2018-01-14, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Du kan facepalma hur mycket du vill. Faktum kvarstår att du svänger dig med uttryck som du inte själv begriper (vad är en "fil"?), att du tolkar lagtexter på ditt eget lilla vis och framställer det som fakta. Och folk tror att du vet vad du pratar om.

Du har fortfarande inte visat någonting som stöder ditt påstående, och du kommer inte att kunna göra det heller. Du har helt enkelt fel.

Trafikförordningen säger att du inte får köra med omotiverat låg hastighet. Men den säger ingenting om var gränsen går för vad som är omotiverat låg hastighet. Du tolkar det som om "allt lägre än gällande hastighetsbegränsning är omotiverat lågt, om trafiksituationen tillåter det". Så då frågar jag dig - är det okej att köra 89km/h på 90-väg? 80? 70? 60? 50? Var går gränsen, och vem bestämmer var gränsen går? Du? Enligt ditt resonemang är inte heller 89km/h tillåtet.

Du har uppenbart inte läst tråden. Var har jag skrivit att allt lägre än gällande hastighetsbegränsning är omotiverat lågt?

V.G. läs tråden innan du kommer och apar dig med saker jag inte ens har skrivit.
(FB) Folk som kör långt UNDER hastighetsgränsen?
Senast redigerad av Methos 2018-01-14 kl. 18:07.
Citera
2018-01-14, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Du har uppenbart inte läst tråden. Var har jag skrivit att allt lägre än gällande hastighetsbegränsning är omotiverat lågt?

V.G. läs tråden innan du kommer och apar dig med saker jag inte ens har skrivit.

Jag har läst hela tråden, ja. Och jag har redan citerat dig med ditt påstående, men då du verkar ha begynnande senilitet gör jag det igen:

Citat:
Är det lämpligt att framföra fordonet i högsta tillåtna hastighet SKA DU GÖRA DET

Kan vi nu få höra av trafikexperten Methos om det är tillåtet att köra i 89km/h på 90-väg trots att omständigheterna gör det lämpligt att köra i 90km/h?

Om svaret är jakande, samma fråga gällande 80km/, 70km/h osv.
Citera
2018-01-14, 18:16
Medlem
Citat:
Jag har läst hela tråden, ja. Och jag har redan citerat dig med ditt påstående, men då du verkar ha begynnande senilitet gör jag det igen:

Kan vi nu få höra av trafikexperten Methos om det är tillåtet att köra i 89km/h på 90-väg trots att omständigheterna gör det lämpligt att köra i 90km/h?

Om svaret är jakande, samma fråga gällande 80km/, 70km/h osv.

Läs tråden först så ser du vad sakerna handlar om. Som du dessutom ser av rättsfall så är det olämpligt att köra 40 på 50 väg. Det är extremt olämpligt att köra 90 med släp, det är extremt olämpligt att köra 90 med en lastbil på huvudled. Det är extremt olämpligt att åka i 80 90-väg i K1 när du har trafik runt dig. Det kan vara lämpligt att åka 50 på 90-väg om vägförhållandet är så. Det har aldrig varit okej att färdas i 70 på 90-väg utan någon som helst anledning till det.

Allt detta står i tråden som du bör läsa före du skriver.

Jag skrev inte att allt under 90 var olämpligt, jag skrev att du skulle framföra fordonet i lämplig hastighet, om det då är 90 ska du köra 90, vilket alla trafikinspektörer håller med om. Det är därför de kuggar dig om du kör 80 på 90-väg utan anledning. De kuggar även dig om du kör 90 på 90 väg, men vägen och ditt fordon enbart klarar 50.

(Ja just ja, du var ju trafikinspektör. Det finns kanske en anledning till varför vi har 5 månaders kö på uppkörning, precis för sådana som dig)
Senast redigerad av Methos 2018-01-14 kl. 18:19.
Citera
2018-01-14, 18:24
Medlem
Citat:
Läs tråden först så ser du vad sakerna handlar om. Som du dessutom ser av rättsfall så är det olämpligt att köra 40 på 50 väg. Det är extremt olämpligt att köra 90 med släp, det är extremt olämpligt att köra 90 med en lastbil på huvudled. Det är extremt olämpligt att åka i 80 90-väg i K1 när du har trafik runt dig. Det kan vara lämpligt att åka 50 på 90-väg om vägförhållandet är så. Det har aldrig varit okej att färdas i 70 på 90-väg utan någon som helst anledning till det.

Allt detta står i tråden som du bör läsa före du skriver.

