Citat:
Ursprungligen postat av
Ossian.allvetaren
Låt mig sprida lite ljus om kronisk trötthet och få slut på alla dessa spekulationer i denna respektlösa tråd med låg kunskapsnivå. Att vara kroniskt trött är en mardrömslik livssituation som kan jämställas med svårt cancersjuka människor som är under cellgiftsbehandling. Och hur vet jag allt detta? Min vackra före detta energiska syster blev sjuk för ett par år sedan. Diagnos: Fibromyalgi. Kronisk trötthet är en del av sjukdomsbilden förutom smärtan. Hon var 27 år och livet vändes upp och ner - bokstavligen!!Från att ha varit en högpresterande läkarstudent med toppbetyg (alltid kursetta) till stundtals trött, kraftlös och stundtals sängliggande. Hennes sambo är för närvarande tjänsteledig några månader för att hjälpa henne. Missas sjukdomen inom primärvården, är risken stor att man felaktigt bollas runt inom psykiatrin med diverse recept på psykofarmaka i handen. Det gäller att ha en lyhörd, påläst primärvårdsläkare. Alla har tyvärr inte den turen i oturen! Många patienter med denna och liknade sjukdomsbild blir misstrodda och deras symptom tas som “påhittade” och “psykiska”. Tänk vilken mardröm för de stackars jävlar som blir feldiagnosticerade eller inte blir trodda??? Fibromyalgi, ME, CFS etc är sjukdomar som inte syns på utsidan, men vi som är anhöriga vet ju vad vi talar om. Min syrra kan för omgivningen se helt normal, pigg och kry ut, alltså utåt sett verka normal. Men vi inom hennes privata sfär känner ju till hennes dagliga kamp mot smärta och trötthet. TRO MIG: Det är fucking horribelt och stundtals hjärtskärande!!
Och vad har nu detta med saken att göra? Döttrarna här plågades av kroniskt trötthet (bekräftat av expressen ) Förmodligen hade de ME, som är en svårare form av trötthet med påverkan på nervsystemet. Tro mig, detta är en brutal diagnos och tillräckligt för att önska ett slut på livet. Att dessa tjejer tjoat i en pool eller sett helt normala ut på ICA, säger absolut ingenting ; NADA!!!! En utlösande faktor till en allvarlig sjukdom som ME kan helt enkelt vara ett vanligt vaccin. Tjejerna verkar ju ha drabbats under mellanstadiet, en tidpunkt då de får vaccinet Gardasil; i 5:an får flickorna detta vaccin, så vitt jag förstår. Att två systrar drabbats är heller inte så osannolikt. De kan ha haft en ärftlig immunologisk känslighet som gör dem mer mottagliga för triggers utifrån, t.ex. vacciner och därmed riskera vaccinskada. Tro nu inte alla läkare är så himla pålästa och skarpa. Föräldrarna i detta sammanhang (Oskar+Hanna), måste haft ett helvete med att ta hand om två barn med kroniskt trötthetssyndrom. ME (kroniskt trötthetssyndrom) är ett lidande utan dess like!! Pappan har därför gått ner i arbetstid för att stötta familjen. Samtidigt har de förmodligen tampats med okunnighet och fördomar förstås. Man blir ju för fan rädd när man läser alla dessa fördomar och all denna okunnighet!
Föräldrarna (en jurist+ekonom), förvisso högutbildade men dock ej medicinskt skolade! De kanske inte själva varit särskilt insatta i varför döttrarna drabbats och vad som kan ha varit utlösande faktorer. Till slut har de inte kunnat se ljuset i tunneln och den ena har bestämt att avsluta lidandet! Psykisk ohälsa ska man ta på allvar. Vem som helst kan drabbas av depression, lågutbildad som högutbildad. Döm inte andra människor! Vet ni inget, så håll käften! Bilda er!
NEj det psykiska ska man ta på allvar! Var kommer det här med sympatimord in i bilden dock?
Dessutom finns det ingen diagnos där man inte kan ifrågasätta om påstående om sjukdomen är sann, annars skulle vi snabbt sett en ökning av den diagnosen hos fängelsekunder...