2018-01-15, 16:28
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Med den definitionen kan ju typ inte bubblor existera. Varför inte bara nöja sig med definitionen:

Bubbla, en tillgångs värde överskattas jättemycket.

Eller som Saob menar:
b) bildl., om ngt lättförgängligt l. ”ihåligt” l. värdelöst l. tomt l. bedrägligt o. d. Tranér Anakr. 188 (1830, 1833). ”Bubblan” brast. TT 1872, s. 58 (om ett jobbarföretag). Det gustavianska tidehvarfvet var intet annat, än en glänsande bubbla af lögn. Topelius Vint. III. 2: 10 (1897).

Att invända att prisuppgången berott på ökad befolkning, för lite byggande och låga räntor är trivialt. Men att folk förlånat sig på ngt som nödvändigtvis kommer tokfalla i värde är enligt mig en bubbla.

Bubblor är psykologiska och man behöver ha asberger för att inte förstå sig på detta.

Jag säger inte att det är bra argument. Jag beskriver bara vad "bubbelförnekare" använder för argument mot "bubbelbabblare".

Som här:

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/forskare-om-de-nya-bosiffrorna-inga-reella-tecken-pa-bobubbla

– Det finns ingen bubbla så vi behöver inte vara rädda för att bubblan spricker och priserna faller, men det betyder inte att priserna på bostäder inte kan gå ned, säger Harry Flam.

- Ja, det beror ju på hur man definierar en bubbla. En del definierar bubblor som att priserna går upp och sedan händer någonting och de sjunker över ett antal år. Min definition är att priserna går upp mer än vad man kan förvänta sig, säger Mats Wilhelmsson.
Senast redigerad av Gullegubben 2018-01-15 kl. 16:35.
2018-01-15, 16:36
Medlem
biljons avatar
Vänj er med denna typ av rubriker.
Swedbank tynger börsen
Credit Suisse sänker banken, bra för oss som ligger kort, mycket dåligt för Sverige.
2018-01-15, 16:42
Avslutad
Tack vare oVERGROW fick vi där helt klart en väldigt god inside-information om hur tankarna går i branschen:

Jag noterar att Hans Wallenstam formulerar sig ungefär i linje med vad jag spekulerat om här:

"Det är i princip stendött när det gäller folks intresse att teckna kontrakt för nya lägenheter."

=>
Ändå har de stora drakarna INTE ENS BÖRJAT sänka priserna trots sin enormt goda lönsamhet. I stället skyller de på amorteringskravet, som ju till stor del är ett slag i luften. Svenska folket är skuldsatta upp över öronen, och deras förslag är ökad skuldsättning.
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-01-15 kl. 16:45.
2018-01-15, 16:50
Medlem
Trillskes avatar
Amorteringskravet är ju mindre slag i luften än det löjliga och administrativt kostsamma förra förslaget (folk verkar inte fatta hur mycket regeländringar kostar, varenda lite sketen bank måste uppdatera sina horribla 80-tals system).

Men oavsett hur det är med den saken så har det ju garanterat inte slagit igenom ännu, för det finns inte ännu. Idag har det antingen ingen påverkan eller som förra gången, motsatt påverkan för att folk försöker stressa sig in i gamla reglerna.

EDIT: du kanske menade det förra förslaget dock, då är jag med.
Senast redigerad av Trillske 2018-01-15 kl. 16:52.
2018-01-15, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Jag har inte tillträde bakom di.se:s betalvägg, men detta låter ju verkligen som rena rama klagosången från en bransch som gjort gigantiska vinster på räntebidrag och ultralätt penningpolitik:

Hans Wallenstam: "Regeringen på väg att döda bostadsrätterna"

"Regeringen är på väg att döda nyproduktionen av bostadsrätter och bär ett stort ansvar för prisfallet på bostadsmarknaden. Det anser Hans Wallenstam, vd för fastighetsjätten Wallenstam som i en intervju berättar att han ser en stor risk för fortsatt svag utveckling och om hur branschen tvingas anpassa sig till det nya marknadsläget."

https://www.di.se/nyheter/hans-wallenstam-regeringen-pa-vag-att-doda-bostadsratterna/
(betalvägg)

Som vanligt; frågar du mäklare hur marknaden förväntas utvecklas så är den alltid på väg upp, och om inte den visar sig vara det så beror det på säsongseffekter eller så dribblas frågan bort genom att peka på nån hålla där priserna MINSANN INTE FALLIT. Frågan man vdn på fastighetsbolaget om skärpt amorteringskrav så blir svaret givetvis en kaskad av ifrågasättande av effekterna på svensk ekonomi; "DETTA KAN SKAPA LÅGKONJUNKTUR, DET VILL INGEN".

