Citat:
Ursprungligen postat av
Gullegubben
Jag säger inte att det är bra argument. Jag beskriver bara vad "bubbelförnekare" använder för argument mot "bubbelbabblare".
Som här:
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/forskare-om-de-nya-bosiffrorna-inga-reella-tecken-pa-bobubbla
– Det finns ingen bubbla så vi behöver inte vara rädda för att bubblan spricker och priserna faller, men det betyder inte att priserna på bostäder inte kan gå ned, säger Harry Flam.
- Ja, det beror ju på hur man definierar en bubbla. En del definierar bubblor som att priserna går upp och sedan händer någonting och de sjunker över ett antal år. Min definition är att priserna går upp mer än vad man kan förvänta sig, säger Mats Wilhelmsson.
Ja, jag förstod det. Ursäkta om jag inte var tillräckligt tydlig med att det var ett allmänt resonemang.
Citat:
Ursprungligen postat av
sebno1
Är det en förstagången köpare så står ju personen med långnäsa men om det är en person som har spekulerat senaste tio åren med snitt på 1-2 lägenheter er år så skulle ju försluten vara försumbar om personen har valt att lägga pengarna på hög, har personen däremot slösat upp pengarna så kommer det ju kännas i vilket fall som helst.
I det huset med så pass många ettor så tror jag det är en kombination av dessa tre typer av personer men spekulerar man så vet man ju vad man ger sig in på så att säga. Eftersom "Bagis" har blivit populärt bland barnfamiljer och yngre så tror jag väl att botten kanske ligger ner mot 1,2-1,3 miljoner men själv hade jag inte velat bott där gratis, men ändå en av dom förorterna på södra sidan som känns lite "som förr" innan bönderna invaderade stan och det är ju alltid ett plus i kanten.
I vilken ålder kan man bo i en etta? Jag skulle säga från 19 till 29. Visst, om den ligger mitt på Södermalm så kommer man undan med att va äldre, men hur ska kalkylen för en 28-åring gå ihop att köpa en etta, inte kunna sälja för att denna inte har råd att flytta och inte kunna bilda familj på ett vettigt sätt?
Lönerna i Stockholm är väl bara runt 10% högre än landet i övrigt, så lönerna här berättigar inte bostadspriserna.
Att bo i en etta i Bagarmossen är låg status och jag är fundersam till vilka som egentligen är målgruppen för dessa lägenheter. Ensamma losers med pengar undanstoppade? Existerar den? Finns väl bättre lägenheter att köpa eller hyra för studenter.