2018-01-15, 16:13
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Utmärkt sammanfattning som utgår från de faktiska förhållandena.

Det blir ju riktigare då... 😄

Det vore för övrigt intressant att veta om sista livstecken, när OH senast var i kontakt med konferensorhanisatören m.m., eller vettiga spekulationer däromkring. Från "mellandagarna" till 8-9/1 är det en betydande tid.

Solglittret är nästan alltid samvetsgrann, det vet jag från annan tråd. Åtminstone ovan vatten.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-01-15 kl. 16:20.
Citera
2018-01-15, 16:14
Medlem
Gizurs avatar
Det kan ju ha varit helt oplanerat, en psykos som kanske pappan fick möjligen i kombination med droger eller alkoholintag. Han drabbades av vanföreställningar och dödade barnen och sedan frun med de medel som just då fanns tillgängliga i huset, därefter tog han sitt liv. Möjligen fanns redan någon psykisk sjukdom där i grunden men det blev ett plötsligt utbrott.

Till stöd för att det inte skulle vara planerat är att skolan inte tycks ha uppfattat varningssignaler vad gäller flickorna, vars undervisning gick bra med goda resultat. Lärare från skolan hade ibland undervisning med flickorna utan att föräldrarna var där, planen var också att åtminstone ett av barnen så småningom skulle tillbaka till undervisning i skolan. Lärarna borde ha uppfattat om huset var ett skräckens näste där inte mycket stod rätt till, men några sådan varningssignaler har man inte sett.

Väldigt mycket tyder på att flickorna var hemma pga ME/CFS (”kroniskt trötthetssyndrom”) och det är ändå inte något som är rimligt att barmhärtighetsmörda dem för (kanske aldrig rimligt men om det var en sjukdom men 0% överlevnadschans och smärtsam död inom några år så hade det i alla fall varit mer begripligt).

Sedan finns förstås flera saker som talar mot "plötslig psykos"-teorin, hur kommer det sig att ingen hann ringa 112 eller fly ur huset om en av föräldrarna plötsligt förvandlats till en galen mördare? Och båda föräldrarna tycks ju ha fungerat hyfsat normalt i sitt arbetsliv och ingen oro för psykisk sjukdom tycks ha förekommit, lärarna har också träffat föräldrarna regelbunden och har heller inte uppfattat varningssignaler vad gäller dem heller.
Citera
2018-01-15, 16:16
Medlem
vargaretass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
De 9/1 saknas en 45 -årig man OH på sitt arbete i Lund där han ska vara huvudpersonen på ett seminarium. Han är en mycket välkänd expert på moms-frågor och är påtänkt för en professur, idag är han Docent i juridik.
Han är gift men en 2½ år äldre kvinna HB och paret har tillsammans två döttrar - Moa 11 år och Agnes 14 år.
Familjen flyttade till en villa på en hörntomt Bjärred utanför Lund 2012 från Göteborg.

Sedan 2016 har äldsta dottern haft hemundervisning av lärare från skolan fyra dagar i veckan och inte vistats på sin skola, orsaken har av insatta i media beskrivits vara kroniskt trötthet. Sedan i juni har även den yngsta dottern uppvisat likartade symtom och därför sedan augusti också varit hemma med hemundervisning av sin mellanstadieskolas lärare 3 dagar per vecka. Modern har enligt uppgift arbetat ett par dagar per vecka och därefter varit hemma. Fadern har under hösten förlagt sitt arbete till hemmet för att vara med barnen.

När han inte kommer till sin konferens 9/1 eftersöks han, polisen åker hem till familjen och slår in ett fönster. Väl i huset upptäcks hela familjen avliden, oklart sedan hur länge. En granne har sett fadern o en dotter i mellandagarna. Polisen uppger att det är ett våldsbrott som ligger bakom, men att GM sannolikt är någon av de fyra döda.

Vi vet inte av vad de dött av, varför eller när. Utredning pågår från polisens sida och i väntan på detta glöder denna tråd av spekulationer och teorier.

