2018-01-16, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hitler20041889
https://www.sydsvenskan.se/2018-01-16/darfor-kommer-vi-aldrig-fa-alla-svar-om-den-doda-familjen-i-bjarred

Jag citerar ur artikeln:

Allmänheten vill också veta: diskussionsforumet Flashbacks tråd om mordfallet närmar sig 6 000 inlägg, med spekulationer om sjukdomsbilder, tänkbara brottsförlopp och amatörpsykologiska utläggningar.
Men den förklaring som alla – med av mer eller mindre goda skäl – efterlyser kommer kanske aldrig. Dels för att människors agerande kanske aldrig kan förstås fullt ut. Men också av rent juridiska skäl.
Syftet med en polisutredning är att hitta tillräckligt med bevis för att en person ska kunna fällas för brott. I Bjärredsfallet kommer detta inte att ske: polisen har redan meddelat att gärningsmannen inte söks utanför familjen.
Citera
2018-01-16, 11:42
Medlem
tigrinnan14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Det finns inga offentliga dokument som visar på att de här barnen på grund av sjukdom/ svår sjukdom borde haft den omfattande hemundervisning som de nu hade.
Men det kan hända att skolor har icke- offentliga dokument också och så det var därför media lät hela fallet komma upp till ytan?
De dokument som finns är "kronisk trötthet". Sedan talas om läkarintyg och om att ett sådant saknades när andra dottern beviljades hemundervisning. Men intressant där är att då heter det att det efteråt inkommit ett "intyg".
Inte ett läkarintyg, utan ett "intyg".

Ja precis, intressant formulering!
Har man dessutom en historia av lång sjukhusvistelse eller perioder av sjukhusvistelse så bör ju läkarintyg inte ligga långt borta. Heller inte formuleringen ”risk att man litat för mycket på föräldrarna” eller?
Citera
2018-01-16, 11:43
Medlem
PK-Korrekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av livingthing
möjligt detta varit uppe tidigare men jag läste ju ett pm någon fått från en son åkt runt vid familjens hus och hade skrivit mkt bra om detta. Undrar över villan, den bild man sett där en krans hänger på dörren där är ju fönster om båda sidor av dörren, är denna sida av huset utåt gatan? Sen är det en bild på det fönster som polisen krossade då de gick in, är det fönster typ vid nån altan el dyl och på baksidan av huset mot nån granne? Tänker att polisen gått runt givetvis och tittat in o då sett något som gör att de krossar rutan istället för att ringa låssmed. Läraren som varit där tidigare har ju uppenbarligen inte gått runt o kikat in för då skulle kanske den sett det polis såg? Hur är insyn från grannen? allt detta är så obehagligt och lämnar ingen ro.
Om polis anser sig att de skall in snabbt, kanske för att rädda liv, så ringer man ingen låssmed.
Man tar sig in på snabbast möjligt sätt. Genom att krossa en ruta och öppna fönstret inifrån.
Citera
2018-01-16, 11:43
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
OM nu pappan eller mamman eller båda två ville isolera sina barn och sin familj från insyn från övriga samhället, så borde det väll rimligtvis betyda att man inte vill att någon skall komma hem till dom och eventuellt upptäcka problemet eller situationen.
Eller hur ??
Men, istället väljer man att berätta för båda arbetsgivarna detaljerat, vilket ger en anledning för arbetsgivarna och medarbetarna att hålla ett extra öga på dom.
Man har flera möten med skolan, där ett flertal ur personalen deltar - kurator - rektor - skolsköterska - lärare och där pappan berättar om situationen, vilket ger skolan en anledning att hålla ett extra öga på familjen.
Föräldrarna ser även till att en lärare kommer hem till dom 7ggr (!!!) i veckan (4+3) med en stooor risk för att denna/dom lärarna upptäcker situationen hemma, samt att risken att döttrarna kan börja prata privat med lärarna.
Men ingen orosanmälan har kommit från lärarna eller skolan.
Jag tror verkligen inte att föräldrar har gjort allt detta för att dölja nått, eller för att isolera sin familj från insyn.
För mej så känns spåret med isolering och ingen insyn konstigt !!
Om man verkligen är tvungen att hålla sig undan från samhället av någon anledning, så finns det bra mycket bättre alternativ att hålla sig undan, än att ge arb-givare, skola, rektor, vänner anledning att ha koll.
Skola, arb-givare, polis, vänner eller någon annan har ju inte haft någon som helst anledning att göra en anmälan till ex socialen, för det verkar som att alla har varit rörande överens om hur det var där hemma för den familjen.

Känner någon mer av er som jag ??
Eller är jag helt ute o cyklar ??

Kan ju också innebära att omgivningen drar in antennerna och upplever att familjen har koll på läget.
Omvänd psykologi.
Citera
2018-01-16, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crossmack
Jag ser inte att det finns någon enskild - än mindre någon säker - källa alls. Bara rykten från olika håll, även om vissa upprepar samma saker vilket stärker trovärdigheten en smula.

Du sa att du fått uppfattningen att pappan ligger bakom, jag vill veta hur du bildade den uppfattningen.

