2018-01-16, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Nej. Inte gemensamt självmord. Jag tror inte det är genomförbart.
Nej jag tror väl inte heller på det, menade bara att det är väl inte fullkomligt uteslutet?
Osannolikt, ja det är det, jämfört med att föräldrarna beslutat utan att säga till döttrarna.

Det var ju någon (tappade vem det var) som sa att 99.99% av alla föräldrar dödar inte sina barn, menar att det är inget man gör. Helt rätt, 99.99% gör inte det, inte ens 99.99999% skulle någonsin få för sig detta. Förekomsten är väl mindre än ett fall per 10 miljoner personer per år?
Men likaväl, det händer, och det har hänt nu. OM nu föräldrarna gjort det i samförstånd så är vi nere på sannolikheter som inte går att beräkna så ovanligt är det, men det HAR hänt förut.
Citera
2018-01-16, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BillBallBull
Det finns en handfull Henkows och kanske två händer med personer som bär kvinnans efternamn.
Sällan har så få sociala spår lämnats av 2 vuxna, 1 tonårstjej och en tjej i mellanstadiet.
Ingen tar livet av sina barn om det inte hänt något extremt eller väldigt allvarligt som utlöst en psykos eller liknande trauma.
Mamman är 3 år äldre än Oscar och född i augusti - lejonkvinnor är grymt starka men klarar inte av att hantera begränsningar (generaliserande, men sant).
Min tes är att det gått utför ett tag, de har hankat sig fram i vardagen men sjukdomar har förvärrats, skolans insatser troligen på väg att begränsas och det livet började rinna ut för en förtvivlad, sjuk (troligen diagnosticerad) och deprimerad mor.
Två sjuka barn, själv sjuk och ständigt sämre, det är tillräckligt jobbigt att klara ett Svenssonliv idag med barn i den åldern.
Mannen troligen den friskaste, försökt med alla medel hålla familjen ovanför ytan och i verkligheten.
Slutsatsen är att mamman drivits till detta, på egen hand troligtvis. Mannen försökte förgäves hålla sig och övriga kvar i normalitet men klarade det inte.
Mamman tog döttrarnas liv, sen sitt eget - eller så fick hon hjälp av Oscar som insåg att hans hustru och barnens mor mördat sina barn (fan vet hur för att ta livet av någon med tabletter är inte en enkel match). Slutligen tvingas Oscar välja samma väg, vad är egentligen alternativet!?
Tragiskt, en tråd med fler än 10 miljoner visningar.
Ofattbart, oavsett om nån slags sanning kommer fram!

Nej du. Julstjärnor i alla fönstren. Mamman var inte svårt deprimerad när dessa hängdes upp, det garanterar jag dig! OH däremot, han gick hem under hösten. Sen författade han professuransökan, slutförde artiklar med mera. Ingen av dem var deprimerad. Möjligtvis äldsta flickebarnet var deprimerad. Men varför måste alla dö för det?
Citera
2018-01-16, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
En person hade sett barnen stojandes i poolen i somras och en annan person såg Moa och pappan i affären i mellandagarna. Det blir två utomstående personer som sett fysiskt inte svårt sjuka barn.

Man har haft fyra resp tre dagars skolundervisning per vecka i hemmet. Enligt rektorn följde den äldsta dottern fullständig undervisning enligt skolplanen i hemmet med undantag för rent praktiska övningar. Man har även skissat planering för mer närvaro i skolan och framtida gymnasieutbildning för henne.

Det stämmer helt enkelt inte med uppgifter om mycket svårt sjuka barn.

Om du betvivlar mitt omdöme, får du kolla det själv.
För min del känns det avslutat till polisen meddelar annat.
Citera
2018-01-16, 00:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BillBallBull
Mamman är 3 år äldre än Oscar och född i augusti - lejonkvinnor är grymt starka men klarar inte av att hantera begränsningar (generaliserande, men sant).

Jag är lejon. Menar du att jag ska mörda min familj då? Astrologi, seriöst.
Citera
2018-01-16, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmelellerhelvete
ASIH = Avancerad sjukvård i hemmet. Inte alla som vet vad alla förkortningar innebär som florerar här. Förtydligade detta så slapp ni googla detta.

Bra, tack. Kan vara bra för folk att veta att döende får smärtstillande i hemmet och alla hjälp de kan få när det verkligen är kört och man bara inväntar döden. Den här familjen var långt från detta! Grannarna skulle lagt märke till ASIH-bilarna om det varit så.
Citera
2018-01-16, 00:55
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Svårt deprimerade hänger inte upp julstjärnor! Jag förutsätter att det är kvinnan i huset som pyntar.

Svårt deprimerade kan inte kliva upp ur sängen. Medelsvårt deprimerade tar inte tag i saker, överlever bara. Lätt deprimerade kanske gör lite grann. En lätt deprimerad tar inte livet av sig, eller sin familj, ens i samförstånd!
.
Instämmer till fullo. Svårt deprimerade har ett enormt skygglappstänk, de orkar helt enkelt inte se så lång som till kommande jul och julpynt. De flesta kommer entré ens upp ur sängen, orkar göra sig mat eller klä på sig.