En riktigt bra sammanfattning. Den behövde nog alla även vi som följt med från början. Tack!!
Citera
2018-01-15, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Umberto72
Äntligen insläppt som ny medlem. Jag finner det märkligt att nästan ingen i hela denna långa tråd spekulerat (för det är väl det vi alla gör) i vad som är den vanligaste hemligheten i dysfunktionella familjer: incest. En teori bland alla skulle därmed kunna vara att pappan med alla medel försökt hålla modern och döttrarna i kontroll och i minimal kontakt med omvärlden (både den verkliga och den digitala) För att inte träffa kompisar och arbetskollegor hölls dom instängda i huset samtidigt som han duperade omvärlden att tro att barnen är sjuka. En högintelligent person med charm och talets gåva och social status. Genom att själv påskina att han är en empatisk o engagerad far berättade han om hur sjuka barnen/frun var, hur mkt han älskade dom och skrev t o m en bok om moms med döttrarna. Noterade även höga buskar runt huset och ett nybyggt tätt och högt staket och att hundägargrannen aldrig såg till dom. På filmen från en föreläsning pappa höll ser man en vältränad man, kanske därmed ett högt libido? Med stigande ålder kan han allt mindre hålla dem i schack och det då fanns risk att dom skulle avslöja denna fantastiska man som höll kontroll inte bara på något så fyrkantigt som moms -- utan även sig själv och sin familj. Självbilden som "ängeln i Lund" och professorämnet riskerade att raseras. Kanske hade dom hotat med detta. Att han dräpt dom för att sen hänga sig en bit ifrån övriga familjen (i köket?) indikerar ju också att det varit en konflikt i familjen. Vid barmhärtighetsmord skulle kanske alla hittat tillsammans i sängen? Incest är tyvärr mkt vanligare än man tror och åtföljs av mkt tabun och skam- och skuldbeläggande och cover-ups, även av de utsatta.

Jag tror, tyvärr, också på något åt detta hållet.
Har följt tråden här sen förra veckan.
Det är ju ganska naturligt att ingen i familjens omgivning, grannar, kollegor kan tänka sig att mannen skulle kunna göra något ont mot sina barn. Ju närmare desto större begivenhet till förnekelse tänker jag. Jag har själv aldrig hört talas om dessa människor, men inte heller jag VILL tänka att incest skulle vara en del av detta.

"Enbart" barnens och mammans sjukdomar och mannens depression över detta som skäl till detta definitiva, dramatiska, kraftfulla verkar osannolikt. Nog ligger det nåt "mörkt" eller djupt oförmöget bakom, om så än bara i gärningsmannens inre... Hoppas vi får veta.

Brevet "Lunds Ängel" klingar bara så märkligt tycker jag... måste vara skrivet av någon med "annorlunda tänkande" (?) som stod O.H nära? Av brevet få jag känslan av att allt bara varit på väg åt ett håll...
Det är så grymt. Må de vila i frid.
Citera
2018-01-15, 16:18
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zyna
Måste vara brutalt för släkt och vänner att ta del av en sådan här tråd där det finns oändligt med vilda spekulationer och insinuationer utan någon som helst substans för det mesta.
Finns lobbyister här för de mest perifera grupperingarna man kan tänka sig som utnyttjar tråden för sina egna syften och det kan man verkligen beklaga.
Man skäms nästan för sitt eget intresse av tråden men det är onekligen intressant och samtidigt väldigt störande hur en vad det verkar fullt rationell och bildad människa kan hamna i en situation där han inte ser någon annan utväg än vad det blev.
Att tro att föräldern/föräldrarna begått morden av barmhärtighet är också utan substans.
Tänk om barnen kunde läsa tråden från "sin himmel" och kunde läsa alla inlägg i tråden om barmhärtighet och om hur karismatisk denna pappa var, och så sitter barnen där med sin mörka hemlighet om vad som egentligen hände i huset.
Citera
Medlem
MelPoomenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anna-Karin85
Det är så mycket skit snack och galna teorier i denna tråden så anhöriga orkar inte ens kommentera.

* Mannen var otroligt framgångsrik och jobbade hårt och MYCKET. Finns ingen som helst möjlighet att han skulle kunna kontrollera familjen. Han arbetade inte bara på Lund universitet för övrigt utan betydligt mer än så med diverse uppdrag inom skatterätten.

