2018-01-15, 18:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, antal gör det helt fel eftersom antal inte kan numreras.

Problemet är att du tänker i strikt matematiska termer istället för språkliga. Såhär kan det utläsas: "X(en del, ett par, många) antal år sedan".
Citera
2018-01-15, 19:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optimisering
Problemet är att du tänker i strikt matematiska termer istället för språkliga. Såhär kan det utläsas: "X(en del, ett par, många) antal år sedan".

Nej, jag tänker i språkliga termer. Ta nu ditt eget förtydligande om X, (en del, ett par, många), och sätt det i en språklig kontext med antal:

- en del antal år
- ett par antal år
- många antal år

Antal hör inte hemma där. »X antal år« är en tillkrånglad missuppfattning för det språkligt korrekta »ett antal år«, där »ett« är en obestämt artikel inte ett räkneord.
Citera
2018-01-15, 20:00
Avslutad
Citat:
Nej, jag tänker i språkliga termer. Ta nu ditt eget förtydligande om X, (en del, ett par, många), och sätt det i en språklig kontext med antal:

- en del antal år
- ett par antal år
- många antal år

Antal hör inte hemma där. »X antal år« är en tillkrånglad missuppfattning för det språkligt korrekta »ett antal år«, där »ett« är en obestämt artikel inte ett räkneord.

Logiskt har du rätt, men jag tycker ändå det är väl nitiskt att klaga på ett uttryck som ju förekommer rätt ofta, och som knappast låter särskilt fel. Dessutom tycks det mig att x:et betonar osäkerheten på ett sätt som "ett antal år" inte gör, även om jag inte orkar tänka på varför just nu.

Du har samma situation i engelskan: "x number of".
Citera
2018-01-15, 20:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Logiskt har du rätt, men jag tycker ändå det är väl nitiskt att klaga på ett uttryck som ju förekommer rätt ofta, och som knappast låter särskilt fel. Dessutom tycks det mig att x:et betonar osäkerheten på ett sätt som "ett antal år" inte gör, även om jag inte orkar tänka på varför just nu.

Du har samma situation i engelskan: "x number of".

»Ett antal år« är på inget sätt bestämt. Det är en osäkerhet som kan vara allt ifrån minst 1 upp till 7-8, kanske 10 år. Det där X:et är en hyperkorrektion.
Citera
2018-01-16, 22:54
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
"X antal år sedan" kan inte visas vara inkorrekt på några grammatiska grunder. Det är dessutom vedertaget. Grammatik följer inte några matematiska eller logiska mallar. Du har inga ben att stå på i den här frågan.

Jag har två ben att stå på, ibland tre till glädje för vissa. Jag har visat att det är inkorrekt på pragmatiska grunder. Att du inte vill ta till dig det och istället snickrar dina egna regler gör ju att diskussionen blir lika meningslös som X i »X antal«.
Citera
2018-01-16, 23:38
Bannlyst
Citat:
Jag har två ben att stå på, ibland tre till glädje för vissa. Jag har visat att det är inkorrekt på pragmatiska grunder. Att du inte vill ta till dig det och istället snickrar dina egna regler gör ju att diskussionen blir lika meningslös som X i »X antal«.

"Pragmatiska grunder". Sicket dravel. Det är du som snickrar egna regler. Än sorgligare är att du lyckades förleda vissa flashbackare också.
Citera
2018-01-16, 23:46
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
"Pragmatiska grunder". Sicket dravel. Det är du som snickrar egna regler. Än sorgligare är att du lyckades förleda vissa flashbackare också.

Du har uppenbarligen inte förstått att diskussionen var inom ramen för hur uttrycket används och hur det tolkas olika beroende på dess kontext. Det är pragmatik, inte grammatik.
Citera
2018-01-17, 01:47
Moderator
Lapapps avatar
Ur matematiskt och autistspråkligt perspektiv håller jag med HerrGickhan, men som redan påtalats är "x antal" det vedertagna uttrycket. Dessutom fyller ordet "antal" en funktion i och med att det annars finns risk för förväxling med siffran 6 i talspråk, något som kan illustreras genom följande exempel:

1. "- Detta har gjorts x antal gånger tidigare", jämfört med
2. "- Detta har gjorts x gånger tidigare".

