Citat:
Du kan ju välja att döma människor efter deras livsgärning eller i deras värsta stunder. Det handlar ju mest om hur man ser på andra människor och hur lätt man har att fokusera på det sista.
Något som borde vara självklart för var och en i tråden som har funderat på detta, är att det är högst sannolikt att flickorna bett föräldrarna om hjälp. Detta är i grunden helt olikt övriga Filicid med utvidgade suicid vi har sett i historien bakåt, inte ens om vi går till förra sekelskiftet. Vad gäller motivbilden.
Frågan är om vi någonsin får offentlighet om innehållet i deras kvarlämnade budskap?
Jag tror inte det är en lång sekvens där de berömmer skola, kommun och landsting...
Personligen har jag svårt att döma föräldrarna, jag har mer oförstånd kring hur det blev såhär, det är nog frågorna jag själv gärna ser att åtminstone de närstående får svar på.
Något som borde vara självklart för var och en i tråden som har funderat på detta, är att det är högst sannolikt att flickorna bett föräldrarna om hjälp. Detta är i grunden helt olikt övriga Filicid med utvidgade suicid vi har sett i historien bakåt, inte ens om vi går till förra sekelskiftet. Vad gäller motivbilden.
Frågan är om vi någonsin får offentlighet om innehållet i deras kvarlämnade budskap?
Jag tror inte det är en lång sekvens där de berömmer skola, kommun och landsting...
Personligen har jag svårt att döma föräldrarna, jag har mer oförstånd kring hur det blev såhär, det är nog frågorna jag själv gärna ser att åtminstone de närstående får svar på.
Att låta en 14- och 11-åring bestämma om de ska fortsätta leva eller inte, om vi ska tro på att de bönat och bett om dödshjälp. Det går också över mitt förstånd. Vet de ens vad ngt sådan innebär?
Jag skulle aldrig döda mina barn pga sjukdom. OM de nu varit så sjuka att döden var enda alternativet så ställer jag mig frågandes till varför skolundervisning ens då bedrivits.
Eller har de blivit inbillade att de är bärare av en sjukdom värre än ngn någonsin skådat och indragna med visioner om ett liv i skräck med en ständig smärta som är värre än att brinna upp levandes?
Tycker inget kan rättfärdiga att ta ngn annans liv. Allt är inte alltid logiskt så är det.
Men statistisk sätt tror jag det är ngn av föräldrarna som fått en psykos. Tagit livet av alla, kanske förstått vad som hänt i efterhand, och sedan tagit sitt eget liv.