Citat:
Ursprungligen postat av
Mellbergan
Visst jag köper snacket om att gamla utländska européer säkerligen röstar SD i högre utsträckning än etniska svenskar. Men alltså i ärlighetens namn, hur många är dem egentligen? De är väl en liten minoritet av den totalt invandringsgruppen? Givet den gatubild som råder idag, så måste ju en stor majoritet av invandrarna nu vara ifrån Mellanöstern/Afrika. Sedan så har vi ju albanerna och tjetjenerna som knappast känns som några trogna SD-röstare. Jag är också tveksam till hur stor andel invandrade latinamerikaner som röstar SD.
(Min fetning)
Det är kanske ingen jättestor grupp (ungrare, f d jugoslaver, polacker och tjecker), men de hörs mer än många andra just nu. De är inte rädda att snacka om SD och det förfall som sjuklövern orsakar och orsakat. Förhoppningsvis kan de påverka och få några fler att tänka till... och möjligen överväga att rösta rätt.
Men visst, du har rätt, det är ingen stor grupp. Tror dock att många blir förvånade och lite "ställda" när t ex pizzaägaren högljutt börjar hylla SD och totalsåga sjuklövern och såga Reinfeldt och Löfven jäms med fotknölarna - detta hände mig och tre polare på en restaurang här i Västsverige. En kristen libanes... jävlar vad arg han var på alla bidragstörstande "araber, afrikaner och skräp" som inte vill jobba enligt honom. Halva restaurangen vände sig om när han gick loss på politikerna och blev röd i ansiktet... och han struntade fullständigt i om han förlorade kunder.
"Det är viktigare än någonsin att rädda Sverige nu", som han sa,
"om fyra år är det för sent". En sådan "osvensk öppenhet" gör att många etniska svenskar börjar fundera, tankar sätts i rörelse, det ena kan lätt leda till det andra, vilket
kan sluta med en röst på SD.
Glöm inte heller att valdeltagandet i t ex Rinkeby, Tensta, Husby och liknande förorter med många invandrare vanligtvis är mycket lågt. Sossar tror vid varje val att nu minsann, i år, då ska de lyckas mobilisera folket där att gå man ur huse och rösta på S. Men när allt kommer omkring så blir det nästan alltid mycket låga siffror.
Personligen tror jag att SD kommer att få bra mycket lättare att mobilisera folk i valet i år än vad sossarna kommer att få. Jag menar också på fullt allvar att SD mycket väl kan bli större i valet än sossarna, i synnerhet om S gör ett katastrofval och PASOKifieringen inleds fullt ut. 23-24% för S och 26-27% för SD är inte alls osannolikt. Folk är förbannat trötta på alla skjutningar, otryggheten, morden, poliskaoset, sjukvårdskrisen och ett land som snart knäcks under ett massivt tryck som våra politiker orsakat.
Och slutligen: vad händer med SD i opinionen om bobubblan imploderar på allvar med ett folk som har världens högsta privata skuldsättning...? Håll i hatten. 2018-2030 kan bli en jävla åktur som vi aldrig skådat tidigare.
Om valdeltagandet i Rinkeby:
https://arbetet.se/2014/09/26/har-struntade-varannan-i-valet/
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=5955516