Alternativ 1 medför minimal risk för missförstånd och är således att föredra även om det som sagt blir något tautologiskt.
Citera
2018-01-17, 07:34
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Ur matematiskt och autistspråkligt perspektiv håller jag med HerrGickhan, men som redan påtalats är "x antal" det vedertagna uttrycket. Dessutom fyller ordet "antal" en funktion i och med att det annars finns risk för förväxling med siffran 6 i talspråk, något som kan illustreras genom följande exempel:

1. "- Detta har gjorts x antal gånger tidigare", jämfört med
2. "- Detta har gjorts x gånger tidigare".

Alternativ 1 medför minimal risk för missförstånd och är således att föredra även om det som sagt blir något tautologiskt.

Bra, fast en annan poäng jag har är ju att termen »X« helt enkelt bara krånglar till och mekaniserar uttrycket, alternativ schabloniserar det till onödighet. Man bör utmana sig själv och hitta andra tydligare alternativ för vad som menas. Det är ju ett så in i helvete pubertalt uttryck. Här är ett knippe alternativ där de två första är uttrycket i klartext utan »X«:

- Detta här har gjorts ett antal gånger tidigare
- Detta här har gjorts ett flertal gånger tidigare
- Detta har gjorts många gånger tidigare
- Detta har gjorts vid otaliga tillfällen tidigare
- Detta har gjorts ofta
- Detta har gjorts återkommande sedan tidigare
- Det här har prövats förr
Senast redigerad av HerrGickhan 2018-01-17 kl. 07:41.
Citera
2018-01-17, 10:32
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Bra, fast en annan poäng jag har är ju att termen »X« helt enkelt bara krånglar till och mekaniserar uttrycket, alternativ schabloniserar det till onödighet. Man bör utmana sig själv och hitta andra tydligare alternativ för vad som menas. Det är ju ett så in i helvete pubertalt uttryck. Här är ett knippe alternativ där de två första är uttrycket i klartext utan »X«:

- Detta här har gjorts ett antal gånger tidigare
- Detta här har gjorts ett flertal gånger tidigare
- Detta har gjorts många gånger tidigare
- Detta har gjorts vid otaliga tillfällen tidigare
- Detta har gjorts ofta
- Detta har gjorts återkommande sedan tidigare
- Det här har prövats förr
Håller helt och hållet med. Själv använder jag sällan varken "x" eller "x antal" i språket. Men om jag skulle nödgas använda det skulle det i så fall bli "x antal" av tidigare nämnda skäl. Men som sagt låter det lite konstlat.
Citera
2018-01-17, 11:08
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Håller helt och hållet med. Själv använder jag sällan varken "x" eller "x antal" i språket. Men om jag skulle nödgas använda det skulle det i så fall bli "x antal" av tidigare nämnda skäl. Men som sagt låter det lite konstlat.

Jag ser att jag råkade använda Tony-språk från Lady och Lufsen (denna där) när jag skev de två första beroende på att jag klistrade in från två håll. Dessa ska alltså vara:

- Detta har gjorts ett antal gånger tidigare
- Detta har gjorts ett flertal gånger tidigare
Citera
2018-01-17, 11:46
Bannlyst
Citat:
Du har uppenbarligen inte förstått att diskussionen var inom ramen för hur uttrycket används och hur det tolkas olika beroende på dess kontext. Det är pragmatik, inte grammatik.

Vet du ens vad "pragmatik" är? Pragmatik kännetecknas av funktionalitet och resultat före dogma. Direkta motsatsen till vad du ger uttryck för med dina X-komplex.
Senast redigerad av Optimisering 2018-01-17 kl. 11:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in