2018-01-15, 12:46
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Edit: sorry, blandade ihop dig med Oantastlig
Det är lugnt.
Citera
2018-01-15, 12:48
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Varför säger du inte detta till Oantastlig? Var han som började tala om vad jag tycker, skrivit eller inte skrivit, men det har du inget problem med....mr...stalker?
Varför skulle jag?
Citat:
Sluta svara mig...jag har tom skapat en signatur för din räkning, bara ge upp.

Haha. Smaka på den meningen! Fan vad roligt! Ibland måste man bara ta sig för pannan.

jag har skapat en signatur för din räkning ...mr...stalker

Så det är jag som är en stalker, men du har skapat en signatur för min räkning?

Citera
2018-01-15, 14:15
Medlem
Citat:
Jag undrar var du skrivit det eftersom ingen i den här tråden har kunnat ge en strikt definition på när mänskligt liv börjar som inte leder till motsägelser. Skulle du kunna repetera kriteriet?

Citat:
Nej, det handlar endast om att föra ett konsekvent resonemang. Det spelar ingen roll om det är kvinnor eller män eller om det rör en artificiell livmoder i ett labb. Nu handlar det ju primärt om att man ger någon absolut makt över en annan människas liv. Du är ju uppenbarligen för att begränsa kvinnors rätt att bestämma över det efter en viss vecka, heller hur?

Citat:
Det handlar självklart alltid om vad kvinnor vill, eller vad de anser det vara möjligt i sina liv få till för att ett barn ska ha den plats det förtjänar eller inte.
Den här typen av resonemang går att föra även för 3 år gamla barn. Förtjänar? Jag tror barnet nog hade föredragit att leva under något mindre optimala omständigheter än inte alls. Jag tror inte du hade uppskattat om dina föräldrar dödade dig bara för att de ansåg att du "förtjänade" bättre.
Citera
2018-01-15, 14:21
Medlem
Citat:
Och du är emot att hon ser embryor och foster som nåt som är mindre värt än födda levande människor och därför tycker att kvinnor ska få göra abort av vilka egoistiska bekvämlighetsskäl de vill?

Det är ett problem för dig, för att...?
Om du provar att läsa vad jag skriver hade det ju underlättat.

Citat:
Jag anser inte att det är någon större tvekan kring att ett mänskligt liv uppstår vid befruktningen. Att försöka intala sig något annat som ex. Merpi gör, handlar nog mest om att hantera den kognitiva dissonans som uppstår av insikten att abort egentligen handlar om bekvämlighet och inget annat. Det är klart att det är många som inte vill hantera insikten att de dödar en annan människa av rent egoistiska skäl.
Citera
2018-01-15, 14:24
Medlem
Citat:
Varför säger du inte detta till Oantastlig? Var han som började tala om vad jag tycker, skrivit eller inte skrivit, men det har du inget problem med....mr...stalker?.
Missrepresenterade jag din åsikt på något sätt?
Citera
2018-01-15, 14:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Om du provar att läsa vad jag skriver hade det ju underlättat.
Du har fortfarande inte fattat att Merapi skiter i om du tycker att det är en människa eller inte? (Förlåt Merapi om jag lägger ord i din mun)

Det är bara du och ett antal abortmotståndare som inte ser skillnad på embryor/foster och födda barn/vuxna människor.

Men abortmotståndare är åtminstone konsekventa och tycker att alla barn/människor är värda att få leva till skillnad från dig som sätter en godtycklig gräns för vilka människor man får döda. Varför får föräldrar inte döda sina 50-åriga hemmasöner av bekvämlighetsskäl när de får döda sina söner som kom till för sju veckor sedan? Varför gör du skillnad på människoliv?

