2018-01-16, 20:57
Avstängd
Pitschkas avatar
Citat USP89:
”Mina föräldrar köpte sitt hus för 30 år sedan för 1 miljon. Det värderas i dag till 15 miljoner. Huset har inte blivit 15 gånger bättre att bo i och de har inte kunnat konsumera dessa 14 miljoner i värdeökning i heller. På vilket sätt påverkar det dig om din bostad ökar eller minskar 30% i värde mellan ett år och ett annat? Får du plötsligt mer pengar på kontot eller mindre?”

Så här: Ligger dina föräldrar kvar på sin eventuella låneskuld på en mille?
Skulle inte tro det, va?
Självklart är det så att man under åren plockar ut lite sköna lån som äts upp av inflationen, dels till renoveringar (som ios är till viss del avdragsgilla) samt även till ren konsumtion.
2018-01-16, 20:58
Medlem
Hej alla.
Tråden påbörjades 2010. Och fortfarande väntar vi på att bubblan ska spricka.
Kan någon smart här förklara varför bubblan kommer att spricka överhuvudtaget? Kan inte bostadspriser stiga kommande 2-3 decennier, tex? Man räknar även med att de stiger långsamt. Men aldrig att falla.
2018-01-16, 21:05
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedHornen
Höjer FED så höjer ECB. Dom måste ha takets på sina obligationer. Vi är efter i Europa, men inte så grandiost som kan tyckas om man kolla räntor.
Så länge realränta på obligationer är under noll, dvs ränta-inflation, så finns det ingen direkt konkurrens mellan dem. Medel flödar till andra typer av obligationer.
När det finns en real avkastning så är det där emot två syskon som kommer röra sig i sync. Obligationsräntan må inte vara positiv, men vid en nivå så är den så, och medel kommer flöda från bostadsobligationer till statsobligationer om inte mellanskillnaden täpps igen. Då är vi tillbaka till en "normal marknad"

Skulle du exempelvis erhålla en nominell ränta på statsobligationer backade av FED på 4% medan inflationen stannar på 2.5%, så kommer svenska bostadsobligationer vara attraktiva på någonstans runt 5.5%.

Nu har FED flaggat för minst 4 höjningar 2018, och man kommer höja beroende av behov q1. Kan bli 1-1.25 i räntehöjning över hela spannet om inte amerikansk ekonomi avstannar.

Amerikanska 10-åringar ger idag mer än europeiska skräpobligationer, marknaden är helt dominerad av planekonomer.
2018-01-16, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumSierra
Hej alla.
Kan någon smart här förklara varför bubblan kommer att spricka överhuvudtaget? Kan inte bostadspriser stiga kommande 2-3 decennier, tex? Man räknar även med att de stiger långsamt. Men aldrig att falla.

Det har blivit pyspunka på bostadsrättsmarknaden. Nu har även hotellbubblan spruckit. Scandic vinstvarnade idag och andra hotell har sagt att efterfrågan viker. Jag tror att utbudet har blivit för stort. Vi får se om andra bubblor spricker. Snart spricker kanske arbetsmarknadsbubblan. Inte kul att se alla inälvor välla ut därifrån då låtsasjobben försvinner.
2018-01-16, 21:10
Medlem
hanumans avatar
Citat:
Hej alla.
Vi är ju inne i en period av fallande priser i fyra månader. Om vi har flyt så planar det ut här och kan återhämta sig, men jag skulle inte betta på det. Istället har marknadspsykologin vänt och populasen förväntar sig sjunkande priser och då är första tipset att det blir så.
2018-01-16, 21:12
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Hej alla.

