2018-01-16, 03:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Catulla
Tänker likadant. Sjukdomar är inte en tillräcklig förklaring till vad som skett. Dödliga sjukdomar brukar få människor att vilja leva så länge det går, inte att vilja dö i förtid.
Jag tror det ligger någon typ av konflikt eller annat komplext drama bakom.

Precis. Jag tror att något stort har hänt, något oåterkalleligt och dramatiskt. Till skillnad från kallhamrad mordplanering med julstjärnor och allt.
Citera
2018-01-16, 03:42
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Vad baserar du det på?

Btw, vem fan ser 6/1 som en högtid? Det är en helt vanlig dag, bara att det är en röd dag.
Nej, det är INTE en helt vanlig dag, eftersom det är just en röd dag.

Skolorna börjar dessutom i allmänhet efter trettondagen.

Citat:
Man förstår ju vad han menar. Han försöker bara få fram en poäng att man väntar till efter högtider. Nu tror jag inte man planerar något sådant här utan det sker rätt drastiskt, men om man hade planerat det hade jag inte slagit ihjäl mina barn den 30/12 utan hade kunnat vänta till 2/1.
Eller kunnat vänta till efter trettondagen men sett till att få det gjort innan skolan början igen och lärare kommer att vistas i huset stora delar under veckan.
Citera
2018-01-16, 03:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
För att slå ihjäl en människa krävs en aggression och en förmåga att faktiskt bruka det våld som krävs... Barmhärtighetsmord utgår vanligen från synen att man "hjälper" människan och därför väljer en metod som uppfattas som barmhärtig.

Det krävs nog en mycket sinnessjuk människa för att anse att det är en barmhärtighetsgärning att slå ihjäl barn.

Edit:
Och eftersom ingen vet hur de dog så är det ju dumt att hävda att de blivit just ihjälslagna ...

Jag använde det som synonym för att de blev mördade, eftersom tillvägagångssättet är för oss okänt.
Så det krävs inte en sinnessjuk människa för att döda sina barn med exempelvis läkemedel? Det är helt normalt?
Citera
2018-01-16, 03:49
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Jag använde det som synonym för att de blev mördade, eftersom tillvägagångssättet är för oss okänt.
Så det krävs inte en sinnessjuk människa för att döda sina barn med exempelvis läkemedel? Det är helt normalt?
Nej, det krävs inte samma aggression och/eller empatibrist som när det gäller att slå ihjäl.

Varför pratar du om "normalt" ....Det är givetvis inte normalt att döda sina barn alls.

Edit;
Och "ihjälslagna" är ingen synonym till "dödade" - utan ett påstående om ett tillvägagångsätt.
Citera
2018-01-16, 03:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Catulla
Tänker likadant. Sjukdomar är inte en tillräcklig förklaring till vad som skett. Dödliga sjukdomar brukar få människor att vilja leva så länge det går, inte att vilja dö i förtid.
Jag tror det ligger någon typ av konflikt eller annat komplext drama bakom.

Fysiskt, ja. Psykiskt, nej.

Citat:
Nej, det är INTE en helt vanlig dag, eftersom det är just en röd dag.

Jag känner ingen som ser den 6/1 som en högtid. Man firar det inte. Enda man gör är att man är ledig och tar bort julsakerna.

Med ditt resonemang är Lördag inte en vanlig dag. Jo det är det.

Samma sak gäller 25/12 och 26/12. Röda dagar ja. Men det är inga högtider.
Senast redigerad av 400Ben 2018-01-16 kl. 03:54.
Citera
2018-01-16, 03:55
Bannlyst
Citat:
Nej, det krävs inte samma aggression och/eller empatibrist som när det gäller att slå ihjäl.

Varför pratar du om "normalt" ....Det är givetvis inte normalt att döda sina barn alls.

Okej men då är vi tillbaka där vi började, med om det var planerat sedan tidigare eller inte.
Hur tänker du kring det? Om det var planerat så kan jag inte se någon annan orsak än religion eller någon sekt, som skulle rättfärdiga något sådant. Att båda barnen var dödssjuka samtidigt köper jag inte. Möjligen mamman och den ena dottern. Men även det känns långsökt.
Citera
2018-01-16, 04:00
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Fysiskt, ja. Psykiskt, nej.

Jag känner ingen som ser den 6/1 som en högtid. Man firar det inte. Enda man gör är att man är ledig och tar bort julsakerna.

Med ditt resonemang är Lördag inte en vanlig dag. Jo det är det.

Samma sak gäller 25/12 och 26/12. Röda dagar ja. Men det är inga högtider.
Lördagar är inte röda dagar -- däremot inte heller "vanliga" dagar utan räknas som del av helgen.

De flesta anser nog inte heller att juldagen och annandag jul är "vanliga" dagar utan ingår i just julhelgen.

Citat:
Okej men då är vi tillbaka där vi började, med om det var planerat sedan tidigare eller inte.
Hur tänker du kring det? Om det var planerat så kan jag inte se någon annan orsak än religion eller någon sekt, som skulle rättfärdiga något sådant. Att båda barnen var dödssjuka samtidigt köper jag inte. Möjligen mamman och den ena dottern. Men även det känns långsökt.
Jag kan se flera andra grunder till ett sådant beslut. De har t ex uppfattat barnen som sjuka och ansett att de själva inte ha förmåga att fortsätta vårda dem.

Det kan ligga rent kontrollbehov i botten för synen på hur barnen skall vårdas och vilken interaktion som får ske med samhället.

