2018-01-16, 17:09
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Citat;

Jordec AB

Jordec bildades 1969 för att bl.a. bedriva rationalisering och organisation. Gemensamma lokaler med Longtrade.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

City-Data

Bolaget bildades i maj 1972 och har gemensamma lokaler med Jordec och Longtrade på Malmskillnadsgatan 39.

I GM:s flyktväg?

LJ som jagade efter GM såg väl en man springa in mellan några bilar och försvinna, eller det var inte där?

Man kan också associera till Longreach, och ett antal andra bolag med liknande namn.
Citera
2018-01-16, 17:22
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Inte så konstigt med tanke på att krafter pekar däråt redan dagarna efter MOP. Karl-Gunnar Bäck får infon från en källa i drottningens hemliga tjänst. Ett bra sätt att plantera ett spår med grogrund.

Gäller att hitta fakta runt mordplatsen och Mordkvällen . WT-männens identiteter exempelvis.

Kan så vara, men det är intressant att man lyckats övertyga något 100tal (fd) högt uppsatta sydafrikaner. Alla tror att "vi" gjorde det.
Det har man knappast lyckats med i Sverige vilket ju borde vara viktigare.
Citera
2018-01-16, 17:25
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag hörde åren efter MOP att både Guillou och Bratt gjort sin värnplikt inom underrättelsetjänten. Bratt har väl uppgett att han träffade Håkan Isacson som värnpliktig på Tolkskolan.

Det är något skumt med Guillou. Journalisten Maja-Lena Rådelius, som arbetade nära Lars Engquist, trodde att Guillou hade någon ledande befattning inom någon underrättelsetjänst.

Dessutom, media publicerar aldrig bilder där Guillou framstår som småvuxen (vilket han faktiskt är) utan bara fotografier där han framstår som minst lika lång som sin omgivning. Att sånt görs på film (Sylvester Stallone) är känt, men i massmedia ...?

Ja det är något skumt med JG. Första gången jag hörde talas om SB överhuvudtaget var för många herrans år sedan när någon sade JG hade haft en roll där.
Vore i och för sig logiskt om man sluter en deal med en värnpliktig om att göra något annat, i gengäld får man någon som inte syns i några rullor och som (kanske) inte ens var svensk medborgare. Inte lätt att hitta för en ockupationsmakt.
Citera
2018-01-16, 17:28
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Jag hörde åren efter MOP att både Guillou och Bratt gjort sin värnplikt inom underrättelsetjänten. Bratt har väl uppgett att han träffade Håkan Isacson som värnpliktig på Tolkskolan.

Det är något skumt med Guillou. Journalisten Maja-Lena Rådelius, som arbetade nära Lars Engquist, trodde att Guillou hade någon ledande befattning inom någon underrättelsetjänst.

Dessutom, media publicerar aldrig bilder där Guillou framstår som småvuxen (vilket han faktiskt är) utan bara fotografier där han framstår som minst lika lång som sin omgivning. Att sånt görs på film (Sylvester Stallone) är känt, men i massmedia ...?

Enligt lönelistor jobbade JG 1977 under Wedin på näringslivets informationsbyrå (eller vad det hette just då). Lite märkligt. Antingen ett utslag för att han tar pengar från högstbjudande, eller något annat...
Han jobbade tillsammans med damen som gav tipset om harvardaffären.
Citera
2018-01-16, 17:31
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Jag undrar varför Guillou skrev till mig att palmemordet för honom var uppklarat för längesedan när jag frågade om han fått anonyma brev iom han efterlyste palmemördaren.
Guillou ska va med i filmen om Svartenbrandt
http://m.imdb.com/title/tt7521504/?ref_=fn_al_tt_0

Man kan också notera att JGs svägerska är "skarpan" fd OP åklagare.
Citera
2018-01-16, 17:39
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Mer info om familjen Libik:

https://www.dropbox.com/s/b7i4l59m3j8q8nq/IMG_20180109_152848.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/vty1fv7sz9xqclx/IMG_20180109_153830.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/9hs1s9lf93psi5a/IMG_20180109_153840.jpg?dl=0

Tack, kan mycket väl vara han. Som i så fall lämnade över de falska dokumenten som gjorde Palme till landsförädare.
Citera
2018-01-16, 17:48
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Stockholm har från SIS och CIAs sidor hållits low key sedan andra världskriget. Att dom skulle ändra det på vore det att göra avkall på en 40 årig tradition. Ett av få "neutrala" länder att verka i vilket ibland gav viktiga fördelar.

Jag tror att det var större och viktigare än en Olof Palme på väg ut ur politiken.
Signalspaningen, en plattform att mötas på, möjlighet att utnyttja neutraliteten osv är skäl nog att inte göra Sthlm till ett Berlin eller Wien.

För mitt vidkommande är direkt inblandning av KGB eller SIS eller CIA i det närmaste uteslutet. Proxygrupper däremot klart möjliga men MOP sätter stora värden på spel i form av risk för rubbat status quo.