Bostadsmarknadens aktörers olika syn på prisläget och risker är en fallstudie i intressekonflikternas natur...
2018-01-15, 16:57
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Annars skulle jag inte skriva det.

Att fråga om nominell hade varit lite mentalt handikappat.
Jasså? Vad innebär real BNP? Varför skulle inte ökande kreditvolymer höja real BNP och BNP?
2018-01-15, 17:03
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oVERGROW

Stackars Hans! Marknadsavdelningen glömde att det är en skillnad mellan behov, önskemål och efterfrågan. Nästa gång anställ någon som inte sov sig igenom grundkursen i marknadsföring på Handels. Notera sedan hur mycket era konkurrenter bygger och jämför detta med demografin så blir det bättre.
2018-01-15, 17:27
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
haha, bonnläppen här är du, lallare från valfri Sthlmsförort är ointelligenta bonnläppsmuppar som har noll koll på bostadspriser. Alla inflyttande från valfri småstad har totalkoll på bostadspriser och är betydligt mer framgångsrika och intelligenta, väljer knappast att bo i Bagis.

Var ju ett långt intressant inlägg* av Presidentbahamas som visade på det motsatta att det var bönderna som drev upp innerstadspriserna och vi infödingar flyttade ut från centrala delarna då vi inte vill bo kvar i något överprisat skit, verkar vara mediabönder helt enkelt som vill bo på Söder helt enkelt. Exakt som min innerstadslägenhet jag hyr ut till någon på ett tungomål man knappt förstår och så har man själv flyttat ut där man hör hemma fast på norra sidan av stan då. Trampade man på en öm tå möjligen?

*: (FB) Bostadsbubbla i Sverige?
Senast redigerad av sebno1 2018-01-15 kl. 17:31.
2018-01-15, 17:51
Medlem
Och Nordea sänker bolåneräntor. Låga räntor, billigare priser, högkonjunktur. Kanske fler har råd att köpa nu.

Tre månaders sänks med 6 punkter till 1,99 procent.
Även på flera löptider mellan två till åtta år sänks bolåneräntorna, med mellan 2 och 10 punkter. 2-årsräntan sänks med 2 punkter till 2,03 procent . 4-årsräntan sänks med 10 punkter till 2,21 procent.

https://www.avanza.se/placera/telegram/2018/01/15/nordea-sanker-bolanerantor-i-sparen-av-minskad-marknadsandel.html
2018-01-15, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Jag säger inte att det är bra argument. Jag beskriver bara vad "bubbelförnekare" använder för argument mot "bubbelbabblare".

Som här:

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/forskare-om-de-nya-bosiffrorna-inga-reella-tecken-pa-bobubbla

– Det finns ingen bubbla så vi behöver inte vara rädda för att bubblan spricker och priserna faller, men det betyder inte att priserna på bostäder inte kan gå ned, säger Harry Flam.

- Ja, det beror ju på hur man definierar en bubbla. En del definierar bubblor som att priserna går upp och sedan händer någonting och de sjunker över ett antal år. Min definition är att priserna går upp mer än vad man kan förvänta sig, säger Mats Wilhelmsson.
Ja, jag förstod det. Ursäkta om jag inte var tillräckligt tydlig med att det var ett allmänt resonemang.

Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Är det en förstagången köpare så står ju personen med långnäsa men om det är en person som har spekulerat senaste tio åren med snitt på 1-2 lägenheter er år så skulle ju försluten vara försumbar om personen har valt att lägga pengarna på hög, har personen däremot slösat upp pengarna så kommer det ju kännas i vilket fall som helst.

I det huset med så pass många ettor så tror jag det är en kombination av dessa tre typer av personer men spekulerar man så vet man ju vad man ger sig in på så att säga. Eftersom "Bagis" har blivit populärt bland barnfamiljer och yngre så tror jag väl att botten kanske ligger ner mot 1,2-1,3 miljoner men själv hade jag inte velat bott där gratis, men ändå en av dom förorterna på södra sidan som känns lite "som förr" innan bönderna invaderade stan och det är ju alltid ett plus i kanten.
I vilken ålder kan man bo i en etta? Jag skulle säga från 19 till 29. Visst, om den ligger mitt på Södermalm så kommer man undan med att va äldre, men hur ska kalkylen för en 28-åring gå ihop att köpa en etta, inte kunna sälja för att denna inte har råd att flytta och inte kunna bilda familj på ett vettigt sätt?

Lönerna i Stockholm är väl bara runt 10% högre än landet i övrigt, så lönerna här berättigar inte bostadspriserna.

