2018-01-16, 08:22
Medlem
[Wizard]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Det var väl den beröringsskräcken som ledde fram till allt det här?

Jag är inte helt övertygad om det.

Mina barn har diagnoser och ingen sjukdom, ergo det finns inget som går att fixa (medicinskt) och således ingen som kan hjälpa den saken förutom terapi, kärlek och ett oavbrutet stöttande.
Men om jag skulle må dåligt över detta någon period så finns ju alla möjligheter till hjälp?! (även om den inte är önskvärd från början kanske...)

När något har gått så långt fel att man avslutar en hel familj på detta viset så borde det ha funnits varningssignaler långt innan som via orosanmälan och liknande hade kunnat dra i handbromsen, om än tillfälligt, på sådana planer? Jag vill gärna hoppas det i alla fall...
Citera
2018-01-16, 08:37
Medlem
F3ttans avatar
Någon som har konto på Sydsvenskan?

https://www.sydsvenskan.se/2018-01-16/darfor-kommer-vi-aldrig-fa-alla-svar-om-den-doda-familjen-i-bjarred
Citera
2018-01-16, 08:43
Medlem
det har varit uppe i tråden tidigare om familjens bostad i Göteborg /Västra Frölunda och att eventuellt det hänt något på den/de skolor flickorna gick på. Jag har god kännedom om området de bodde i och gatan (b**gatan) Har lite bekant folk boendes där. Ett fint område med både villor och radhus. Är det någon som känner til vilken skola den påstådda händelsen varit på? vilket år? Jag vet flera boende där vars barn går/gick på Önneredsskolan, Åkeredsskolan, Fiskebäcksskolan samt privatskolan Ebba Pettersson om det är nån av dessa?
Citera
2018-01-16, 08:44
Medlem
Jag har inte läst inläggen sen 22.30 igår så sorry om denna teori redan har nämnts.

För mig går det inte ihop att någon av föräldrarna alt en av dem har tagit livet av hela familjen pga att barnen var sjuka.

Även om de har varit så sjuka att de har skrikit ”hjälp mig” och sagt att de vill dö så finns det inga föräldrar som i sina sinnesfulla bruk har ihjäl dem.

Istället så kontaktar man FK, Bup, LSS för att försöka få hjälp.

Möjligtvis har de sökt hjälp utomlands, det vet vi inget om, men i Sverige tycks de inte bett om hjälp.

HB’s arbetskamrat nämner att mamman blivit väldigt hälsosam sedan hon fick sin cancer. Möjligtvis har det gjort att de har försökt hjälpa döttrarna på naturmedicinsk väg men inte det heller har funkat.

Men oavsett, hur vidrig ME (eller vilken sjukdom de nu än må haft) nu än må vara och hur djup och svart en depression må vara så dödar man inte sina egna barn. Inte om man är såpass ”normal” att omgivningen inte ser att något är ordentligt fel.

Så i min värld måste det finnas någon mer orsak bakom beslutet att hela familjen ska dö. Och är den orsaken extrem ilska?

Säg att pappan har kämpat som en gnu för sin familj. Gått ner i arbetstid för att hjälpa sina barn. Stöttat och kämpat för frun när hon var sjuk. Tagit allt ansvar för hem, skolmöten, ekonomin m.m. Lagt ner massa pengar på att söka läkarvård utomlands till barnen. Och blivit deprimerad på kuppen.

Och så släpper mamman bomben under ett bråk efter nyår. Hon har tröttnat på mannen (som numera alltid är sur) och har träffat en annan man. Hon vill skiljas.

Pappan exploderar och har ihjäl mamman. Har har ingen livsglädje kvar och vill inte sitta i fängelse. Hellre dör han. Och att lämna de sjuka barnen ensamma kvar i livet är inget val så därför dödar han dem först och hänger sedan sig själv.

Detta känns som en rimlig teori i mina ögon. Men det finns säkert massa saker som talar emot den som jag inte har tänkt på. Som mina andra teorier har haft.

Men enbart sjukdomar tror jag inte på.
Citera
2018-01-16, 08:44
Medlem
[Wizard]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F3ttan
Någon som har konto på Sydsvenskan?

https://www.sydsvenskan.se/2018-01-16/darfor-kommer-vi-aldrig-fa-alla-svar-om-den-doda-familjen-i-bjarred

Det behövdes inget konto för att läsa den "artikeln", men den var väldigt kort.
Alla andra artiklar under samma länk var läsbara utan konto.

Citat:
Därför kommer vi aldrig få alla svar om den döda familjen i Bjärred
En mordutredning där gärningsmannen är död blir inte offentlig. Och frågorna som vänner, kollegor och närstående ställer kommer för de flesta att förbli obesvarade.

Varför?
Citera
2018-01-16, 08:48
Medlem
F3ttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Wizard]

Du menar att det enda man inte kunde läsa i den artikeln var "varför" ?
Citera
2018-01-16, 08:54
Medlem
[Wizard]s avatar
Citat:
Japp.

Jag vet inte om de har missat någon text vid publiceringen men det var en copy & paste av hela den artikeln.
Citera
2018-01-16, 08:57
Medlem
kardashanarsels avatar
Citat:

Förstår inte hur en mördare får slippa undan sitt ansvar bara för att han tagit livet av sig
Detta är så fruktansvärt och allmänheten bör få veta sanningen
Någon är en mördare , han är död ja, han är likväl en barnamördare och sanningen bör släppas
Citera
2018-01-16, 08:58
Medlem
kardashanarsels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Om det vore så att föräldrarna i fallet i Bjärred lyckades framkalla symtom hos döttrarna så borde dom väl vara nöjda och inte ta död på sej/dom.

Jo men den sjukdomen Münchhausen by proxy slutar ofta med mord
Citera
2018-01-16, 09:04
Medlem
kardashanarsels avatar
Se på fallet Tore Hedin
Han mördade massa människor och det blev allmänt känt även att han tog sitt liv

Döttrarna här bör få upprättelse Bara för pappan var högpresterande ska han inte ha särskild hänsyn Alla är lika värda
Berätta vad som hänt
Någon är en mördare
Citera
2018-01-16, 09:06
Medlem
Citat:

Vi kommer aldrig att få svar på den frågan.
Citera
2018-01-16, 09:07
Medlem
Citat:
Japp.

Jag vet inte om de har missat någon text vid publiceringen men det var en copy & paste av hela den artikeln.

Ja och det finns fler artiklar på samma sida. Först står det att vi kommer aldrig att få svaret på alla frågor eftersom alla är döda och då slapps inte förundersökningsmaterialet ut.
Längre ner på sidan intervjuas människor som bor i Bjärred. De är överens om en sak. Det värsta är alla spekulationer.
Citat:
Mannen som går förbi huset på sin dagliga kvällspromenad beskriver händelsen på samma sätt. Han har bott i Bjärred hela sitt liv och menar att det värsta nästan är alla de spekulationer som uppkommit efter händelsen. Han hör dem överallt.
– Den ena vet mer än den andra och alla tror sig veta, säger han.

Jag undrar verkligen varför man inte kan släppa ut information när det största problemet är brist på information till allmänheten. Vad är det som skulle hända om man släppte ut information?

Det värsta är att man kan fråga sig om det öht är meningsfullt att göra en kostsam polisutredning ifall resultatet aldrig blir offentligt. Själva syftet med polisutredningen är ju att visa hur det har gått till så att man kan vara säker på att det inte kan vara en annan gärningsman.
Man skulle ju i princip kunna göra likadant i alla polisutredningar. Säga att gärningsmannen är död så det här håller vi för oss själva. Då är vi inne på en väldigt farlig väg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in