Citat:
Ursprungligen postat av
Skalman71
Jag har läst hela tråden, ja. Och jag har redan citerat dig med ditt påstående, men då du verkar ha begynnande senilitet gör jag det igen:
Kan vi nu få höra av trafikexperten Methos om det är tillåtet att köra i 89km/h på 90-väg trots att omständigheterna gör det lämpligt att köra i 90km/h?
Om svaret är jakande, samma fråga gällande 80km/, 70km/h osv.
Läs tråden först så ser du vad sakerna handlar om. Som du dessutom ser av rättsfall så är det olämpligt att köra 40 på 50 väg. Det är extremt olämpligt att köra 90 med släp, det är extremt olämpligt att köra 90 med en lastbil på huvudled. Det är extremt olämpligt att åka i 80 90-väg i K1 när du har trafik runt dig. Det kan vara lämpligt att åka 50 på 90-väg om vägförhållandet är så. Det har aldrig varit okej att färdas i 70 på 90-väg utan någon som helst anledning till det.
Allt detta står i tråden som du bör läsa före du skriver.
Jag skrev inte att allt under 90 var olämpligt, jag skrev att du skulle framföra fordonet i lämplig hastighet, om det då är 90 ska du köra 90, vilket alla trafikinspektörer håller med om. Det är därför de kuggar dig om du kör 80 på 90-väg utan anledning. De kuggar även dig om du kör 90 på 90 väg, men vägen och ditt fordon enbart klarar 50.
(Ja just ja, du var ju trafikinspektör. Det finns kanske en anledning till varför vi har 5 månaders kö på uppkörning, precis för sådana som dig)