2018-01-16, 15:39
Avslutad
Jag minns inte var jag läste det, tror att det var någon av de första artiklarna i tidningarna, men om det stämmer att sociala myndigheter inte varit inkopplade alls så ser jag det som betydligt mer anmärkningsvärt än att barnen beviljats hemundervisning. Åtminstone den ena rektorn har ju uttalat sig om "en familj i kris" och skulle de ändå inte ha gjort orosanmälan till soc. låter det som en solklar brist i deras agerande och ansvar.

Men om man med "inte inkopplade" egentligen menar att anmälan till socialen gjorts men att de efter avstämning har lagt ärendet till handlingarna då de inte ansett sig ha grund för insatser från sin sida så är det ju en bedömning som bör rannsakas.
Citera
2018-01-16, 15:41
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Higuita
Det har alla som har en tjänstegrupplivförsäkring.
Hade de det då?

Det bör för övrigt inte spela någon roll eftersom båda föräldrarna nu saknar bröstarvingar - vilket innebär att hans närmsta i så fall får dela på hans livförsäkring och hennes på hennes livförsäkring.
Citera
2018-01-16, 15:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Eller också fanns det ett rejält kontrollbehov hos någon av föräldrarna....

Kronisk trötthet hos två barn utan specificerad diagnos mer än så låter ju inte helt klockrent i mina öron ...

Ingen av oss har ju läst läkarintyget.
Det kanske innehåller en diagnos.
Troligtvis är hem-undervisningen solklar för dom som läst intyget
men, ..vad fan vet jag.
Citera
2018-01-16, 15:43
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Ingen av oss har ju läst läkarintyget.
Det kanske innehåller en diagnos.
Troligtvis är hem-undervisningen solklar för dom som läst intyget
men, ..vad fan vet jag.
Nej, vi vet inte -- men läser man det som stått i media tycks ju åtminstone den yngres hemundervisning mest baseras på föräldrarnas/pappans beskrivning ...
Citera
2018-01-16, 15:44
Medlem
Citat:
Hade de det då?

Det bör för övrigt inte spela någon roll eftersom båda föräldrarna nu saknar bröstarvingar - vilket innebär att hans närmsta i så fall får dela på hans livförsäkring och hennes på hennes livförsäkring.

Ja, det har man om man jobbar på skatteverket och universitetet.

Inte säkert. Om man kan fastställa att hon dog före honom och han inte har mördat henne, så går hennes livförsäkring ev också till hans efterlevande. Och vice versa.
Citera
2018-01-16, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenjoh75
Jag minns inte var jag läste det, tror att det var någon av de första artiklarna i tidningarna, men om det stämmer att sociala myndigheter inte varit inkopplade alls så ser jag det som betydligt mer anmärkningsvärt än att barnen beviljats hemundervisning. Åtminstone den ena rektorn har ju uttalat sig om "en familj i kris" och skulle de ändå inte ha gjort orosanmälan till soc. låter det som en solklar brist i deras agerande och ansvar.

Men om man med "inte inkopplade" egentligen menar att anmälan till socialen gjorts men att de efter avstämning har lagt ärendet till handlingarna då de inte ansett sig ha grund för insatser från sin sida så är det ju en bedömning som bör rannsakas.

Så långt jag är med så ser allt kring barnen ut att ha beslutats mellan skola och föräldrar.
Inget soc och ingen vård inblandade, skola och föräldrar har i samråd samverkat kring barnen och skolan har gått efter det som föräldrarna uppgett och som föräldrarna informerat om.
Citera
2018-01-16, 15:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jewishuncle
Ja du kör på din teori SOM FÖRMINSKAR TVÅ BARNS OÖNSKADE ÖDE.

Grattis!

Även om jag tror att det har gått till på det sättet, så försvarar jag inte handlingen.
Jag tycker att det är super-fel att mörda barn.. oavsett om dom är sjuka eller friska.
jag tycker att det är fel att utföra ett utvidgat självmord.
Men däremot så tror jag att mor och far gemensamt beslutade om detta, och att i grund
och botten så gjorde DOM det av kärlek till sin familj.
Det finns väll ingen här inne som tycker att detta är bra, eller som stöttar mor o fars beslut
att mörda.
Självklart är handlingen fel, men jag kan förstå den.
Det enda jag säger är att det är rimligt att det kan gått till såhär.
Citera
2018-01-16, 15:51
Medlem
Jag hittade bilderna ”det är Agnes och jag”. Ingen av bilderna visar ansikten. Men ack så vackra bilder!
Citera
2018-01-16, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Även om jag tror att det har gått till på det sättet, så försvarar jag inte handlingen.
Jag tycker att det är super-fel att mörda barn.. oavsett om dom är sjuka eller friska.
jag tycker att det är fel att utföra ett utvidgat självmord.
Men däremot så tror jag att mor och far gemensamt beslutade om detta, och att i grund
och botten så gjorde DOM det av kärlek till sin familj.
Det finns väll ingen här inne som tycker att detta är bra, eller som stöttar mor o fars beslut
att mörda.
Självklart är handlingen fel, men jag kan förstå den.
Det enda jag säger är att det är rimligt att det kan gått till såhär.

Men varför hittades de alla i olika rum (om ryktena stämmer)?

Om de gemensamt väljer att dö så gör man väl det ihop, i samma rum?
Citera
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jewishuncle
Vi ska dock ha i åtanke att denna sjukdomen inte kan ha dödat 4 personer vid exakt samma tillfälle. Det finns helt enkelt inte på sannolikhetsvärldskartan.

"Vi"? Du trollar ju....
Citera
Bannlyst
Citat:
Nej, vi vet inte -- men läser man det som stått i media tycks ju åtminstone den yngres hemundervisning mest baseras på föräldrarnas/pappans beskrivning ...

Rektorn har bekräftat att ett Läkarintyg på lilla-syrran kom in innan beslut fattades.
Citera
2018-01-16, 15:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Goran2012
Jag hittade bilderna ”det är Agnes och jag”. Ingen av bilderna visar ansikten. Men ack så vackra bilder!

Kan du länka, please
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in