Flashback bygger pepparkakshus!
2018-01-16, 08:48
Medlem
Deagle66s avatar
Skulle inte kalla det kaos men faktum är att man bör ta körkortet från 70% av sörlänninga när det e vinter.
Samma visa varje år.
Norrland får 30 cm. "Jo, det kom lite snö i natt"
Södra Sverige (söder om Dalälven) får 5 cm.
Total kaos med avåkningar och krockar.
Citera
2018-01-16, 08:57
Citat:
Ursprungligen postat av Deagle66
Skulle inte kalla det kaos men faktum är att man bör ta körkortet från 70% av sörlänninga när det e vinter.
Samma visa varje år.
Norrland får 30 cm. "Jo, det kom lite snö i natt"
Södra Sverige (söder om Dalälven) får 5 cm.
Total kaos med avåkningar och krockar.

Förr plogade dom vägarna i Norrland, men idag har dom för få maskiner och för dåliga förare så dom hinner inte med längre och så åker man ut för sent. Jag skulle säga att denna vinter har det sett ut som i Stockholm många gånger efter Norrlandskusten och sedan har vi 2+1 vägar som gör att det blir totaltstopp på vägarna om det kommer 1dm snö = lastbilarna från Polen fastnar.
Citera
2018-01-16, 09:10
Medlem
InflatableBoppos avatar
Inställt tåg mellan Örnsköldsvik och Umeå. Om det inte finns någon extrainsatt buss som jag har missat går den närmaste bussen 16:15. En kompis pendlar för studier
Citera
2018-01-16, 09:33
Medlem
Kosacks avatar
Förutom att norrlänningar av naturliga skäl får mer träning och vana i vinterväglagskörning, är ju trafikintensiteten oftast så mycket större i storstadsregionerna i södra Sverige. Därav mer störningskänsligt.
På motorvägen räcker det ju att några få fordon får problem att ta sig upp för en backe t ex, så blir det ju totalstopp med långa köer som följd, då det inte går att ta sig förbi dessa. Omgivande småvägar brukar också korka igen då, eftersom många väljer dessa som alternativ vid problem på motorvägarna.

På "min" motorväg in till staden där jag arbetar blir det ofta totalstopp med långa köer som följd i morgontrafiken, ibland pga trafikolyckor (som inte beror av väglaget), vägarbeten, och ibland halka/snö.

Tempot är nog i allmänhet hetsigare i söder än i norr, inbillar jag mig.
Citera
2018-01-16, 09:46
Medlem
Mackan52s avatar
Det regnar bara i södra Skåne
+2C
Citera
2018-01-16, 09:47
Medlem
crippledmfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medlem65
Kung https://jkpgnews.se/blaljus/man-kastade-kiss-pa-vakter/

Vad har det med snökaos o göra?
Citera
2018-01-16, 09:51
Bannlyst
Jag vill gärna höra vad ni i den globala uppvärmningen maffian har att säga, hur tar ni er fram i snökaoset? Går det framåt med progressiviteten?
Citera
2018-01-16, 10:00
Medlem
YP4XQs avatar
Nu uppe i 1 dm kanske, något kaos vetefan men ajg var tvungen att gå ut i bara långfillingarna och skotta hela uppfarten ut till vägen, riktigt illa i-landsproblem!
Citera
2018-01-16, 10:09
Medlem
AttansNedranss avatar
Slasket kaozade med mina gympaskor, annars lugnt i NV Skåne.
Citera
2018-01-16, 10:21
Medlem
guderis avatar
Skulle uppskatta att 80% av alla "trafikstörningar" beror på utländska lastbilar som antingen fastnar i någon backe, eller av någon märklig anledning halkar av vägbanan och blir stående.
Citera
2018-01-16, 10:27
Medlem
Karmans avatar
Ett vanligt snöfall 1980=Ingen brydde sig.
Ett vanligt snöfall 2018=Kaos!!!
Citera
2018-01-16, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woodsmoke
Haha, snökaos? Snacka om begreppsurvattning.
Pissväder möjligen, som får en att romantisera om att tända träkolet i grillen, slå på CCR, knäcka en kall och stänga ögonen under sommarsolen medan grisen fräser på gallret; men inte är det snökaos.
Kom tillbaks när du var med 1995.

-84/-85 Var rätt rejäl vinter med 😜
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in