2018-01-15, 15:22
Medlem
vargaretass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viktigt01
Nu har tråden spårar ut med ovärdiga teorier om inscest och annat. Jag har i initialt skede själv tangerar vid sektmedlemsskap beroende på flickornas hemundervisning utan att ha haft på fötterna.

Angående de otaliga inlägg om varför polisen " inte släpper information" blir jag uppriktigt sagt förvånad att allmänbildningen hos så många är så låg.
Polisens rutiner i alla brottmål är och måste vara att inte röja information under pågående utredning pga det enkla skälet att detta kan förstöra bevis vid framtida rättegång. Nu kommer det förmodligen inte bli någon rättegång då åtminstone en av de 4 familjemedlemmarna själv inte är i livet men det är den arbetsmodell polisen ändå valt och ska arbeta efter ( I ALLA BROTTMÅL). Så ägna inte tid i tråden att undra över detta.
Sedan är det en helt annan sak att försöka förstå motivet till detta.
Vissa har skrivit" varför köper man en vill om man ska ta livet av sig".
Tror inte generellt att man planerar en sådan gärning som denna långt i förväg. Det enda vi vet är att någon av de 4 har genomfört detta pga av något.
Det är klart att flickornas diagnoser och hemundervisningen sticker ut här och följaktligen väcker frågor.

Nä, vi vet inte ens OM det är nån av de 4 som gjort detta...........
Citera
2018-01-15, 15:23
Medlem
PK-Korrekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Umberto72
Jag vill inte ha det till ngnting, men finner det tyvärr mer sannolikt med incest än att två barn är mycket sjuka och att mamman i samma familj har cancer. Jag skulle tro att det förstnämnda räcker för att döda dem om sanningen läcker ut -- men att fysiska sjukdomar hos familjemedlemmar inte driver en till massmord. Men jag hoppas faktiskt att jag har fel.
En "känd" man är en död man om man har begått incest som kommer fram i media.
Tyvärr kan man inte bortse från detta.
Citera
2018-01-15, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det var nog flera faktorer. Cancern är naturligtvis väldigt viktig, men det verkar ju som att även flickorna var sjukliga även om vi inte vet exakt vad det var för fel på dem. Det kan ju också bli en ond cirkel när man börjar vara borta mycket från skolan och familjen isolerar sig allt mer. Då blir depressionen ännu värre och så vidare. Jag misstänker att det som blev spiken i kistan var när mamman fick beskedet att hennes cancer hade kommit tillbaka. Då gav familjen upp.

Men barnen hade ju en frisk pappa... eller? Dolde han något, klarade han bara av yrket och mamman körde familjelasset? Skulle hans akademiska karriär avslutas om mamman dog? I så fall är han bra självisk. Barnens död med O som gm kan endast förstås om mannen blev akut psykotisk.
Citera
2018-01-15, 15:25
Medlem
tigrinnan14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
För att man inte ser ett slut på eländet och orken är slut? Är du dessutom deprimerad då fungerar inte hjärnan som vanligt. De har helt enkelt haft ett helvete dag ut och dag in vilket en del inte har förmågan att sätta sig in i utan att själv drabbas av samma. Tro nu inte jag försvarar mord, absolut inte, men jag förstår att det kan gå så illa i ständig motvind. Därför måste anhöriga och vänner och samhället överlag stötta människor i kris för ingen vet när det till slut tar stopp.

Ja det må ju ligga något sådant bakom. Jag har skrivit lite i en annan kommentar så vill inte upprepa mig, men min poäng är lite att familjen/föräldrarna hade sidor som ytterst få - om ens någon- kände till. Att begå självmord är en sak - att ta död på sin familj i samförstånd (som det ju verkar) är ju en helt annan
Citera
2018-01-15, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PK-Korrekt
En "känd" man är en död man om man har begått incest som kommer fram i media.
Tyvärr kan man inte bortse från detta.

