2017-12-11, 15:35
Medlem
krisus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Spendrups tillverkar ju även mineralvatten(LOKA) men då är det ju vatten från källan i Loka brunn som används. Dom använder ju inte kranvatten för att framställa LOKA.

Nä just precis så när någon nämner kranvatten och bryggeri så tänker jag ÖL!
Och det tänker jag fortsätta med.
2017-12-14, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeutronStar
Jag är inte jurist, men det står ju i FN-stadgan att sol, vind och vatten är mänskliga rättigheter. Och eftersom de mänskliga rättigheterna gäller även i svensk lag så borde det vara förbjudet att ta betalt för vatten. Burger King bryter alltså mot lagen när de tar betalt för en mänsklig rättighet.

Då är väl vattenräkningar och finansiering av kommunalt vatten via skattebetalarnas pengar också olagligt.
2017-12-15, 18:29
Avstängd
Takpapps avatar
Hur blir det om kranvattnet kommer från en brunn?
2017-12-15, 18:58
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Hur blir det om kranvattnet kommer från en brunn?
När det gäller ett Burger King lär det inte påverka. Själva vattnet väl ändå en promille av kostnaden. Det är ju pappersmuggen samt det arbete som personalen måste lägga ner som kostar. själva vattnet kostar några ören.
2017-12-24, 02:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av goyimcuck
Är kranvatten en vara? Att de tar betalt för tjänsten och muggarna är förståeligt, men kranvatten kan knappast utgöra en vara väl? Eller? Jag vet inte, därför tar jag upp det. Vet du något så fram med juridiska belägg som styrker att detta är ok. För då kan allt fler börja i kranvattenindustrin och sälja, för det är en "vara" allt fler efterfrågar när de käkar ute.

Hur tänker du? Är du ett barn? Tror du vatten från kranen är gratis? Självklart kostar vatten pengar. Så även mugg och annat.
2018-01-13, 07:16
Medlem
Gubbens avatar
Fattiglappar. Skulle gärna att McDonalds höjde priset så att packet håller sig väck. Nä nu så kommer det en "hej hej" och ska ha gratis vatten + en mugg att tigga med.
2018-01-15, 00:54
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goyimcuck
Tillhör dem som bara köper burgare ibland och ber ofta om vatten till, för att välja en mer hälsosam snabbmat. Förr kostade vattnet inget, eftersom det är kranvatten det rör sig om. Men tydligen har det under senaste året blivit så populärt att välja vatten framför cola/shake, att Burger King tar ut ett pris om 3 kr för kranvatten i deras logotypprydda pappersmuggar.

Men vad är det man betalar 3 kr för? Är det muggen med loggan, servicen eller är det rentav så att Burger King säljer kranvatten och förstått att här finns det stora pengar att tjäna på kranvatten som inte kostar något att köpa in utan är gratis ur kommunens vattenledningar som man kan göra en allt större profit på då fler och fler väljer vatten framför giftet de kalla cola/shake?

Är detta ens lagligt att sälja kranvatten på detta sätt? Kan vem som helst stå och sälja kranvatten ur egna muggar och påstå att det är muggarna som kostar 3 kr?
vatten är inte gratis.
Inte på de restauranger jag jobbat på iallafall.
sen är det inte dyrt heller (literpris) men det blir ändå en stor kostnad per år.

vet du att Burger King inte behöver betala för vattnet?
konstigt isånafall då en restaurang (vill inte kalla BK för det) gör av med väldiga mängder vatten.
2018-01-15, 17:43
Medlem
RZLAs avatar
Tre kr känns som ett rimligt pris ändå, även om man kan tycka att det är lite girigt att ta betalt för vatten egentligen.
2018-01-16, 01:51
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RZLA
Tre kr känns som ett rimligt pris ändå, även om man kan tycka att det är lite girigt att ta betalt för vatten egentligen.
Girigt? Tycker man att det är girigt att ett företag tar betalt för en tjänst så...

Det är inte bara vattnet som finns i muggen du betalar för.
2018-01-16, 06:44
Medlem
RZLAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Girigt? Tycker man att det är girigt att ett företag tar betalt för en tjänst så...

Det är inte bara vattnet som finns i muggen du betalar för.

Lite småsnålt tycker jag att det är att man t.o.m. vill göra profit på att folk vill ha lite vatten till sin mat. Men visst, muggen o.s.v. kostar såklart en slant och tre kr är inte mycket att bråka om, men ändå.
2018-01-16, 11:17
Medlem
Jonas1968s avatar
.
Citat:
Ursprungligen postat av Harr.
Då är väl vattenräkningar och finansiering av kommunalt vatten via skattebetalarnas pengar också olagligt.
Är ju egentligen inte vattnet som sådant du betalar för utan för tjänsten att få vattnet renat och pumpat till din kran samt för tjänsten att få det bortforslat och renat efter det att du använt det. Vattnet är givetvis gratis om du hinkar upp det direkt ur Mälaren men att köra ett vattenverk och ett avloppsreningeverk och sköta alla vattenrör och avloppsrör i en hel stad är givetvis inte gratis.
Citat:
Ursprungligen postat av RZLA
Lite småsnålt tycker jag att det är att man t.o.m. vill göra profit på att folk vill ha lite vatten till sin mat. Men visst, muggen o.s.v. kostar såklart en slant och tre kr är inte mycket att bråka om, men ändå.

Pappmuggen är ju givetvis inte gratis så det är ju inte så konstigt att dom tar betalt. Tar dom däremot betalt även för att fylla på en medhavd mugg så är det givetvis småsnålt.
Senast redigerad av Jonas1968 2018-01-16 kl. 11:21.
2018-01-16, 11:54
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Pappmuggen är ju givetvis inte gratis så det är ju inte så konstigt att dom tar betalt. Tar dom däremot betalt även för att fylla på en medhavd mugg så är det givetvis småsnålt.

De tar åtminstone inte betalt för en mugg hetvatten att värma barnmat i, den har jag kört någon gång. Den här typen av avgifter är väl mest för att undvika att folk går in och använder restaurangen som uppehållsrum medan de suger på sin mugg vatten. Rent affärsmässigt finns förmodligen ingen större anledning att ta betalt för vattnet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in