Citat:
Ursprungligen postat av
scheele
Du kan ju välja att döma människor efter deras livsgärning eller i deras värsta stunder. Det handlar ju mest om hur man ser på andra människor och hur lätt man har att fokusera på det sista.
Något som borde vara självklart för var och en i tråden som har funderat på detta, är att det är högst sannolikt att flickorna bett föräldrarna om hjälp. Detta är i grunden helt olikt övriga Filicid med utvidgade suicid vi har sett i historien bakåt, inte ens om vi går till förra sekelskiftet. Vad gäller motivbilden.
Frågan är om vi någonsin får offentlighet om innehållet i deras kvarlämnade budskap?
Jag tror inte det är en lång sekvens där de berömmer skola, kommun och landsting...
Personligen har jag svårt att döma föräldrarna, jag har mer oförstånd kring hur det blev såhär, det är nog frågorna jag själv gärna ser att åtminstone de närstående får svar på.
Om man, som du säger, ska se till övriga filicid i historien får det väl ändå bedömas som högst osannolikt att flickorna ”bönat och bett” sina föräldrar att mörda dem. Eftersom det liksom aldrig hänt.
Dessutom är man inte direkt en bra förälder om man dödar sitt barn om nu barnet av någon anledning skulle uttrycka en sån önskan.
För övrigt verkade det ju inte direkt som att barnen var multihandikappade och döende eftersom återgång till normal skolgång planerades.