Metoo under hösten kanske hetsade fram dålig stämning i familjen? Som dottern skrev på insta: A girl has nothing to say"

Att O lämnade in sin ansökan om en professur dagen innan är också märkligt, eller om den lämnades in tidigare? När levde familjen, det kan kanske sådana handlingar ge ledtrådar om? Det skulle tala för planerat mördande om han är gm. Djupt deprimerade förmår inte producera något.
Senast redigerad av rappytt 2018-01-15 kl. 15:27.
Citera
2018-01-15, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Metoo under hösten kanske hetsade fram dålig stämning i familjen? Som dottern skrev på insta: A girl has nothing to say"

Att O lämnade in sin ansökan om en professur dagen innan är också märkligt, eller om den lämnades in tidigare? När levde familjen, det kan kanske sådana handlingar ge ledtrådar om? Det skulle tala för planerat mördande om han är gm. Det är mer än märkligt.
HUR kan man lägga så enormt stor vikt vid en liten flickas rad på instagram? Det är ju tydligen inte ens belagt att det var hon på den bild som så flitigt delas här. Herregud.
Citera
2018-01-15, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vargaretas
Nä, vi vet inte ens OM det är nån av de 4 som gjort detta...........

Nej... Det här du alldeles rätt i. Polisen har "nycklarna" till vad som har skett och indikerat att de har en tes/idé om vad som lett fram till detta.
Citera
2018-01-15, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
HUR kan man lägga så enormt stor vikt vid en liten flickas rad på instagram? Det är ju tydligen inte ens belagt att det var hon på den bild som så flitigt delas här. Herregud.

Det är en helhetsbedömning. Budskapet är speciellt eftersom inget annat kommit ut från flickorna mer än detta.
Citera
2018-01-15, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2

Exakt!
Citera
2018-01-15, 15:36
Medlem
vargaretass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Jag tror absolut OH var en otroligt karismatisk och genomtrevlig person! Blir mer övertygad efter att sett hans föreläsning. Om man dessutom hade känt honom personligen så kan jag förstå att man går i någon slags försvarsställning och tror sig kunna göra bedömningen att mannen varken kan vara pedofil, mördare eller dålig på annat sätt! Dessa sidor har ju ingen sett och det man inte ser finns inte! Men det blir ju sällan sanningsenligt utan endast en sida av myntet! Den som lever får se, och jag hoppas vi får ett svar på vad som egentligen hände i den där villan under jullovet!

Jag tror försvarsställningen om att O.H ev inte har begått incest, handlar om respekt för 4 döda plus anhöriga, vi behöver inte känna dessa människor för att fatta att, så länge vi inget vet, bör vi kanske ligga på en nivå, där man inte smutskastar någon av dessa människor.
Citera
2018-01-15, 15:37
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nellis-AFB
Personligen tror jag inte att familjen aktivt ”isolerade sig”
Isolerad är något som man helt enkelt blir. När någon i familjen blir allvarligt sjuk under en längre tid.
Visst till en början finns vänner och släkt där. Sedan sakta men säkert blir ens cirklar bara mindre och mindre.
Om vi nu bara antar att barnen var sjuka och krävde mycket. Till slut kommer inga klasskompisar över, man orkar inte bege sig iväg på familjemiddagar eller gå ut och ta en öl/vin men en kompis/väninna. I takt med att man inte kommer på inbjudningar så slutar inbjudningar och telefonsamtal att inkomma.
Sakta men säkert krymper världen. Efter några år har man ”isolerat sig”.
Bägge går ner i tid och arbetar hemma så mycket som möjligt för att ta hand om sina döttrar. De social kontakterna utanför jobbet blir minimala. Hälsar på grannar, när man möts, kanske slår ett par ord. Alltid hem och hjälpa stötta och hjälpa!

Som jag ser det så verkar det som om de har sett framåt, köpt ny bil, arbetat på osv. Sedan hände något där någon av dem, eller bägge, bara inte orkar gå igenom mer. Något som utlöste resten. Cancern är tillbaka, döttrarnas tillstånd förvärras drastiskt, ett provsvar av något slag?

De är välutbildade och hoppas att deras döttrar ska gå i gymnasiet! De borde ha antagit att de ska ta en universitets examen!

Det där är en mycket väsentlig facett av vad som påtalats som "isolering". Om något så lär deras problem bestått i att de blev isolerade som familj, de fyra, och hänvisade åt varandra. Döttrarnas eventuella isolering från omvärlden är en sak, men sett till OH som eventuell enda återstående fysiskt friska och förväntat överlevande person, så ligger ett problem i att familjen inte tycks ha umgåtts på ett integrerat sätt med omgivningen. Han har möjligen saknat omvärldskontakter i egenskap av familjefar. Han borde för sin egen skull inte ha levt "enbart för familjen", kan man gissa. När familjen försvinner har han (upplever han) ingen annan livsanknytning (som möjliggör fortsatt existens). Den upplevelsen kan vara stark.
Objektivt sett borde familjen kanske ha sökt andra lösningar än bara att förbereda sig för döden.