Att bo i en etta i Bagarmossen är låg status och jag är fundersam till vilka som egentligen är målgruppen för dessa lägenheter. Ensamma losers med pengar undanstoppade? Existerar den? Finns väl bättre lägenheter att köpa eller hyra för studenter.
2018-01-15, 18:49
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Att bo i en etta i Bagarmossen är låg status och jag är fundersam till vilka som egentligen är målgruppen för dessa lägenheter. Ensamma losers med pengar undanstoppade? Existerar den? Finns väl bättre lägenheter att köpa eller hyra för studenter.

Skulle nog skriva tvåor också Bagis har ju stor del hyresrätter också som nog inte kommer säljas ut, en god vän flyttade ut dit med sin sambo och jag fråga hur han kunde bo i den skitförorten men han bad mig komma ut och hälsa på och dom körde utomhusbio* nere i centrumet på storbildsskärm likt man gör i Rålis. Pizzerior eller andra syltor hade byggts om till lite mer trendiga restauranger** likt det som hände i Aspudden. Visst fortfarande skit där ute men likt andra förorter och städer så flyttas ju en viss typ av dom drivna bohemerna ut någonstans när det blir för dyrt där dom själv en gång kom ifrån.

Bara se vissa områden i New York med Brooklyn som bästa exempel.

Bara se på Berlin med kreuzberg i spetsen där det var billigt som skapade en dynamisk stadsdel där det nu börjar bli för dyrt så det flyttas till andra ställen.

Bara att se på först klarakvarteren i Stockholm som man i princip sprängde bort och sedan hamnade många av dom på Södermalm med ett epicentrum vid Sofiakyrkan och sedan kom svansen och startade "SOFO" sedan var det förstört i det området, sista utposten på Södermalm var väl Hornstull innan det flyttade till Kransen och Aspudden men det är ju nästan värst nu mer.

Nu är jag inte så mycket för södra sidan av stan men som en var inne på här i stan är att Stockholm är egentligen perfekt byggt att bli en "centrumlös" stad och mer likt Berlin utan en riktig stadskärna.
* http://resources.mynewsdesk.com/image/upload/t_open_graph_image/mgvcwu5bri6zmnsub6ko.jpg
** https://www.centanbagis.com/
Senast redigerad av sebno1 2018-01-15 kl. 19:19.
2018-01-15, 19:40
Avslutad
Hans Wallenstams uttalande i di-artikeln är det mest dramatiska som hänt sedan kraschen startade i september. Det unika med Hans Wallenstam är att han både är huvudägare och företagsledare. Från de tjänstemannastyrda bostadsutvecklarna hör vi inte mycket. Vissa har också fullständigt ansiktslösa ägare i form av fonder och institutioner. Ytterligare ett undantag var Joakim Alm från Alm Equity, som också är huvudägare och företagsledare. Och mycket riktigt, också därifrån hörde vi öppenhjärtigt snack om marknaden. Vad dessa personer säger väger hundra gånger tyngre än vad diverse mäklare, bankfolk, journalister eller analytiker pratar om.

Wallenstam säger alltså (om citatet är rätt):

"Det är i princip stendött när det gäller folks intresse att teckna kontrakt för nya lägenheter."

Då är det så.

Och då är priserna för medlemskap i bostadsrättsföreningar helt uppåt väggarna.

Dessa bostadsutvecklare har köpt på sig mark/byggrätter alldeles för dyrt. Däri består deras felspekulation, och för den måste de betala nu när kraschen kommer. Det är bara att bita i det sura äpplet. Under många år gick dessa markköp alldeles utmärkt, och utvecklarna har tjänat stora pengar som sedan länge är utdelade till aktieägarna. Nu gäller det att ta smällen och sänka priserna. Gör man inte det, så är det politikernas skyldighet att se till att markförsäljningarna fortsätter till lägre priser, och att därmed nya byggare kommer att kunna bygga billigt. För folket är det just denna utveckling som är önskvärd.

Som jag sa, fram till nu har bostadsutvecklarna i de flesta fall inte sänkt sina priser med en krona. När de har sänkt 50% eller så, dvs när vi är på 2011-2012 års priser, vilka redan var höga, ja då kan det va läge att göra marknadsdiskussionen till en politikdiskussion.

Nu bör politikerna låta denna krasch rulla vidare och låta bostadsutvecklare och banker ta sina förluster. Samtidigt är det viktigt att hålla igång byggandet genom att hela tiden ställa ny mark till förfogande till högstbjudande. Mark som kommer att bli billigare och billigare, och ge folket allt billigare boende. Detta är en BRA utveckling för Sverige, och för marknadsekonomin i Sverige.
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-01-15 kl. 20:12.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in