Det kan handla om många saker. Religiösa skäl däremot ... Vilken religion förespråkar att mördar familjen och sen tar självmord?
Vilken sekt i Sverige?
Citera
2018-01-16, 04:03
Avstängd
Citat:
Lördagar är inte röda dagar -- däremot inte heller "vanliga" dagar utan räknas som del av helgen.

Jag menar så klart söndagar. Borde sovit för länge sen.
Citera
2018-01-16, 04:11
Bannlyst
Citat:

De flesta anser nog inte heller att juldagen och annandag jul är "vanliga" dagar utan ingår i just julhelgen.

Jag kan se flera andra grunder till ett sådant beslut. De har t ex uppfattat barnen som sjuka och ansett att de själva inte ha förmåga att fortsätta vårda dem.

Det kan ligga rent kontrollbehov i botten för synen på hur barnen skall vårdas och vilken interaktion som får ske med samhället.

Det kan handla om många saker. Religiösa skäl däremot ... Vilken religion förespråkar att mördar familjen och sen tar självmord?
Vilken sekt i Sverige?

Om man anser att barnen är sjuka och inte själv kan vårda dem, så söker man väl hjälp? Företrädesvis hos sjukvården. Kommunen. Socialtjänsten. Det finns trots allt palliativ vård, eller ska de också "barmhärtighetsmördas" tycker du?

Ja du, Peoples Temple i Jonestown till exempel. Eller Heavens Gate i kalifornien, eller Order of the solar temple, som hade ihjäl 74 stycken. Mass-självmord kan mycket väl ha religiös bakgrund, och nu citerar jag Wikipedia.
Citat:
Mass suicide sometimes occurs in religious settings. Defeated groups may resort to mass suicide rather than being captured. Suicide pacts are a form of mass suicide that are sometimes planned or carried out by small groups of depressed or hopeless people.
Citera
2018-01-16, 04:16
Medlem
Jewishuncles avatar
Har läst Agnes, Moa och momsen nu flera gånger och försöker tyda texten men det är så många frågor som uppstår. Tror ni de kör en textanalys av texten?

Ja vad tror ni polisen gör exakt? Alltså har ni förhoppningar på att polisen kommer ge er ett facit? För det har då inte jag. Detta kommer stängas som en "tragedi". Skandal!
Citera
2018-01-16, 04:19
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Om man anser att barnen är sjuka och inte själv kan vårda dem, så söker man väl hjälp? Företrädesvis hos sjukvården. Kommunen. Socialtjänsten. Det finns trots allt palliativ vård, eller ska de också "barmhärtighetsmördas" tycker du?
Vad är det för sjuk fråga?
Var jag ens antytt att "jag tycker" barnen i denna familj skulle barmhärighetsmördas?

Håll dig till ämnet istället för att sväva ut i fantasier där du försöker tillskriva mig åsikter.

Citat:
Ja du, Peoples Temple i Jonestown till exempel. Eller Heavens Gate i kalifornien, eller Order of the solar temple, som hade ihjäl 74 stycken. Mass-självmord kan mycket väl ha religiös bakgrund, och nu citerar jag Wikipedia.
Mig veterligen finns inte de sekterna i Sverige och vi kan nog rätt lugnt utgå från att det inte handlar om någon förlängning av de mass-självmorden.
Citera
2018-01-16, 04:19
Avstängd
Jag vet att vissa vart inne lite på samma linje som min teori men jag skriver ner mina tankar. Detta finns substans i och är inte tagna helt från luften.

Det är en helt vanlig familj. Varken mamman eller pappan är några monster. Men de drabbas av sjukdomar, depression och motgångar. Alla är deprimerade på något sätt. Någon eller ett par av de är självmordsbenägna på något sätt. Mellan Jul och nyår så umgås de med barnen mycket. Sedan börjar vardagen igen med skola och jobb. Pappan klarar inte av att vara ifrån familjen mera. Något får han att tröttna. Kanske har han pratat om detta med mamman men trolifrviss vill hon inte gå med på det. Han avfärdar det som ett skämt och säger att man sa det för att lätta upp stämmningen lite då alla mår dåligt. Sedan agerar han. eller han och mamman, där de förgiftar barnen och mamman. Pappan kollar sedan så att de alla 3 är döda. Får inte ske att något av barnen överlever med inte de. Sedan hänger han sej. Självklart är han väldigt ur balans här och går nog på mycket smärtstillande.

Anledningen är att han inte orkar mera och ser att familjen lider eller vet om att lidandet kommer excellera under närmsta tiden och det är bättre att avsluta allt nu när det är på en någorlunda nivå. Folk har tagit självmord pga betydligt mindre och även dödad anhöriga för betydligt mindre. Det blir så när man kämpat länge och är svag.

Jag har svårt att se att detta har skett i samförstånd mellan alla 4. Det har skett genom Pappan, Pappan och mamman eller Pappan och ena dottern.

Finns en liten chans att äldsta dottern eller mamman velat ta livet av sig och det finns ingen annan utväg. Och man vill inte ge familjen mer motgångar eller lidande så man dödar de också. Jag är rätt övertygad om att det är förgiftning av något slag.

Kanske har jobbet innan räddad hela situationen, nu när man vart hemma över 2 veckor så tar orken slut. Jag tror inte det är en slump att de hittas samma dag som hans jobb och barnens skola börjar igen.
Senast redigerad av 400Ben 2018-01-16 kl. 04:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in