2018-01-16, 14:46
Medlem
– Det finns faktiskt endast två demokratier i världen som uttryckligen förbjuder hemundervisning, det är Tyskland och Sverige, säger ROHUS ordförande Jonas Himmelstrand.

Blir inte klok på tolkningen av lagen om hemundervisning.
Finns gåtans lösning där?
Har skolan klantat till det rejält?
Citera
2018-01-16, 14:47
Medlem
Jewishuncles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Men inget har bevisats att det är MBP!
Inget har bevisat att du inte är en alien med ryska kontakter heller.. ryss alien.

Nej men du har RÄTT om det är något annat som psykos hos båda föräldrarna samtidigt beklagar jag givetvis. Då är det SAD.
SÅ SORGLIGT DÅ.
Citera
2018-01-16, 14:50
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Jag undrar om inte flickorna kan ha varit deprimerade och deras depressionssymptom misstagits för en neurologisk sjukdom. Eftersom man inte kunnat hitta någon sådan sjukdom, ingen diagnos finns? Tonårshormonerna kan ha startat depressionerna, tillsammans med mammans cancersjukdom och föräldrarnas depressiva problem.

Watch for changes in behavior, such as:
Tiredness and loss of energy
•Insomnia or sleeping too much

•Changes in appetite — decreased appetite and weight loss, or increased cravings for food and weight gain
•Use of alcohol or drugs
•Agitation or restlessness — for example, pacing, hand-wringing or an inability to sit still
•Slowed thinking, speaking or body movements
•Frequent complaints of unexplained body aches and headaches, which may include frequent visits to the school nurse
•Social isolation
•Poor school performance or frequent absences from school
•Neglected appearance
•Angry outbursts, disruptive or risky behavior, or other acting-out behaviors
•Self-harm — for example, cutting, burning, or excessive piercing or tattooing
•Making a suicide plan or a suicide attempt

Causes

It's not known exactly what causes depression, but a variety of issues may be involved. These include:
•Biological chemistry. Neurotransmitters are naturally occurring brain chemicals that carry signals to other parts of your brain and body. When these chemicals are abnormal or impaired, the function of nerve receptors and nerve systems change, leading to depression.
•Hormones. Changes in the body's balance of hormones may be involved in causing or triggering depression.
•Inherited traits. Depression is more common in people whose blood relatives also have the condition.
•Early childhood trauma. Traumatic events during childhood, such as physical or emotional abuse, or loss of a parent, may cause changes in the brain that make a person more susceptible to depression.
•Learned patterns of negative thinking. Teen depression may be linked to learning to feel helpless — rather than learning to feel capable of finding solutions for life's challenges.

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/teen-depression/symptoms-causes/syc-20350985

Svårt att se att en professorskandidat har ihjäl sina barn utan tillräcklig dokumentation. Sjukdomen kan vara känd i släkten/-rna och det borde finnas en diagnos, som dock kanske varit undanhållen offentlighet/skola eller ej stått fullkomligt klar till klassning eller faktisk verkan på flickorna förrän strax före slutet.

Att anta uppströms mot vad som är i någon bemärkelse fattliga beslut är kanske inte vägledande här. Med reservation för att det kanske är något annat som gått mycket snett.
Citera
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sugerbra
Nej precis, polisen kommer möjligtvis berätta vem som utfört morden INDIREKTgenom att berätta vilka som mördats men inte hur det skedde.
Ja, jag tror att vi kommer att få reda på vem de tror var GM. Mer osannolikt är att de berättar om dödsorsaken men möjligen i svepande ordalag.

Angående frågan om förekomst av eventuellt självmordsbrev tror jag att polisen kommer besvara en sådan frågan med ”inga kommentarer”.

De kommer inte heller ge svar om eventuella motiv, eller vad de tror låg bakom morden.
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det finns ingen diagnos som heter "Kronisk trötthet" så vitt jag vet. Fast det kanske det gör. Men så vitt jag vet så är det ett symptom av många inom ganska många sjukdomar. När man hittar den sjukdomen kan man klassa den i en diagnos.
Det är en symptom på rätt många olika sjukdomar ja.

Jag tror inte flickornas hälsa överhuvudtaget har med beslutet att göra -- utan snarare mammans obotliga cancer om den uppgiften stämmer.
Citera
2018-01-16, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Tonårshormoner på en flicka i första klass?????

Det är inga ensamkommande pojkar .... så nej, rejält osannolikt.

Vad då första klass?
De var födda 2006 och 2003.
Citera
2018-01-16, 14:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fanny_59
– Det finns faktiskt endast två demokratier i världen som uttryckligen förbjuder hemundervisning, det är Tyskland och Sverige, säger ROHUS ordförande Jonas Himmelstrand.

Det är inte helt förbjudet med hemundervisning, men det ska finnas synnerliga starka skäl för det. Och skolan är fortfarande ansvarig för utbildningen, till skillnad från i många andra länder där föräldrarna utan lärarutbildning eller sådan anställning kan hålla i den.
Citera
2018-01-16, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Svårt att se att en professorskandidat har ihjäl sina barn utan tillräcklig dokumentation. Sjukdomen kan vara känd i släkten/-rna och det borde finnas en diagnos, som dock kanske varit undanhållen offentlighet/skola eller ej stått fullkomligt klar till klassning eller faktisk verkan på flickorna förrän strax före slutet.

Att anta uppströms mot vad som är i någon bemärkelse fattliga beslut är kanske inte vägledande här. Med reservation för att det kanske är något annat som gått mycket snett.

Om de alla fyra led av depression skulle det vara skäl nog.
Men förhoppningsvis fanns en diagnos, som vi inte känner till.
Citera
2018-01-16, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fanny_59

Det ser så ut, ja.

Det sedan flera år tillbaka kända problemet inom familjen, den "djupa krisen", som rektor mycket väl känt till så löste man det genom att inte bara hemundervisa 1 barn utan, och sedan i höstas, 2 barn.
(jag som ändrade i det du hade fetat)
Citera
2018-01-16, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenjoh75
Det är inte helt förbjudet med hemundervisning, men det ska finnas synnerliga starka skäl för det. Och skolan är fortfarande ansvarig för utbildningen, till skillnad från i många andra länder där föräldrarna utan lärarutbildning eller sådan anställning kan hålla i den.

Detta är saxat ur Lärar tidningen, inte ens dom är överrens hur man ska tolka lagen
Citera
2018-01-16, 14:55
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Vad då första klass?
De var födda 2006 och 2003.
Fel av mig .. anser ändå att din teori är helt osannolikt.
Citera
2018-01-16, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fel av mig .. anser ändå att din teori är helt osannolikt.

Ja, det borde ju i så fall ha upptäckts av sjukvården.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in