* Barnen var svårt sjuka

* Mamman har haft cancer som man trodde hade blivit botad

* Mamman och barnen deprimerade

* Diverse grannar till familjen har sagt att de har sett familjen vid flertalet tillfällen och att det inte varit några konstigheter

På grund av dessa omständigheter var det mycket svårt därhemma pch familjen var självklart i djup kris pga detta. Om familjen var isolerad hade varken ja eller mannens kollegor och vänner träffat familjen vid flertalet tillfällen. Anledningen till att ingen kommenterar Flashback är just att det inte är någon idé då flertalet av er ändå kommer att fortsätta komma upp med galna idéer och teorier.

Detta var en helt vanlig familj i djup kris och sorg. Varför detta hände vet jag dock inte men önskar jag visste vad de tänkte ...

Skitsnack och galna teorier?

Ja kanske, men med vad som framkommit så är det väl inte så märkligt då massmord lyckligtvis inte är vanligt förekommande.

Ingen förblir oberörd!
Citera
Medlem
Crossmacks avatar
Sidofråga, finns det något namn som media har satt på händelsen? "Morden i Bjärred" eller liknande.
Citera
Medlem
Novotars avatar
Mamman i kontakt med hjälpgrupp MOT självmord bland unga. Vilket ter sig naturligt om ev äldsta dottern hade dessa problem bl a.
”Det som inte fick hända - hände”
Uttryckt av kollega/elev till pappan i sitt sorgebrev.
”Det som inte fick hända” för min innebörd är att barnen/barnet tagit sitt liv - det värsta som kan drabba en förälder o ngt som pyrde, var på gång, kunde ske.

Mobilerna, samtal. Vad som där också finns bland allt annat.
Citera
2018-01-15, 16:19
Medlem
tigrinnan14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Varför sitter O och skickar in ansökan om professur när han borde vara helt fokuserad på konferensen?

Ja eller när han beskrivs som ”djupt deprimerad”?
Citera
2018-01-15, 16:23
Medlem
BarbaBeaus avatar
Jag har följt tråden och jag tycker att det är lite konstigt att igen vet någonting.
Om nu flickorna och mamman var sjuka borde väl någon vårdpersonal hinta något om det stämmer eller ej (även om det bryter mot sekretessen)?
SUS är ett stort sjukhus, någon här 'borde' ju jobba där?

Bara en tanke....
Citera
2018-01-15, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novotar
Mamman i kontakt med hjälpgrupp MOT självmord bland unga. Vilket ter sig naturligt om ev äldsta dottern hade dessa problem bl a.
”Det som inte fick hända - hände”
Uttryckt av kollega/elev till pappan i sitt sorgebrev.
”Det som inte fick hända” för min innebörd är att barnen/barnet tagit sitt liv - det värsta som kan drabba en förälder o ngt som pyrde, var på gång, kunde ske.

Mobilerna, samtal. Vad som där också finns bland allt annat.

Detta är det enda logiska enligt mig. Döttrarna har gemensamt tagit självmord. När föräldrarna hittar dem så är de långt borta. För två utslitna, deprimerade föräldrar som precis hittat sina barn avlidna är det inte långt till repet. Jag hade gjort det samma.

Men om barnen hittades i vars en säng så faller denna teori. Tar man självmord ihop så gör man det bredvid varandra.
Citera
2018-01-15, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anna-Karin85
Det är så mycket skit snack och galna teorier i denna tråden så anhöriga orkar inte ens kommentera.

* Mannen var otroligt framgångsrik och jobbade hårt och MYCKET. Finns ingen som helst möjlighet att han skulle kunna kontrollera familjen. Han arbetade inte bara på Lund universitet för övrigt utan betydligt mer än så med diverse uppdrag inom skatterätten.

* Barnen var svårt sjuka

* Mamman har haft cancer som man trodde hade blivit botad

* Mamman och barnen deprimerade

* Diverse grannar till familjen har sagt att de har sett familjen vid flertalet tillfällen och att det inte varit några konstigheter

På grund av dessa omständigheter var det mycket svårt därhemma pch familjen var självklart i djup kris pga detta. Om familjen var isolerad hade varken ja eller mannens kollegor och vänner träffat familjen vid flertalet tillfällen. Anledningen till att ingen kommenterar Flashback är just att det inte är någon idé då flertalet av er ändå kommer att fortsätta komma upp med galna idéer och teorier.

Detta var en helt vanlig familj i djup kris och sorg. Varför detta hände vet jag dock inte men önskar jag visste vad de tänkte ...

Tack! Verkligen så otroligt tråkigt med alla ovärdiga spekulationer i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in