2018-01-16, 14:58
Medlem
Crossmacks avatar
Så en möjlig konsekvens av det här fallet är att myndigheter slår fast tydligare riktlinjer för hemundervisning. Hittills verkar infon som finns bara förvirra folk.
Citera
2018-01-16, 14:59
Avslutad
"För att få tillstånd till annan undervisning krävs insyn i verksamheten, att den är ett fullgott alternativ till skolan och att det finns synnerliga skäl. Tillstånd ansöks hos kommunen."

Alf Johansson, jurist på Skolinspektionen
Citera
2018-01-16, 15:00
Medlem
Kusiner till barnen finns på Facebook och på en bild står de "de är jag och Agnes"
Citera
2018-01-16, 15:00
Medlem
Jewishuncles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crossmack
Så en möjlig konsekvens av det här fallet är att myndigheter slår fast tydligare riktlinjer för hemundervisning. Hittills verkar infon som finns bara förvirra folk.

Mer kontroll över människor för att någon har manipulerat systemet. Jiiiippi.

Verkliga lösningen ska jag inte gå in på men en lösnimg är att NI börjar öppna ögonen. Batikhäxjävlar
Citera
2018-01-16, 15:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jenjoh75
För att få tillstånd till annan undervisning krävs insyn i verksamheten, att den är ett fullgott alternativ till skolan och att det finns synnerliga skäl.

Och i skollagen finns exempel på vad synnerliga skäl kan vara. Hade det varit totalförbjudet, aldrig tillåtet, hade dessa såklart inte funnits.
Citera
2018-01-16, 15:02
Medlem
afKnollentotts avatar
Hur många ursäktande anledningar till mördandet har nu angetts ?

Kan det inte bara vara så, att guds ställföreträdare här på jorden fick för sig att: Nu får det vara slut !
Citera
2018-01-16, 15:02
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bpjan
Du har fel i sak igen. Offentlighetsprincipen gäller inom polisen precis som hos andra myndigheter. Vad som är en allmän handling avgörs av flera olika saker. Däremot är många uppgifter och dokument belagda med sekretess. Det är inte samma sak som att "offentlighetsprincipen inte gäller", eftersom den är inskriven i grundlagen och gäller alla myndigheter.
För att värna människors integritet kan offentlighetsprincipen åsidosättas i rätt många fall.
Citera
2018-01-16, 15:05
Medlem
Crossmacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jewishuncle
Mer kontroll över människor för att någon har manipulerat systemet. Jiiiippi.

Verkliga lösningen ska jag inte gå in på men en lösnimg är att NI börjar öppna ögonen. Batikhäxjävlar
Vet inte om du syftar på mig när du säger sådär, jag la ingen värdering i det. Oavsett vad man tycker om det så är det oftast så det går till. Något går fel som hamnar i media -> folk börjar kräva kontroll och förbud, särskilt i det här landet.

Tydligare riktlinjer behöver inte innebära att det blir striktare heller. Om man man kommer fram till att det var korrekt agerat av skolan i det här fallet och felet ligger någon annanstans så kvarstår fortfarande att meningarna gick isär när de som följde fallet inte kunde begripa sig på hur hemundervisning går till i Sverige. Så det lämnar nog spår oavsett.
Citera
2018-01-16, 15:06
Medlem
Jewishuncles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott

Kan det inte bara vara så, att guds ställföreträdare här på jorden fick för sig att: Nu får det vara slut !
Aldrig sett så många vidriga människor som i denna tråden. Trodde inte man kunde relativisera bort barnamord. Men det kunde man tydligen göra!!
Citera
2018-01-16, 15:07
Medlem
kardashanarsels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott

Tänk er att ni är barn och blir mördade av en förälder
Skulle ni vilja att allmänheten fick reda på vad som hände ? Jag säger ja
Barnen bör få upprättelse de är oskyldiga och utsatta
Citera
2018-01-16, 15:08
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
För att värna människors integritet kan offentlighetsprincipen åsidosättas i rätt många fall.

Det är stor skillnad på att "offentlighetsprincipen inte gäller" och på att göra en sekretessprövning av uppgifter som kan omfattas av sekretess.

Det är helt sant att det i vissa myndigheter förekommer många fler dokument och uppgifter som omfattas av sekretess, än i andra. Men offentlighetsprincipen gäller för alla myndigheter.

Grundlagen TF 2 kap. 1 §:

Citat:
"Till främjande av ett fritt meningsutbyte och en allsidig upplysning skall varje svensk medborgare ha rätt att taga del av allmänna handlingar"
Citera
2018-01-16, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kardashanarsel
Tänk er att ni är barn och blir mördade av en förälder
Skulle ni vilja att allmänheten fick reda på vad som hände ? Jag säger ja
Barnen bör få upprättelse de är oskyldiga och utsatta

Tyvärr kommer nog inte det bringas någon klarhet.
Det finns ju ingen kvar som kan berätta vad som verkligen hände och ännu mindre varför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in