Fullständigt inkonsekvent och ogenomtänkt.
Senast redigerad av Ipsi 2018-01-15 kl. 15:29.
Citera
2018-01-15, 14:54
Medlem
Citat:
Jag undrar var du skrivit det eftersom ingen i den här tråden har kunnat ge en strikt definition på när mänskligt liv börjar som inte leder till motsägelser. Skulle du kunna repetera kriteriet?

ja förstår att just DU har missat detta.
det har jag bara skrivit om i inlägg
#166 direkt till dig.
#212 direkt till dig
#214 direkt till dig
# 218 till dig
# 220 till dig

sen orkar jag inte längre citera
Men så klart! du har missat detta...

Citat:
Nej, det handlar endast om att föra ett konsekvent resonemang. Det spelar ingen roll om det är kvinnor eller män eller om det rör en artificiell livmoder i ett labb. Nu handlar det ju primärt om att man ger någon absolut makt över en annan människas liv. Du är ju uppenbarligen för att begränsa kvinnors rätt att bestämma över det efter en viss vecka, heller hur?

Konsekvent är konsekvent....ditt resonemang är inte mer konsekvent än mitt.
Och "mitt" är som bekant det som Sverige som land valt....du menar det inte är "konsekvent"?

Citat:
Den här typen av resonemang går att föra även för 3 år gamla barn. Förtjänar? Jag tror barnet nog hade föredragit att leva under något mindre optimala omständigheter än inte alls. Jag tror inte du hade uppskattat om dina föräldrar dödade dig bara för att de ansåg att du "förtjänade" bättre.

ja men då så då kan vi "konsekvent" införa att alla barn som mödrar tvingas föda pga Oantastligs idéer kring abortbegränsnignar ska tas om hand om av deras fäder. Det föds och levereras direkt med navelsträng och allt till faderns "bekväma" knä. Vassegod! Barn tycker det är helt ok med lite "mindre optimala omständigheter". Titta bara på gatubarnen i Braslilien, de lever och frodas.
Med lite tur Oantastlig så kanske dessa "mindre optimala omständigheter" leder till att du tom kan köpa sex av dessa "barn" då de uppnått "mogen" ålder...fint och väldigt "bekvämt" eller hur?
Senast redigerad av Merapi 2018-01-15 kl. 15:09.
Citera
2018-01-15, 15:35
Medlem
Citat:
Missrepresenterade jag din åsikt på något sätt?
Ja det gjorde du och exakt därför jag svarade på det inlägget.

detta är misstolkat:
"...men hon kan inte ange något kriterium som gör att det blir ett mänskligt liv just då (detta eftersom det bara är av praktiska/bekvämlighetsskäl vi valt den gränsen och det finns inget objektivt kriterium)..."
Citera
2018-01-15, 16:56
Medlem
Citat:
Om inte abort var tillåtet? Ja, troligtvis skulle det bli mer som det var innan abort var tillåtet. Män skulle uppvakta och dejta kvinnor längre, mer romantiska middagar och uppvaktning för att visa att de är beredda att stanna och ta hand om ett kvinnan och barnet i händelse att hon blev gravid. Män skulle nog skärpa till sig i och med att incitamentstrukturen ändrades (kvinnors blir helt enkelt tvungna att ställa högre krav på männen de är med fall de skulle bli med barn)

Ett problem för kvinnor idag (egentligen sedan den sexuella revolutionen) är ju att kvinnor ofta hamnar i en situation där de måste ligga med en kille de är intresserad av snabbare än de hade önskat. Tjejer vet ju att killar vill ligga i princip omedelbart och håller tjejen på sig kommer killen de är intresserade av troligen välja någon annan tjej som inte gör det. Exempelvis har man noterat att attraktiva kvinnor generellt väntar längre med att ha sex, ställer upp på mindre sex de inte är bekväma med och har färre sexpartners av den enkla anledningen att attraktiva kvinnor kan göra. Detta eftersom utseende är en av de absolut viktigaste sakerna för en kvinnas mating value så killar är beredda att vänta på att få en sådan tjej. Mindre attraktiva tjejer måste konkurrera genom att vara mer lättillgängliga etc.

