2018-01-16, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Bra inlägg vilket beskriver det jag också tycker efter ha läst merparten av inläggen här och på andra ställen. Massor med inlägg som är läsvärda även om denna tragiska händelse inte blir förklarad.

Några reflektioner.

1. Föräldrarna i familjen har uppenbarligen haft yttre framgång och gett intryck av att vara alltigenom bra människor, riktiga A-människor som imponerade på andra. Men fasad är bara fasad och den kan dölja mycket. Både skola och läkare kan vara förda bakom ljuset angående barnens sjukdom.

2. Men om nu barnen ändå var sjuka, så är det inte trovärdigt att detta enbart skulle leda en av föräldrarna till massmord. En hopplös och djupt deprimerad person dödar möjligen sig själv, men inte andra.

3. Alltså måste det finnas andra, starkare skäl, hos den av föräldrarna som tagit beslutet att döda de sina. Skäl med starkare känslomässig motivation

4. Om det nu är en av de vuxna som är gm...
Citera
2018-01-16, 15:10
Medlem
Jewishuncles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kardashanarsel
Tänk er att ni är barn och blir mördade av en förälder
Skulle ni vilja att allmänheten fick reda på vad som hände ? Jag säger ja
Barnen bör få upprättelse de är oskyldiga och utsatta

Så sant så sant. Det är ju inte en tillstymmelse till empati heller hos dessa barnmordssympatisörer. Visst man kan förstå att föräldrarna kunde ha haft viss ångest... när de gjorde vad de gjorde. Som alla kan ha innan de dör. Men BARNEN DÅDÅ?!?

Ska dock lägga in här att båda föräldrarna kan ha drabbats av akut psykos samtidigt och då får vi hoppas Muhammad/Jesus eller annan religiös frälsare har barmhärtighet
Citera
2018-01-16, 15:11
Medlem
Jewishuncles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Tyvärr kommer nog inte det bringas någon klarhet.
Det finns ju ingen kvar som kan berätta vad som verkligen hände och ännu mindre varför.

Om föräldrarna dog EFTER barnen så vet vi ?!
Citera
2018-01-16, 15:12
Medlem
kardashanarsels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Tyvärr kommer nog inte det bringas någon klarhet.
Det finns ju ingen kvar som kan berätta vad som verkligen hände och ännu mindre varför.

Nej men jag tycker polisen ska gå ut med vad de får reda på om mördaren
Barnen vill nog det
Citera
2018-01-16, 15:13
Medlem
kardashanarsels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jewishuncle
Så sant så sant. Det är ju inte en tillstymmelse till empati heller hos dessa barnmordssympatisörer. Visst man kan förstå att föräldrarna kunde ha haft viss ångest... när de gjorde vad de gjorde. Som alla kan ha innan de dör. Men BARNEN DÅDÅ?!?

Ska dock lägga in här att båda föräldrarna kan ha drabbats av akut psykos samtidigt och då får vi hoppas Muhammad/Jesus eller annan religiös frälsare har barmhärtighet

Precis !
Citera
2018-01-16, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kardashanarsel
Nej men jag tycker polisen ska gå ut med vad de får reda på om mördaren
Barnen vill nog det

Ja, synd om inte barnen får upprättelse
Citera
2018-01-16, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fanny_59
Detta är saxat ur Lärar tidningen, inte ens dom är överrens hur man ska tolka lagen

Men samtidigt gick också rektor ut med att de haft båda flickorna på hennes skola och det var aldrig några problem med barnen
men
inne i familjen har det funnits problem.
Hon underströk/ betonade det ordet när hon pratade.

De här båda flickorna ser ut att ha använts för att lindra och dämpa, kanske man till med från skolans håll trott sig kunna bota, problem inom familjen, och det höll inte i längden.

Vad det än var så kulminerade allt kring jul.
Och julen verkar vara en vanlig tidpunkt för grova familjebrott:
Trenden är lika vanlig som den är tragisk. Över hela landet begås det extra många våldsbrott inom familjen under julen,
http://www.hallandsposten.se/nyheter/halmstad/m%C3%A5nga-familjetragedier-under-julen-1.4073104
Senast redigerad av manot 2018-01-16 kl. 15:20.
Citera
2018-01-16, 15:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är en symptom på rätt många olika sjukdomar ja.

Jag tror inte flickornas hälsa överhuvudtaget har med beslutet att göra -- utan snarare mammans obotliga cancer om den uppgiften stämmer.

Det tror jag med.
Men, jag tror även att åtminstone stora tösens sjukdom spelade med i beslutet.
Lilltösen kanske var lite piggare, men den stora tösen var nog rejält krasslig.
Citera
2018-01-16, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fanny_59
– Det finns faktiskt endast två demokratier i världen som uttryckligen förbjuder hemundervisning, det är Tyskland och Sverige, säger ROHUS ordförande Jonas Himmelstrand.

Blir inte klok på tolkningen av lagen om hemundervisning.
Finns gåtans lösning där?
Har skolan klantat till det rejält?

Det handlar om en begreppsförvirring. En tolkning av hemundervisning är att skolan har ansvaret och behöriga lärare genomför den. Det är tillåtet. Den andra tolkningen är att hemmet tar över och även genomför undervisningen. Det är tillåtet i andra länder men tack och lov inte här. Det hjälper inte ens om båda föräldrarna är utbildade lärare, dom får ändå inte ta över ansvaret för barnens undervisning.
Citera
2018-01-16, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Men samtidigt gick också rektor ut med att de haft båda flickorna på hennes skola och det var aldrig några problem med barnen
men
inne i familjen har det funnits problem.
Hon underströk/ betonade det ordet när hon pratade.

De här båda flickorna ser ut att ha använts för att lindra och dämpa, kanske man till med från skolans håll trott sig kunna bota, problem inom familjen, och det höll inte i längden.

Vad det än var så kulminerade allt kring jul.
Och julen verkar en vanlig tidpunkt för grova familjebrott:
Trenden är lika vanlig som den är tragisk. Över hela landet begås det extra många våldsbrott inom familjen under julen,
http://www.hallandsposten.se/nyheter/halmstad/m%C3%A5nga-familjetragedier-under-julen-1.4073104

Det där jag saxade ur lärartidningen gällde hemundervisning som sköts av föräldrar.
Det gällde inte lärarledd undervisning i hemmet.
Fel av mig
Folk är så snurriga här och har tolkningsproblem, jag släpper det nu.
Citera
2018-01-16, 15:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jewishuncle
Mer kontroll över människor för att någon har manipulerat systemet. Jiiiippi.

Verkliga lösningen ska jag inte gå in på men en lösnimg är att NI börjar öppna ögonen. Batikhäxjävlar

Vem har manipulerat vilket system ??
Citera
2018-01-16, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Festivalscott
Kusiner till barnen finns på Facebook och på en bild står de "de är jag och Agnes"

Var hittar du den bilden. Jag har kollat igenom kusin L****a’s sida men där hittar jag ingen sådan bild.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in