Citat:
Ursprungligen postat av
Ancistrus
Just bostadsmarknaden är verkligen en livsfara! Men villa, radhus och bostadsrättsinnehavarna röstar sällan på S. Några äldre kanske, men dessa har oftast inte mycket lån ändå. Så det är nog inte säkert att de förlorar så många väljare ändå. Msm skulle dock uppskatta att få fokusera på det, istället för dina i ovan nämnda problem. S kommer då lova att skjuta till pengar till allt och alla... Men de försöker nog skjuta upp en bostadskrach till efter valet, bara för säkerhets skull.
Jag är inte så säker på att just en bostadskrach skulle hjälpa SD. M brukar vara de som har högst förtroende i ekonomiska frågor. Och S kan säga att de var de som löste motsvarande problem på 90-talet. Men SD? I oroliga tider tenderar folk att rösta på beprövade partier.
Jag tror du har fel. Jag tror att SD tjänar på om de problem du nämner ovan är de som blir de heta valfrågorna. Men jag har haft fel förut, så utveckla gärna dina tankar. Stort Tack!
Tror inte heller att en bostadskrasch skulle gynna någon egentligen - SD minst av alla.
Min kommentar om SD och en eventuell krasch på bostadsmarknaden var "neutral". Det var mest en tanke jag skickade ut:
"Vad händer med SD i opinionen om bobubblan imploderar på allvar med ett folk som har världens högsta privata skuldsättning..." En bostadskrasch borde bli negativt för SD hur man än vrider och vänder på det - sker det strax före valet, blir folk livrädda och söker tryggheten hos Löfven eller Kristersson. Och om bubblan spricker efter valet då kommer mainstream medierna och etablissemanget säkert att vinkla det som att osäkerheten efter valet och svårigheterna i regeringsbildningen är orsaken (indirekt SD:s fel alltså, om de nu blir så stora att det ställer till oreda i regeringsbildandet - vilket inte är helt osannolikt).
Vad beträffar sossarnas valmaskin så är den onekligen väloljad, det håller jag med om. Men det jag ser och upplever för närvarande är en enorm trötthet på regeringen Löfven och det som S står för. Folk i gemen är in i benmärgen trötta på Löfven och hans anhang i regeringen, främst Fridolin och Lövin. Det var mest det jag syftade på då jag nämnde att SD och Åkesson lättare kommer att kunna mobilisera i valet i år. Man kan jämföra det lite med USA-valet 2016, det var ett jävla drag på Trumps valmöten, 10 000, 15 000 t o m 30 000 människor på hans möten, samtidigt som det kom 500 eller 1000 för att lyssna på en trött och dammig Hillary Clinton... Vi borde därför hålla ett extra öga på hur många som kommer på SD:s torgmöten under våren och sommaren, det är många gånger en långt bättre opinionsindikator än opinionsmätningarna själva. Skulle inte förvåna mig ett dugg om vi kommer att få se fullpackade ställen där Åkesson talar och bra mycket mindre när Löfven ska snacka upp väljarna. Blir det måhända burop mot Löfven? Vi får se.