Modern har ju uppenbarligen gått till jobbet stracks före jul. Om hon varit mycket svårt sjuk i cancerrecidiv eller i en svår depression hade hon med största sannolikhet inte gått till jobbet på skattemyndigheten.
I synnerhet som hon kanske också hade sjuka barn hemma. Då blir man sjukskriven och får cancerbehandling.
Citera
2018-01-16, 00:56
Medlem
Jewishuncles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Om du betvivlar mitt omdöme, får du kolla det själv.
För min del känns det avslutat till polisen meddelar annat.
Enligt dig ja psykosmongo. Ja jag är hård för du sitter försvarar det värsta jag kan tänka mig..döda sina barn meeen det var ju syyyympati. Nej det var det inte. Och nästan ingen djupt deprimerad tänker ens tanken att ens döda sina barn. Som tur är!!!
Du ska få en medalj dock. Får se när den är färdigtillverkad.
Citera
2018-01-16, 00:57
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jewishuncle
Nej för bara en psykopat kan tycka det är sympatiskt! Nu ska vi först och främst säga att de inte ens säkert var sjuka. Ni bata antat en jävla massa. Mycket har jag läst från batikhäxor men att förstå barnamord?!?!
Vad har batikhäxor med saken att göra? Jag ligger nog nära till att vara en batikhäxa men aldrig att jag skulle jamsa med och förstå dessa barnamord.
Citera
2018-01-16, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Instämmer till fullo. Svårt deprimerade har ett enormt skygglappstänk, de orkar helt enkelt inte se så lång som till kommande jul och julpynt. De flesta kommer entré ens upp ur sängen, orkar göra sig mat eller klä på sig.

Modern har ju uppenbarligen gått till jobbet stracks före jul. Om hon varit mycket svårt sjuk i cancerrecidiv eller i en svår depression hade hon mest största sannolikhet inte gått till jobbet på skattemyndigheten.
I synnerhet som hon kanske också hade sjuka barn hemma. Då blir man sjukskriven och får cancerbehandling.

Precis, svårt deprimerade lagar inte ens mat. Vem försåg flickorna hemma med mat för övrigt? Åt de inte bra mat är det inte konstigt om de blev trötta... medan föräldrarna var på jobbet. Luktar vanvård om man tänker efter!

Blev "momsstjärnan" så schleten av att laga mat till sina sjuklingar hemma fick han skylla sig själv. Det går att få hemsjukvård och stöd om man frågar efter det. Sannolikt var de inte SÅ sjuka.
Citera
2018-01-16, 00:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Nej du. Julstjärnor i alla fönstren. Mamman var inte svårt deprimerad när dessa hängdes upp, det garanterar jag dig! OH däremot, han gick hem under hösten. Sen författade han professuransökan, slutförde artiklar med mera. Ingen av dem var deprimerad. Möjligtvis äldsta flickebarnet var deprimerad. Men varför måste alla dö för det?

Tror att du är inne på rätt spår där. Någonting avgörande, oåterkalleligt, måste ha inträffat för att spåra ur så fullkomligt för en tillsynes normalt fungerande familj. Lärarna som kom till hemundervisningen märkte inget. Folk runtomkring märkte inget. Pappan har en enorm akademisk karriär, ekonomin borde vara fläckfri och tämligen god.
Citera
2018-01-16, 00:59
Medlem
Lonnrots avatar
Efter att krutröken har lagt sig något, är det inte så att rektorns ord (fet) kan antas sammafatta hela saken när man tänker på det? Det var väl också hon som talade om den "ofattbara sjukdomen". Vore inte det så som en ansvarsfull rektor borde uttrycka sig? "Vi har jobbat nära en familj i djup kris", det betyder att föräldrarna samarbetat med skolan kring, vad?, jo barnens svåra situation. Och sannolikt mammans svåra situation. Det betyder inget annat och det betyder just det. Vad skulle familjen annars ha för problem som skolan skulle engagerat sig i? – inget som vi nu känner till, ingen vårdnadstvist, inga uppsägningar, ingen hustrumisshandel, inget mögel, inga andra katastrofer, inga andra dödsfall i familjen.

"Vi har jobbat nära en familj i djup kris", betyder sannolikt verkligen vad det säger, och familjen har gått under. Det och inget mer eller mindre. Föräldrarna har gemensamt kommit överens om att gå vidare alla fyra.

Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Tänkte bara kasta in några saxade klipp från tidningarna.

Vi har jobbat nära och vi har sett en familj i djup kris. Men att det skulle gå så här det fanns inte på kartan. Det kunde ingen tro, säger rektorn.

– Jag fick ett intyg innan beslutet, sa skolans rektor Margareta Strand Karlsson

– Han har jobbat mycket hemma på sista tiden. Vi har disponerat det så för att han ska kunna prioritera att vara mer med sina döttrar. Och gått ner lite i tid för att prioritera familjelivet, säger hans närmaste chef

Margareta Strand Karlsson, rektor på Alfredshällskolan, beskrev det under onsdagen som ”en familj i djup kris” som man jobbade nära.

Familjens två döttrar, som båda var i grundskoleålder, fick hemundervisning av ”medicinska skäl”.
För flickorna innebar det att de aldrig besökte skolan. I stället kom lärare hem till dem för undervisning tre respektive fyra dagar i veckan.

Dokument från kommunen visar att föräldrarna och personal från skolan hade en tät dialog om flickornas skolgång.

Tidigt förstod polisen vad som orsakat familjemedlemmarnas död så man har ingen anledning att söka efter en utomstående gärningsman. Polisen anser att familjens hem också är brottsplatsen.

Det var en familj i djup kris, som plågades av sina omständigheter, säger rektorn

Polisen säger att man gjort fynd i villan, som möjligen kan bild av vad som hänt

Detta säger egentligen ingenting.
Citera
2018-01-16, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Det bevisar att man hade för avsikt att fira jul tillsammans, att läget var "under kontroll" vid tillfället då det pyntades. Man hänger inte upp julpynt om man har dödsångest vetdu.

Har man barn så hänger man upp julpynt, oavsett hur dåligt man mår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in