2018-01-14, 19:54
Medlem
Soterns avatar
Jag tror att vi aldrig kommer få reda på hur det gick till eller vad som föranledde det. Även om polisen kommer veta eller redan vet, så delger de inte det till allmänheten i sådan här fall.
Det är ju känsligt i högsta grad.
Citera
2018-01-14, 19:54
Medlem
Skumfidusen71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatBitch
Jag har stor insikt i forskarvärlden och vet därför att man just där har stor möjlighet att jobba fritt hemifrån – vilket underlättar om man vill kontrollera sin familj. Varför tror du t ex att just pappan har haft främsta kontakten med skolan och möten med dem? Går utmärkt att sitta hemma och svara på mejl även nattetid om så krävs.

Enligt pm jag fått var mamman sjuk i cancer samt deprimerad. Hon jobbade trots sjukdom. Så mkt mer orkar man nog inte.
Hon jobbade dessutom i Malmö. Pappan jobbade i Lund. Mycket smidigare för honom att ta möten med skolan. Hade det varit mamman hade det nog inte ifrågasatts varför pappan inte var med.
Citera
2018-01-14, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatBitch
Jag har stor insikt i forskarvärlden och vet därför att man just där har stor möjlighet att jobba fritt hemifrån – vilket underlättar om man vill kontrollera sin familj. Varför tror du t ex att just pappan har haft främsta kontakten med skolan och möten med dem? Går utmärkt att sitta hemma och svara på mejl även nattetid om så krävs.

Man har stora möjligheter att arbeta hemifrån ja. Men återigen... det du framhåller är ett beteende som ska ha pågått i åratal. Under hösten har han gått ner i arbetstid och jobbat mer hemifrån.

Mamman har varit på sin arbetsplats två dagar i veckan och ev jobbat hemifrån tre dagar i veckan, alt. varit sjukskriven. Hur går det ihop? Är hon också en manipulativ psykopat? Nej, just det... hon blev ju tvingad av sin manipulativa psykopat till man. Hör du inte själv hur det låter?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Var dök bilden upp? Kan vara, vet ej. Tack iaf

den dök upp då jag googlade Hannabrentonhenkow
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koppykatt
Helt inne på samma tänk som du beskriver. Av rektorns märkliga och avslöjande uttalande om ” en familj i kris” så känns det mer som hon låtit sig bli duperad av det pappan framställt som problem.
Att dessa lärare som kommit till huset flera gånger veckan ”inte har märkt något”, det vet vi i själva verket inte om de gjort, ingen hittills som uttalat sig i media, kanske kommer då de bör ha blivit jagade för intervjuer.

Frågor hur denna hemundervisning gått till: har barnen tagit emot läraren ensamma på dagtid? Var i huset har de befunnit sig? Hur många timmar i veckan?
Det sades något om ”klassmentorer” i nån artikel som hade kontakt med flickorna. Var det dem som hjälpte till med undervisningen, eller vilka lärare gjorde det - från skolan eller inhyrda?
Om någon kom utifrån , kanske ungdomar som knäckte som extralärare? Den som var där o knackade på o som antog de var bortresta över nyår, kan ju rimligen inte varit närmare insatt i familjens djupa kris?

Och hur ofta ringde föräldrarna och ställde in?
Det kan också vara en av anledningarna till att den som kackade på dörren när familjen inte öppnade inte reagerade så mycket för att det kanske var så ofta som barnen var sjuka att lärarna inte så ofta var dit?
Beslut på hemundervisning fick de och planen för det gjordes, men hur såg all uppföljningen på allting ut som?

Det enda man med säkerhet vet är att så här i efterhand ser allting väldigt konstigt ut.
Citera
2018-01-14, 19:57
Medlem
"Moderns cancer" - är detta något som har bekräftats eller är det en trådsanning?

Vad finns det för substans?
Citera
2018-01-14, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Finns massor med människor som varken har sociala medier eller finns på bild via nätsökning. Indianer...

Ja självklart vet jag om det!
Men är vi inte här för att spekulera?
Det jag undrar är om ex sientologerna (stavning?) tror på det sättet som jag skrev - ja då har vi möjligtvis ännu en anledning att tro att hon var med i den sekten. Och då kan det vara en del i puzzlet.
Citera
2018-01-14, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
ALF grejen har redan annan brukare skrivit om långt tillbaka i tråden. Att det skulle ha med leversvikt att göra. Extremt osannolikt tycker jag. Vilket barn skulle skaffa ett nick som är så dystert. Nä det tror jag inte på.

