Citat:
Ursprungligen postat av
Umberto72
Äntligen insläppt som ny medlem. Jag finner det märkligt att nästan ingen i hela denna långa tråd spekulerat (för det är väl det vi alla gör) i vad som är den vanligaste hemligheten i dysfunktionella familjer: incest. En teori bland alla skulle därmed kunna vara att pappan med alla medel försökt hålla modern och döttrarna i kontroll och i minimal kontakt med omvärlden (både den verkliga och den digitala) För att inte träffa kompisar och arbetskollegor hölls dom instängda i huset samtidigt som han duperade omvärlden att tro att barnen är sjuka. En högintelligent person med charm och talets gåva och social status. Genom att själv påskina att han är en empatisk o engagerad far berättade han om hur sjuka barnen/frun var, hur mkt han älskade dom och skrev t o m en bok om moms med döttrarna. Noterade även höga buskar runt huset och ett nybyggt tätt och högt staket och att hundägargrannen aldrig såg till dom. På filmen från en föreläsning pappa höll ser man en vältränad man, kanske därmed ett högt libido? Med stigande ålder kan han allt mindre hålla dem i schack och det då fanns risk att dom skulle avslöja denna fantastiska man som höll kontroll inte bara på något så fyrkantigt som moms -- utan även sig själv och sin familj. Självbilden som "ängeln i Lund" och professorämnet riskerade att raseras. Kanske hade dom hotat med detta. Att han dräpt dom för att sen hänga sig en bit ifrån övriga familjen (i köket?) indikerar ju också att det varit en konflikt i familjen. Vid barmhärtighetsmord skulle kanske alla hittat tillsammans i sängen? Incest är tyvärr mkt vanligare än man tror och åtföljs av mkt tabun och skam- och skuldbeläggande och cover-ups, även av de utsatta.
Jag tror, tyvärr, också på något åt detta hållet.
Har följt tråden här sen förra veckan.
Det är ju ganska naturligt att ingen i familjens omgivning, grannar, kollegor kan tänka sig att mannen skulle kunna göra något ont mot sina barn. Ju närmare desto större begivenhet till förnekelse tänker jag. Jag har själv aldrig hört talas om dessa människor, men inte heller jag VILL tänka att incest skulle vara en del av detta.
"Enbart" barnens och mammans sjukdomar och mannens depression över detta som skäl till detta definitiva, dramatiska, kraftfulla verkar osannolikt. Nog ligger det nåt "mörkt" eller djupt oförmöget bakom, om så än bara i gärningsmannens inre... Hoppas vi får veta.
Brevet "Lunds Ängel" klingar bara så märkligt tycker jag... måste vara skrivet av någon med "annorlunda tänkande" (?) som stod O.H nära? Av brevet få jag känslan av att allt bara varit på väg åt ett håll...
Det är så grymt. Må de vila i frid.