Men i teorin borde han ha varit klipsk nog att förstå att det kommer finnas de som behöver honom som människa även framdeles.

Haken med att bryta isoleringen kan förstås vara att det är svårt att realisera med lidande familj, där man säkert främst kan känna impulsen att bara vara tillsammans de fyra.
Citera
2018-01-15, 15:37
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dannebil
Det jag menar är att många verkar resonera som att det vore ett rationellt och väl överlagt beslut när det mest sannolikt handlar om psykisk sjukdom som utlöst handlingarna. I frisk tillstånd skulle antagligen den skyldige aldrig göra så mot sin familj.

Ja det är märkligt och bekymmersamt att läsa att barnens sjukdomar i sig på något sätt skulle rättfärdiga handlingen, d.v.s mord. Det finns på sina håll en närapå gränslös förståelse för förälderns eller föräldrarnas beslut. Man behöver skilja på förståelsen för ett mående och förståelsen för ett beslut. Bakom dessa mord och självmord ligger självklart någon form av psykiskt ohälsa (djup depression ligger närmast till hands att anta), där en eller båda föräldrar har kunnat tänka allt annat än klart och rationellt. Den delen av hjärnan är då nämligen rätt inaktiv. Destruktiva känslor och en förvanskning av verkligheten tar i sämsta fall över.
Flickorna har enligt skolan varit nyfikna och sociala och man kan förmoda utifrån uttalandet att hemundervisningen har fungerat väl att båda har haft lätt att lära och varit vetgiriga. För den äldre flickan planerades dessutom delvis återgång till skolmiljön, med undantag av ämnen som krävde fysisk aktivitet. Det tycker jag låter som en positiv utveckling.

Den äldre flickan, 14 år, hade fått hemundervisning i två år. Den yngre flickan, 11 år, misstänktes även hon under förra året, lida av kronisk trötthet. Skolan hävdar att de har försökt hjälpa familjen i flera år, vilket skulle kunna betyda tre eller flera. Båda flickor syns ha gått i skola som vanligt, fram tills 5:e klass, då någonting inträffat som har gett symtom i form av kronisk trötthet och möjligen andra, icke nämnda, symtom. Av den samlade informationen som media hitintills har gett ut tillsammans med trådens spekulationer, håller jag det för mest sannolikt att flickorna har haft oturen att tillhöra fåtalet som har fått bestående biverkningar av HPV-vacciner. Det kommer alltid finnas en liten, liten grupp individer som av olika orsaker är överkänsliga mot vissa vacciner.

Till livet hör både ljus och mörker, både glädje och smärta. Alla som har kommit en bit in i livet och har upplevt bådadera, har också förlikat sig med att ingenting är perfekt och att allt kan hända närsomhelst. Där och då, med den insikten och vetskapen, står vi också bättre rustade för de motgångar livet kan servera oss då och då.
Angående det här med sjukdomsbild och hjälp från samhället läggs just nu och sedan en tid tillbaka stort fokus från medialt håll på att göra omgivningen uppmärksam på de pågående och kännbara indragningarna av assistanshjälp. En eller bägge föräldrar tvingas i alltför många fall vaka över sitt /sina barn dygnet runt, där prognosen i vissa fall kan vara dyster. Majoriteten av föräldrarna drar här på sig depressioner av ren utmattning. Alternativet är institution i form av gruppboende men de allra flesta kämpar på trots skral ekonomi. Är det någon av dessa som tar livet av sitt barn? Nej, ett föräldraansvar i sin sunda form innebär att vårda och ta hjälp av samhället när orken inte längre räcker till. Våra inre resurser visar sig ofta vara enorma när det handlar om att ta hand om våra nära och kära.

Föräldrarna i Bjärred har säkert varit både vänliga och empatiska på alla sätt och vis. Men med facit i hand har det tveklöst slagit slint för en eller båda föräldrar när man beslutar sig för att agera Gud och beröva sina barn livet.
Senast redigerad av Reviews 2018-01-15 kl. 15:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in