ALF = Alfredshällsskolan i Bjärred, där den yngre dottern gick
Citera
2018-01-14, 20:00
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goran2012
Ja självklart vet jag om det!
Men är vi inte här för att spekulera?
Det jag undrar är om ex sientologerna (stavning?) tror på det sättet som jag skrev - ja då har vi möjligtvis ännu en anledning att tro att hon var med i den sekten. Och då kan det vara en del i puzzlet.

Du skapar bara nya pussel inte bitar i ett som leder någon vart. Jag är helt säker på att det som skett är ett dåd helt och hållet uppkommet ur familjens situation och dess individer, i synnerhet den individ som är mördaren. Jag tror inte på kollektivteorin och jag tror inte på vare sig scientologer eller indianer.
Citera
2018-01-14, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det stämmer. Det handlar om att springa mellan stationerna och göra saker i flykten. Dessutom är man numera tämligen påpassad vad gäller ens mentala mående, vilket iofs inte alltid räcker.

Vilket får en att misstänka, utöver det förhållande att han borde ha bytt jobb tidigare, att han inte satt 85–95 procent säkert i sin akademiska karriär... Det kan ju förvisso i sin tur vara ett resultat en ev. ambivalens från hans sida. Och tvivel på hans möjligheter att klara sig från kollegernas sida...

Det finns nog en chans att karriärmässig besvikelse kan väga in i slutsummeringen. Man får inte vara kvar bara för att man själv vill, om man uttrycker det så. Och det spelar då ingen roll vad man har för meriter i och för sig. Man måste "fungera", som det heter.

Vad menar du med att det skulle finnas tvivel från kollegor? Är det också en trådsanning?
För helvete!
O H drog för inte så länge sedan in nästan 2 milj till sin institution i forskningsanslag. Han har också publicerats i internationella tidskrifter.
Så nog fanns det meriter.
Citera
2018-01-14, 20:02
Medlem
Som anhörig till en psykiskt sjuk person, som med tiden kanske blir alltmer inbillsk, nojig, konspiratorisk, lättretlig, irriterad och allmänt krävande brukar närmsta familjen först skämmas och sedan börja hjälpas åt att dölja detta gemensamt och försöka hålla upp fasaden utåt. Det kräver ju en allt större isolation som alla inblandade brukar vara överens om i implicit bemärkelse.

Man undviker triggers som man med tiden lär sig leder till utbrott eller hot. Kanske börjar man öka beteendens omfattning som brukar leda till att den sjuke ska hållas på gott humör, åtminstone tillfälligt. Låter bli allt som kan leda till stress, press eller krav. Ja, alla börjar trippa på tå, och när den sjuke delar med sig av ologiska och osammanhängande tankar, så blev man initialt rädd men senare börjar närmsta familj spela med och låtsas att märkligheterna är naturliga.

Någon typ av medberoendeproblematik att utradera sina egna känslor för att överleva mentalt. Barn brukar i dessa situationer av dysfunktionalitet försvara och skydda den sjuke föräldern.

Barn i dessa omständigheter brukar också intuitivt känna på sig graden av dagsform hos den sjuke bara genom att lyssna på vederbörandes fotsteg, hur dito håller i kaffekoppen, blickens intensitet och röstens tonfall som för en utomstående kan kännas som så subtila tecken att de aldrig uppfattades.

Låt oss hoppas att barnen slapp leva slutet av sina liv som fångar i en dylik miljö.
Citera
2018-01-14, 20:03
Medlem
FoxxHounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
"Moderns cancer" - är detta något som har bekräftats eller är det en trådsanning?

Vad finns det för substans?
Mig veterligen: Ingen. Det har kommit upp vansinnigt många gånger från en uppsjö *säkra källor* under trådens gång. Vissa har hävdat att hon hade cancer när hon dog, andra att hon haft det tidigare men inte längre, andra att hon fått det för andra gången.. Och vissa att den varit såpass illa att hon skulle få palliativ vård.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in