Ja det är många plus feminismen gett män, men de blir aldrig nöjda. Inte mycket man kan göra dock. Det är bara att anpassa sig.
Citera
2018-01-15, 18:07
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Det är helt glasklart vad han avser och det är inte inne i livmodern. Vad skulle vara poängen med att skriva att det hittade levande befruktade ägg i livmodern? Det är väl ganska självklart, det är ju nödvändigt men inte tillräckligt steg för att kunna få barn": "If it had been fertilized but failed to attach it will be ejected with the menstrual fluid. In the 1970’s a study showed a lot of menstrual tissue studied contained fertilized eggs still trying in vain to communicate with the ovary."

App app, jag har inte sagt att det befuktade ägget skall klara sig i ytterligare två veckor. Jag har sagt att det skall klara sig utanför livmodern (vilket vi redan har stöd för) och eftersom det går att placera befruktade ägg i en petri dish och att de klarar sig i två veckor redan idag så var mitt argument att om ett befruktat ägg kommer ut i tid och placeras i en sådan lösning borde den kunna klara sig en stund (om det så är 10 minuter spelar ingen större roll).

Hur många gånger ska jag påpeka för dig att man tog ett cellprov av menstruationsvävnaden genom vaginan in i livmodern för att senare studera det i ett mikroskop? När det är dags för kvinnan att få sin månatliga blödning stöts menstruationsvävnaden inklusive det befruktade ägget ut genom slidan. Tror du verkligen att man tar cellprov direkt från den blodiga sörjan i kvinnans trosor?

När det befruktade ägget inte lyckats fästa i livmoderväggen flyter det som sagt ut med menstruationsblodet ut genom vaginan. Då är det stendött.

Jag förväntar mig att du kan presentera en seriös studie som kan styrka ditt påstående att befruktade ägg kan plockas ut före implantation och sedan få dem att leva i någon sekund, minut, dagar eller veckor i en petriskål. Om du inte kan det så är diskussionen över.

Men förresten har du deklarerat att du kan tänka dig abort där gränsen är satt till endast några graviditetsveckor. Om kvinnan är i graviditetsvecka 3 är embryot endast en vecka gammalt och ännu i färd med att fastna i livmoderslemhinnan. Då är ju bortplockande av befruktade ägg abort. I så fall är fortsatt diskussion i den här sakfrågan totalt meningslös.

Citat:
Vi pratar alltså om tiden från det att spermien kommer in i ägget d.v.s. vid befruktningen och en zygot uppstår. Den process som sker där mycket snabb och det är den som avses. Då uppfyller den de objektiva kriterier för att klassa som ett mänskligt liv i biologisk mening. Det spelar ingen roll om den så omedelbart dör efteråt och det betyder inte heller att man tar ställning till om livet är "skyddsvärt". Det är ju uppenbart att de lägger in en rad andra tolkningar som är helt irrelevanta för det vi diskuterar.

Så enligt dig är befruktningen en mycket snabb process. Den pågår faktiskt så länge som 24 timmar. Det är en hel del serier av biokemiska förändringar som måste ske innan spermien kan komma in i ägget. Befruktningen ske timmar eller till och med dagar efter insemineringen allt eftersom spermien simmar upp till äggledaren. Denna resa framkallar förändringar i spermiens membran. Processen som kallas kapacitering gör spermien redo att befrukta ägget.

Saxat från artikeln Varför vetenskapen inte kan säga när en babys liv börjar:

Citat:
Är ditt argument att ett ägg som befuktats inne i kvinnan är annorlunda på något sätt en ett ägg som befruktats i ett provrör?

Ja, vid IVF använder man sig av spermier som inte är defekta.

Nu är det så att man aldrig plockar ut befruktade ägg på väg ner för att fastna i livmoderslemhinnan. 50 - 80 % av de befruktade äggen implanteras inte utan följer istället med menstruationsflödet ut genom vaginan och dör. Oddsen är så att säga inte tillräckligt bra.

