Citat:
Ursprungligen postat av
svenab
Jag rör mig mycket i Malmö och upplever att de flesta östeuropéer som kom 80-90 talen sympatiserar med SD av samma anledning som jag (De avskyr alla andra partier mer). Det gäller även bosnier med muslimsk bakgrund (de flesta är helt sekulära). Den enkla förklaringen är (som du skriver) att de bor, eller bodde, just i de områden som har drabbats värst. De bäst integrerade söker sig därifrån precis som svenskfödda gjorde för tjugo år sedan.
Många tror också att alla äldre invandrare röstar på S, men här får vi nog tänka om nu. Det räcker att jag går till mina gamla (men pigga) föräldrar som kom till Sverige 1957 - 20 och 18 år gamla - från Ungern, och som nu är 81 och 79 år för att förstå att det är något som hänt.
Farsan och morsan var sossar på Erlanders tid (liksom 45-50% av alla etniska svenskar på den tiden), men det var länge sedan nu. Alla äldre serber, kroater, slovener, tjecker, italienare och tyskar i deras bekantskapskrets (70+) är solida SD:are idag. Farsan har röstat SD sedan 2010, när Reinfeldt började antyda 2009 om en migrationsöverenskommelse med MP ??? Han såg faran direkt - långt innan jag gjorde det. Han pratade mycket med grannar i villaområdet där de bor, men ingen lyssnade eller ville inse...
Han talar ofta om hur ordnat, vackert, lugnt och städat Sverige var för inte så länge sedan, men nu...??? Han är vettskrämd för i vilken riktning Sverige håller på att utvecklas och hur hans barnbarn och barnbarnsbarn kommer att få det. Alla deras bekanta resonerar på samma sätt. Det märkliga är att farsan och morsan kämpar hårdare för Sveriges framtid än många etniska svenskar gör, detta har säkert kulturella orsaker också, ungrarna känner mycket väl till sin historia och har fått lära sig vilket helvete det var att leva under Ottomanskt (islamistiskt) förtryck i ca 160 år. Janitsjarerna bl a var den tidens IS och deras härjningar har för evigt etsat sig in i ungrarnas och grannländernas minnen. Ungrarna är effektivt vaccinerade mot islam.
Så räkna lugnt med att åtskilliga - och då menar jag
åtskilliga - från de forna östeuropeiska diktaturerna i överväldigande grad kommer att lägga sin röst på SD. Även italienare och äldre tyskar i deras bekantskapskrets resonerar på samma sätt. De vill inte se ett arabiserat och afrikaniserat Europa. Och tro mig, de kämpar allt de orkar, för att väcka så många etniska svenskar de bara kan.
Farsan och morsan brukar säga:
"Vad har vi att förlora? Vi är redan så gamla, nu gäller det att stå upp för barnbarnen och de kommande generationerna, vi vill inte att Sverige förvandlas till ett fullfjädrat kaos av islamister, radikala muslimer, kriminella gäng och hundratals nya utanförskapsområden, ett land där otrygghet och rädsla blir vardag. Vi vill inte att Sverige blir ett land i statsförfall om några år."
Skulle nog våga påstå att SD har en mycket, mycket stabil väljarbas i denna grupp: äldre européer från främst öst (men också från Spanien, Italien, Tyskland och t o m många kristna libaneser, som förfasas över samhällsutvecklingen.)