Vet ej om jag är smart men jag gör ett försök ändå. Enda sättet jag kan komma på är att vi får en rejäl löneinflation, så att lönerna kommer ikapp bopriserna. Stor löneinflation kan (kanske?) uppstå om värdet på kronan sjunker drastiskt.
Eller att det kommer massa rika kineser och köper upp nyproduktion, men vete fan varför dom skulle vilja parkera sina pengar här. Eller bo här för den delen.
2018-01-16, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Det har blivit pyspunka på bostadsrättsmarknaden. Nu har även hotellbubblan spruckit. Scandic vinstvarnade idag och andra hotell har sagt att efterfrågan viker. Jag tror att utbudet har blivit för stort. Vi får se om andra bubblor spricker. Snart spricker kanske arbetsmarknadsbubblan. Inte kul att se alla inälvor välla ut därifrån då låtsasjobben försvinner.

Främsta orsaken till att bubblan inte spruckit är att räntan sen trådstart varit låg. Dvs billigt att låna pengar. Den dagen räntan går upp kommer inte priserna kunna hållas på samma nivå.

Både nuvarande samt tidigare regering har svikit svenska folket genom att bara titta på och låtit bubblan blåsas upp. Bostadsmarknaden har ökat klyforna och segregationen.
2018-01-16, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad

Att addera till bubblor och pyspunkor är nog den kommande butiksdöden, som kommer lite sent...

När man köper enklast och billigast på nätet faller många butiker, och frågan är var personalen ska gå.

Personalen, som åxo kommer att drabbas av bostadsmarknadens stagnation.
2018-01-16, 21:15
Medlem
HanMedHornens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Amerikanska 10-åringar ger idag mer än europeiska skräpobligationer, marknaden är helt dominerad av planekonomer.

Drar du upp företagsobligationer så flrstod du inte mitt budskap. Pensionsfonder och försäkringsbolag har endast, enligt standard, rätt att investerar förmånstagaren pengar i AAA-obligationer. Dessa innefattar i dagsläget europeiska bostadsobligationer (med undantag för vissa länder). Här har vi diskrepansen.
Du har ett gäng som tar så mycket risk som möjligt i fixed-income-avdelningarna, för att tjäna så mycket som möjligt. För att förtydliga så är det när AAA-obligationerna konvergerar som det kommer smälla. Dem står, när realränta är över noll, inte speciellt långt ifrån varandra.
2018-01-16, 21:16
Medlem
biljons avatar
Citat:
Hej alla.
Visst kan dom det, dvs om du hittar någon som kan fylla på marknaden med 3-500 miljarder kronor om året till 1% ränta.
2018-01-16, 21:23
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedHornen
Drar du upp företagsobligationer så flrstod du inte mitt budskap. Pensionsfonder och försäkringsbolag har endast, enligt standard, rätt att investerar förmånstagaren pengar i AAA-obligationer. Dessa innefattar i dagsläget europeiska bostadsobligationer (med undantag för vissa länder). Här har vi diskrepansen.
Du har ett gäng som tar så mycket risk som möjligt i fixed-income-avdelningarna, för att tjäna så mycket som möjligt. För att förtydliga så är det när AAA-obligationerna konvergerar som det kommer smälla. Dem står, när realränta är över noll, inte speciellt långt ifrån varandra.

Tvärtom förstod jag ditt inlägg mycket väl.
Det finns snart inga säkra, bra placeringar i Europa pga extrem planekonomi, bostadsobligationer inräknade.
Pengarna flödar någon annanstans.
2018-01-16, 21:27
Medlem
HanMedHornens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Tvärtom förstod jag ditt inlägg mycket väl.
Det finns snart inga säkra, bra placeringar i Europa pga extrem planekonomi, bostadsobligationer inräknade.
Pengarna flödar någon annanstans.

Finns inga säkra placeringar. Du hävdar dock att Kryptovalutor med en avkastning som är noll är en ny tillflykt.
Det finns fortfarande gott om avlastande bolag som ger 3-6%, speciellt i telekomsektorn.
När inflationen stiger stiger även räntor, så vi stannar inte här för evigt. Grundläggande makroekonomi.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in