Vad skulle Olof Palme ha sagt?
I morgon är det 25 år sedan Olof Palme mördades. Ulrika Knutson skriver om en politiker som fortfarande väcker starka känslor och funderar över om man kan känna ömhet för en tidsanda.
Ulrika Knutson
13:25 - 28 feb, 2011
Jag mötte konstnären Lars Hillersberg i Stockholm 1986, några månader efter mordet på Olof Palme.
- Nu är det en fröjd att leva, sa han med glittrande ögon. För en skämttecknare.
Det låter som en replik av jävulen själv, men jag tolkade den inte så. Inte efter att ha sett hans teckningar från Sveavägen.
I Spekulation står det sörjande folket handfallna inför ett blodrött frågetecken utanför färghandeln Dekorima, vars fönster skyltade med dödsmasker. Spåren och villospåren tätnar, och alla tuggar sina dåraktiga mantran; det man älskar eller hatar eller fruktar mest: Kurderna, KGB, CIA, Trettitreåringen, Basebolligan, Gadaffi, Shirley MacLaine, Ted Gärdestad, Channa Bankier(!). Säpo, muttrar konstapel Björk … Hans Holmér jagar kurder och Fantombilden framstår redan som en medias kelgris – detta var före Christer Petterssons tid – och från sin grav på Adolf Fredriks kyrkogård släpper Palme en uppgiven pratbubbla:
- Skönt att man är död."
"1980 talar Palme för gamla LM-arbetare i Midsommarkransen. Strand skriver i reportageboken Palme igen?:
”En gammal man går beslutsamt fram till Palme och viftar med ett urklipp ur Dagens Nyheter. De talar länge med varann.
– Han började som springschas på KF en gång, säger Palme efteråt till mig. Han är över 80 år nu och klarar inte skatten sen dom taxerat upp hans gamla egnahem. Ett jävla problem.”
Det är ett talande citat.
”Dom” har taxerat upp den gamle mannens egnahem. Olof Palmes känsla för rent spel kräver att han går till storms mot ”dom”, och underlättar för den gamle, som byggde landet. Det finns absolut inget hyckleri i den reaktionen, men en olöslig paradox, eftersom Palme själv är den högste ansvarige för fastighetsskatten och hela systemet som gett ”dom” deras befogenheter. Onekligen ”ett jävla problem”. Schizofrent."
http://www.gp.se/kultur/vad-skulle-olof-palme-ha-sagt-1.797475
Channa Bankier(!)