägs om att planera sina graviditeter lite?
Sen har både jag och frun pluggat mer än så och skaffat barn och jag behöver liksom inte vänta.

Har du inget eget ansvar för hur ditt liv blir?
Är du en sån där som skyller på staten så fort något går emot?

Det är just vad den här diskussionen handlar om.
Citera
2018-01-16, 22:28
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Det är just vad den här diskussionen handlar om.
Det har sagts förr.
Ta en Alvedon. Håll den mellan knäna. Ingen blir gravid.
Citera
2018-01-16, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja, för om de ser sig som mammor så vill de naturligtvis inte döda det barn som de är mamma till. Om de inte ser sig som mammor och inte heller vill bli mammor så avbryter de graviditeten. Det är bara i ditt huvud som de redan har fått ett alldeles eget barn om de dödar.
Vilket så klart gå att använda som argument för att döda en 3-åring. Om vi inför rätten att döda sina barn fram tills 3-år så kan vi använda i princip exakt samma argument som vi gör idag.

Citat:
Ja, orsaken att de skiljer sig är för att de är godtyckliga. Vi kan komma överens om att det är dödsstraff på homosexuella. Om det inte grundar sig i någon objektiv princip så kommer de skilja mellan länder och över tiden. Det är vad det innebär.

Citat:
Snart kan vi det, vad gör vi då om abortgränsen är v.22?

Citat:
Du kanske kan räkna ut själv vad som kommer att hända den dagen som barn kan överleva utanför livmodern i vecka 12 och abortgränsen är satt utefter när barn kan överleva utanför livmodern. Eller?
Så då kommer vi successivt ändra abortgränsen för att spegla när barnet kan överleva? Tids nog kommer det alltså troligen bli förbjudet med abort?
Citera
2018-01-16, 22:30
Medlem
Citat:
Det har sagts förr.
Ta en Alvedon. Håll den mellan knäna. Ingen blir gravid.

Du säger så mycket dumheter. När ska någon be dig gå och göra en utredning?
Citera
2018-01-16, 22:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Vilket så klart gå att använda som argument för att döda en 3-åring. Om vi inför rätten att döda sina barn fram tills 3-år så kan vi använda i princip exakt samma argument som vi gör idag.
Ja, för er som inte tycker att det är någon skillnad mellan en 3-åring och ett embryo så går det lika bra att döda 3-åringar som embryor. Men varför just vid 3 år? Jag frågar dig för tredje gången om du tycker att föräldrar ska få döda sin 50-årige hemmason av bekvämlighetsskäl också? Är det större skillnad mellan en 3-åring och en 50-åring än mellan en 3-åring och ett embryo?

Citat:
Ja, orsaken att de skiljer sig är för att de är godtyckliga. Vi kan komma överens om att det är dödsstraff på homosexuella. Om det inte grundar sig i någon objektiv princip så kommer de skilja mellan länder och över tiden. Det är vad det innebär.
Ok, så du tycker att alla lagar är godtyckliga. Vad dig beträffar så kan vi lika gärna ha en lag som säger att alla som skriver på Flashback ska hamna i elektriska stolen för man kan stifta lagar lite hipp som happ?

Ser du någon skillnad på att gå till doktorn i vecka 8 och begära att få ett piller som startar en blödning utskrivet och att ha rätt att gå till doktorn i nionde månaden och begära att få hjärnan utsugen på fostret och att de sen sätter igång förlossningen så att man får föda fram det 3,5 kilo tunga och 50 centimeter långa döda barnet med utsugen hjärna på förlossningsbordet? Du tror inte det kan finnas ett skäl till att man får det ena men inte det andra?
Citat:
Snart kan vi det, vad gör vi då om abortgränsen är v.22?

Så då kommer vi successivt ändra abortgränsen för att spegla när barnet kan överleva? Tids nog kommer det alltså troligen bli förbjudet med abort?
Jag testar igen: om abortgränsen följer när barnet kan överleva utanför livmodern och barn kan överleva utanför livmodern i vecka 12, vad händer då med abortgränsen?

Och NEJ, vi har Inget förbud mot abort efter aborttidens utgång. Vill man döda sitt foster så får man, men man får inte sjukvårdens hjälp utan man får göra det själv. Lyckas man hitta några giftiga örter eller substanser som kan ta död på ett foster är det bara att knapra på.
Senast redigerad av Ipsi 2018-01-16 kl. 23:30.
Citera
2018-01-16, 22:51
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
nej dagens abortgräns lades 1974. Då kan jag lova dig vi inte hade en susning till chans att rädda barn födda ex. vecka 20, eller ens vecka 24.
Det är alltså inte tekniken som avgjort detta utan andra saker.
Att diskussionen idag kan handla om teknik har inget med vad den handlade om 1974.
Gränsen sattes efter när man ansåg att ett förtidigt fött barn hade chans att överleva så man ansåg att gränsen var efter v 22.
1974 gick jag i lågstadiet så jag hade inte så mycket hum om detta då men jag hade en klasskompis som var född v 27, han hade ett ärr på överläppen och var lite kortare än oss andra men annars fullt normal.
Då som nu betydde det mycket på vilket sjukhus barnen hamnade, idag ligger Umeå och Karolinska före alla andra i Sverige och dom klarar betydligt mer än alla andra.
Citat:
Allrigt med det resonemanget så kan man ju också hävda på sjukhus ex. att hey!...du ska ju ändå dö om 1 år så då kan vi ju likväl ha ihjäl dig nu. Eller hur? du ligger ju bara här och kostar oss massa pengar. Är vd du KAN vara om nått år som vi räknar på inte vad du är här och nu.

Orsaken att man dödförklarar en hjärndöd, är att hen är död....har förlorat det som utgör mänskligt liv av värde för oss, sin hjärna...utan hjärna ingen människa. En mänsklig kropp med en del funktioner i bruk ja som man kanske kan uppehålla livet på i x antal tid och som nära och kära kan ha stora svårigheter greppa inte finns mer, men tyvärr det är inte vad vi kallar "mänskligt liv".
Vi dödsförklarar inte någon som är hjärndöd om det autonoma nervsystemet fungerar(det styr bla hjärta och lungor)
Först när total hjärninfarkt konstaterats kan vi dödsförklara.(när kroppen inte kan andas eller hjärtat slår utan hjälp)
http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=1582
Citat:
Enligt den lag som började gälla i Sverige den 1 januari 1988 ”är människan död när hjärnans samtliga funktioner totalt och oåterkalleligt har fallit bort” och ”det ankommer på läkare att i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet fastställa att döden har inträtt.”
”Detta skall ske, om andning och blodcirkulation upphört och stilleståndet varat så lång tid att det med säkerhet kan avgöras att hjärnans samtliga funktioner totalt och oåterkalleligt har fallit bort”
”Upprätthålls andning och blodcirkulation på konstgjord väg skall dödens inträde istället fastställas, om en undersökning av hjärnan med säkerhet visar att hjärnans samtliga funktioner har fallit bort.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in