Citat:
Kan du ge ett enda argument som jag inte bemött?

Hur kan du ens fråga om vi är överens om första punkten när vi redan vet att befruktade friska ägg kan överleva färden ut genom livmodern? Hade du haft något som helst stöd för något annat hade ju diskussionen varit över.

Punkt två och tre är vi nog överens (ingen har någonsin pratat om "återupplivning"). Dock verkar det ju hända att fostret överlever en stund utanför livmodern vid sena aborter.
  • Befruktat ägg som inte implanteras stöts bort med menstruationsflödet ut genom vaginan - dött. 50 - 80 % av de befruktade äggen lyckas inte fästa i livmoderväggen och flyter därefter ut.
  • Spontanaborterade embryon från tiden för lyckad implantation till graviditetsvecka 8 överlever ALDRIG utanför kvinnans livmoder och kan därför inte återupplivas i en näringslösning.
  • Spontanaborterade foster från graviditetsvecka 9 (sju veckor gamla) till 21 överlever ALDRIG utanför kvinnans livmoder. Det är av denna anledning vi har den nuvarande abortlagen.

Det är bara du som ”vet” att befruktade ägg, friska eller ej, kan överleva blodflödet ut genom vaginan. Jag har massor av vetenskapligt stöd för min ståndpunkt. Vetenskapsvärlden är helt enig om faktumet att 50 % - 80 % av de befruktade äggen inte lyckas fastna i livmoderslemhinnan och istället flyter med mensblodet ut genom vaginan och dör.

Ska vi komma överens om detta? Så bra att du tog ditt förnuft till fånga och numera kommit till insikt att jag haft rätt i fråga om alla tre punkter. Du hävdade förut att spontanaborterade embryon överlever och kan placeras i näringslösning och där hållas vid liv. Det visade ju sig att du haft fel.

Foster från graviditetsvecka 9 till 21 överlever aldrig ett missfall. Om de uppvisar liv utanför kvinnans livmoder är de inte viabla nog för att kunna klara sig ens med hjälp av tillgänglig medicinsk teknologi.

Det krävs tillstånd för aborter efter graviditetsvecka 18 till 21 veckor och 6 dagar. Du tänker nog på en abort på Mälarsjukhuset som drog ut på tiden. När fostret var på väg ut var kvinnan inne i graviditetsvecka 22. Då räknas fostret i juridisk mening som ett barn, vilket innebär att det har rätt till sjukvård och ska folkbokföras.

Socialstyrelsen får inte ge tillstånd till abort om fostret kan överleva utanför den gravidas kropp. Därför räknas 21 veckor och sex dagar in i graviditeten som sista dagen för abort. Med tanke på att allt fler barn föds i vecka 22 och överlever är det rimligt med en sänkning av abortgränsen med ett par dagar för att ha större säkerhetsmarginal.
Citera
2018-01-15, 18:13
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Nej, diskussionen rör om kriteriet för mänskligt liv är när embryot/fostret klar sig utanför livmodern. Jag har redan visat att så är fallet eftersom befruktningen sker utanför livmodern plus att vi kan befrukta ägg i ett provrör. Därför kan det kriteriet aldrig vara kriteriet för mänskligt liv. Eller hur?

Så i själva sakfrågan har jag rätt oavsett om vi nu skulle hitta en studie som visade att inga befruktade ägg, som inte fäst i livmodern och således leder till missfall, aldrig kan överleva en sekund utanför.

Jag redan visat att befruktade ägg klarar sig i en petriskål upp till 14 dagar, eller hur?
Jag har också angett en källa på att ett befruktat ägg kan överleva menstruationen. Din uppgift blir nu att visa att detta befruktade ägg är så annorlunda att det omöjligt kan flyttas över till en petri dish (det behöver inte överleva mer än en kort stund och behöver inte överleva återplantering i modern).