Jag tror därför på en i huvudsak inhemsk konspiration och bakgrund . Måhända med en och annan utländsk aktör, men stommen är svensk. Turerna runt MOP är också mångfacetterade . Finns annars ingen annan möjlighet att förklara hur olika grupperingar i Sverige närmast beter sig passivt efter MOP.

Skulle grunden till MOP finnas i Sydafrika finns ingen anledning till svensk passivitet. Framförallt skulle ANC inte tveka att lyfta på varje sten för att komma fram till en lösning .

Nu är det övertydliga "påståenden där olika säkerhetsagenter pekar ut varandra för att komma i bättre dagar.

Även för "Grote krokodil" PW Botha Och hans gelikar är MOP ett attentat som skulle skada deras intressen fatalt om detta kom fram. Att i det läget spara en reseräkning som direkt kopplar operatören till platsen är så banalt att det knappast behöver kommenteras.

hmm, argument värda att notera.
Man skall nog tex titta lite på tex OSG som var en organisation helt i "spinn" med Iran/Contra och ett pyramidspel av värre och värre brott mot de värderingar som de egentligen skulle skydda...
Senast redigerad av heheho 2018-01-16 kl. 17:54.
Citera
2018-01-16, 17:51
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Citat;

Jordec AB

Jordec bildades 1969 för att bl.a. bedriva rationalisering och organisation. Gemensamma lokaler med Longtrade.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

City-Data

Bolaget bildades i maj 1972 och har gemensamma lokaler med Jordec och Longtrade på Malmskillnadsgatan 39.

I GM:s flyktväg?

LJ som jagade efter GM såg väl en man springa in mellan några bilar och försvinna, eller det var inte där?

antagligen kan man ta sig dit på under två minuter från mordplatsen.
Citera
2018-01-16, 17:54
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Nej det vill jag inte göra.

Men, vilka referenser har du för aktörernas rörelse?

Kan du göra en simulering med mordet som utgångspunkt?

Att GM springer i en fart av 12 km/h, vilken polis Per G gjorde.

Att YN från ca 5-10 meter in på DBs gata, där hon först ser GM, rör sig mot mordplatsen i en fart av 5 km/h, vilket nic "gida" har gått då denne tog tid.

Hur långt efter mordet skulle YN nå ner till Tunnelgatan i din simulering då?

Det skulle vara intressant att se det, då det är fullt realistiska hastigheter att röra sig i.

Här får man en chans att uppskatta om ekvationens x=GS/IW ankomsttid är realistiskt.
Tyvärr! Mitt program var inte alls portabelt. Det fungerade bara på den Windows-10 som jag hade då men som nu har kraschat. Jag använder ett primitivt (men genialiskt) programspråk utan grafikrutiner och annat (som man måste försöka knåpa ihop själv). Att få grafikrutiner att fungera i en modern dator med komplext operativsystem som Windows eller någon variant av Unix är svårt. Möjligen skulle jag kunna göra en variant med starkt förenklad grafik men med riktiga beräkningar som just simulerar rörelser mellan Sveavägen och Johannesgatan. Återkommer i så fall.
Citera
2018-01-16, 18:10
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Enligt lönelistor jobbade JG 1977 under Wedin på näringslivets informationsbyrå (eller vad det hette just då). Lite märkligt. Antingen ett utslag för att han tar pengar från högstbjudande, eller något annat...
Han jobbade tillsammans med damen som gav tipset om harvardaffären.
"Utredningsbyrån för samhällsfrågor" eller "Hemliga byrån" - som nog sysslade med illegal underrättelseverksamhet och hade register på vänstersympatisörer. Men jag tror inte att det handlade om pengar i första hand utan om ära och berömmelse - ett scoop. Plus att han inte gillade Palme det minsta.
Citera
2018-01-16, 18:19
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ja, det finns många som tror att han var inflytelseagent.
Jag har kanske en alltför naiv bild av Gorbatjov men för mig framstår han som en idealist, kompetent men utan möjlighet till avancemang via korrupta kontaktnät, till den dag då man hade räknat ut hur sovjetsystemet skulle kunna upplösas och började leta efter den perfekte "partiordföranden". Då fick Gorbatjov luft under vingarna och lyftes sakta upp mot högre positioner. Väl där gick det så som alla nu känner till.

Faktiskt skulle även Palme kunna haft en liknande bakgrund. Hade näringslivet och försvaret avrått Erlander från att föra fram Palme så hade han nog inte gjort det. Palme från överklassen bland maktlystna fackpampar blev en spricka som kunde utnyttjas för att neutralisera den socialdemokratiska hegemonin.
Citera
2018-01-16, 18:43
Medlem
Citat:
Man kan också notera att JGs svägerska är "skarpan" fd OP åklagare.

Ja det vet jag. O jag undrar om hon slutade för hon inte kunde flytta fokus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in