Om du inte förstår det av mina inlägg i denna tråden kan jag tyvärr inte hjälpa dig.
Citera
2018-01-16, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
OM nu pappan eller mamman eller båda två ville isolera sina barn och sin familj från insyn från övriga samhället, så borde det väll rimligtvis betyda att man inte vill att någon skall komma hem till dom och eventuellt upptäcka problemet eller situationen.
Eller hur ??
Men, istället väljer man att berätta för båda arbetsgivarna detaljerat, vilket ger en anledning för arbetsgivarna och medarbetarna att hålla ett extra öga på dom.
Man har flera möten med skolan, där ett flertal ur personalen deltar - kurator - rektor - skolsköterska - lärare och där pappan berättar om situationen, vilket ger skolan en anledning att hålla ett extra öga på familjen.
Föräldrarna ser även till att en lärare kommer hem till dom 7ggr (!!!) i veckan (4+3) med en stooor risk för att denna/dom lärarna upptäcker situationen hemma, samt att risken att döttrarna kan börja prata privat med lärarna.
Men ingen orosanmälan har kommit från lärarna eller skolan.
Jag tror verkligen inte att föräldrar har gjort allt detta för att dölja nått, eller för att isolera sin familj från insyn.
För mej så känns spåret med isolering och ingen insyn konstigt !!
Om man verkligen är tvungen att hålla sig undan från samhället av någon anledning, så finns det bra mycket bättre alternativ att hålla sig undan, än att ge arb-givare, skola, rektor, vänner anledning att ha koll.
Skola, arb-givare, polis, vänner eller någon annan har ju inte haft någon som helst anledning att göra en anmälan till ex socialen, för det verkar som att alla har varit rörande överens om hur det var där hemma för den familjen.

Känner någon mer av er som jag ??
Eller är jag helt ute o cyklar ??

Glöm inte att det råder skolplikt i Sverige.
Citera
2018-01-16, 11:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag citerar ur artikeln:

[i]Allmänheten vill också veta: diskussionsforumet Flashbacks tråd om mordfallet närmar sig 6 000 inlägg, med spekulationer om sjukdomsbilder, tänkbara brottsförlopp och amatörpsykologiska utläggningar.
Han underskattar kraften hos Flashback och att folk med insyn anonymt kan lätta sitt hjärta. Jag hoppas att det är där vi hamnar tillslut.
Citera
2018-01-16, 11:46
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatBitch
Skrev du inte exakt detta igår också? Tycker mig känna igen formuleringarna och tror jag svarade dig då också.

För mig känns det som man velat hålla flickorna ifrån normalt umgänge med jämnåriga (pojkar?). Från och med puberteten har de hållits väldigt isolerade i/nära hemmet, även om de träffat lärare ett par timmar några dagar i veckan - under överinseende av föräldrarna. Det är mycket märkligt när de nu klarar av att tjoa i poolen och följa med pappa till affären så sent som i mellandagarna. Vilken unge som helst skulle bli deprimerad under sådana omständigheter.

Min tanke också! Just när flickorna via hormoner ska till att få kvinnliga former, blir de sjuka och hålls undan. Isoleras.
Citera
2018-01-16, 11:47
Medlem
tigrinnan14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Sjukvården har sekretess och allmänhet som ser personer i väntrum eller på avdelningar lär ju inte direkt lägga detta på minnet om det inte är någon man personligen känner eller en kändis

Sekretessen gäller ju inte på Flashback 😉 sen menade jag inte att nån ska säga vad som står i journalen utan mer att ”jag vet att flickan/flickorna varit mycket på sjukhus” osv
Citera
2018-01-16, 11:48
Medlem
Crossmacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFantastico
Om du inte förstår det av mina inlägg i denna tråden kan jag tyvärr inte hjälpa dig.
Du har inte delgett resonemang så mycket som att bara upprepa att det är din teori.

Men visst, vi får väl låta det spåret vila tills vidare.
Citera
2018-01-16, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigrinnan14
Ja precis, intressant formulering!
Har man dessutom en historia av lång sjukhusvistelse eller perioder av sjukhusvistelse så bör ju läkarintyg inte ligga långt borta. Heller inte formuleringen ”risk att man litat för mycket på föräldrarna” eller?

Det fanns ingen godtagbar anledning till att dessa båda barnen, nu dödade i sitt hem, skulle ha hemundervisning.
Ändå fick dem det?
Ja, "vi har kanske lyssnat för mycket på föräldrarna"
:-/
Varför följde inte barnens båda skolor lagen?
Har kanske pengar getts under bordet här?
Allt får anses vara möjligt.
Citera
2018-01-16, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Kan ju också innebära att omgivningen drar in antennerna och upplever att familjen har koll på läget.
Omvänd psykologi.
Vi funkar ju så att vi inte vill lägga oss i. Föräldrarna har pratat med sina arbetsgivare delvis om situationen. Som arbetsgivare frågar man alltid "är det något vi kan göra så säg till, vi ställer upp". Skolan sa säkert samma sak. Även vännerna. Men man vill klara situationen själv. Man vill inte belasta andra. Och som bredvidstående så tvingar man sig inte på. Vi funkar så. Det finns människor som slår sin familj sönder och samman. Efteråt så säger grannar att "jo, vi hörde men vi ville inte lägga oss i". Att det var så illa som det var, begriper man inte. Och alla ångrar sig att de inte lade sig i när katastrofen är ett faktum.

Just denna familj kanske inte visade upp något som var till källa för oro. Att pappan bar på en sorg är inte förbjudet, bara förståeligt. Att en familj inte mår bra om barnen inte mår bra, det är helt naturligt. Inget som man reagerar över, man förstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in