Foster före vecka 22 är inte viabla nog att klara sig utanför livmodern. Även om de uppvisar livstecken så kommer de att dö till slut.

Vetenskapsvärlden har inte hittat något kriterium för när mänskligt liv börjar. Så varför skulle en ignorant nättomte som du kunna vara kvalificerad nog att bedöma det. Eftersom processen från befruktningen fram till lyckad implantation är 10-12 dagar lång är det omöjligt att med vetenskapliga mätmetoder peka ut exakt var det mänskliga livet börjar. Det finns de som hävdar att gränsen för mänskligt liv kan läggas vid den tidpunkt när fostret börjar få ett slags primitivt medvetande (förmåga att känna smärta, uppleva m m).

Frågan om när mänskligt liv börjar är väldigt komplex och kan därför inte bestämmas med vetenskaplig metodik. Vetenskapliga fakta kan inte slå fast var startpunkten för mänskligt liv ska ligga. Det är istället en fråga om moral, politik och etik.

Vad som är viktigare än att hävda att mänskligt liv börjar i befruktningsögonblicket är att ta ställning till om det livet är ”skyddsvärt”. Ska man satsa alla medicinska resurser på att rädda sent spontanaborterade foster med mycket grava genetiska defekter till livet? Om de mot alla odds skulle överleva kommer de att leva i ett vegetativt tillstånd under kvarstoden av sitt sannolikt mycket korta liv.

Du har inte visat att befruktade ägg urplockade från kvinnan klarar sig i en petriskål upp till 14 dagar. Forskarna genomförde det omtalade experimentet genom inledning med IVF och inte genom urplocknkng av befruktade ägg från kvinnans kropp.

Skribenten av Quora-inlägget säger klart och tydligt att ett befruktat ägg inte kan överleva menstruationen. Det är dött i mensblodet utanför kvinnans kropp. Eftersom det är helt dött är det slöseri med tid att placera det i en petriskål. Det kommer ändå inte att fästa i näringslösningen.

Jag råkade på en intressant artikel om artificiella livmödrar:

”It’s appealing to imagine a world where artificial wombs grow babies, eliminating the health risk of pregnancy. But it’s important not to get ahead of the data, says Alan Flake,…“It’s complete science fiction to think that you can take an embryo and get it through the early developmental process and put it on our machine without the mother being the critical element there,”...

Instead, the point of developing an external womb — which his team calls the Biobag — is to give infants born months too early a more natural, uterus-like environment to continue developing in,…

Du får fortsätta drömma vidare om babyfabriker där forskare föder upp barn i en artificiell livmoder under hela graviditetsprocessen från IVF till födsel.
Citera
2018-01-15, 21:20
Medlem
Citat:
Du har fortfarande inte fattat att Merapi skiter i om du tycker att det är en människa eller inte? (Förlåt Merapi om jag lägger ord i din mun)
Ja, men hon skiter inte i om HON tycker det är ett mänskligt liv eller inte. Vilket var vad jag skrev.

Citat:
Det är bara du och ett antal abortmotståndare som inte ser skillnad på embryor/foster och födda barn/vuxna människor.
Om du läste vad jag skrev hade du ju vetat att detta inte var sant. Inte ens de flesta abortmotståndare anser att embryot är lika mycket värt som födda vuxna ex. resonerar de flesta att om mammans liv står på spel skall man prioritera det före barnet.

Citat:
Ja, de har en principiell hållning vilket är värt att respektera. Det leder till en del problematiska utfall ex. att man inte kan abortera vid ex. våldtäkt eller om man vet att barnet kommer födas svårt handikappat etc. Du kan dock aldrig "vinna" den diskussionen på något principiellt plan.

Till skillnad från din godtyckliga gräns? Skall jag säga att jag definierar liv vid ex. vecka 10 så är alla problem lösta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in