Du borde själv träna på att läsa svaren du citerar. Så jag upprepar för senildementa: jag har läst hela tråden.

Nu börjar du dessutom prata om en massa andra saker, som inte alls berör det av dina påståenden jag opponerar mig emot. Något svar på min fråga fick jag såklart inte. Du försöker bara slingra dig - antagligen för att du har insett hur korkat ditt påstående var, men ditt uppblåsta ego tål inte kritik och du kan inte erkänna att du hade fel:

Du påstod, med emfas, att man SKA köra i högsta tillåtna hastighet om man kan, allt annat är HINDRANDE. Detta är rent nonsens.

Vad som är hindrande eller ej bedöms från fall till fall. Det finns INGET som säger att man SKA hålla 90 bara för att gränsen är 90 och omständigheterna gör det icke olämpligt att hålla 90.
Citera
2018-01-14, 18:30
Medlem
Citat:
Du borde själv träna på att läsa svaren du citerar. Så jag upprepar för senildementa: jag har läst hela tråden.

Nu börjar du dessutom prata om en massa andra saker, som inte alls berör det av dina påståenden jag opponerar mig emot. Något svar på min fråga fick jag såklart inte. Du försöker bara slingra dig - antagligen för att du har insett hur korkat ditt påstående var, men ditt uppblåsta ego tål inte kritik och du kan inte erkänna att du hade fel:

Du påstod, med emfas, att man SKA köra i högsta tillåtna hastighet om man kan, allt annat är HINDRANDE. Detta är rent nonsens.

Vad som är hindrande eller ej bedöms från fall till fall. Det finns INGET som säger att man SKA hålla 90 bara för att gränsen är 90 och omständigheterna gör det icke olämpligt att hålla 90.

Var har jag fel?

Du ska köra i lämplig hastighet anpassad efter trafiksituationen, det är grundregeln i TrF. Kan du köra i 90 ska du köra i 90 och inget annat. Har du en situation där du inte kan köra i 90 (som du tydligen anser är "prat om annat") så är 90 inte lämplig hastighet. Som sagt, jag har haft Polismän som försök böta folk för att de har framför lastbilar i LAGLIG HASTIGHET! för att de inte körde 90-110 på motorväg. Du har en tidningsartikel där det står att polisen bötfällde för 40 på 50 väg.

Jag har inte sagt att man ska hålla högsta tillåtna hastighet. Är den hastigheten däremot lämplig i den trafiksituation som råder, jag då ska du ju hålla den för att inte störa annan trafik. Det var väl inte så svårt att förstå?
Citera
2018-01-14, 18:32
Medlem
Citat:
Jag skrev inte att allt under 90 var olämpligt, jag skrev att du skulle framföra fordonet i lämplig hastighet, om det då är 90 ska du köra 90,

Fel, fel, fel. För femtioelfte gången så finns det INGET sådant lagkrav. Du läser in saker i lagtexten som inte står.

Citat:
vilket alla trafikinspektörer håller med om. Det är därför de kuggar dig om du kör 80 på 90-väg utan anledning.

Eh, nä. 80 på 90-väg kommer inte att vara underlag för ett underkänt prov, möjligen tillsammans med några fler liknande punkter, men inte som enskild incident. Jag tror nog att jag har bättre koll på vilka krav som ställs på en körkortsaspirant än vad du har.

Citat:
(Ja just ja, du var ju trafikinspektör. Det finns kanske en anledning till varför vi har 5 månaders kö på uppkörning, precis för sådana som dig)

Fel. Igen.

Köerna beror dessutom på att en massa nötter som tror de kan köra bil (efter att ha läst dina trådar på flashback?), bokar ett prov. Och igen. Och igen. Och igen.
Citera
2018-01-14, 18:34
Medlem
Citat:
Fel, fel, fel. För femtioelfte gången så finns det INGET sådant lagkrav. Du läser in saker i lagtexten som inte står.

För 100:e gången, det står i grundreglerna för TrF

Citat:
Eh, nä. 80 på 90-väg kommer inte att vara underlag för ett underkänt prov, möjligen tillsammans med några fler liknande punkter, men inte som enskild incident. Jag tror nog att jag har bättre koll på vilka krav som ställs på en körkortsaspirant än vad du har.

Uppenbarligen har du inte ens koll på grundreglerna.
Citera
2018-01-14, 18:40
Medlem
Citat:
Du ska köra i lämplig hastighet anpassad efter trafiksituationen, det är grundregeln i TrF. Kan du köra i 90 ska du köra i 90 och inget annat.

Nej, det är verkligen inte vad som står i TrF.

Citat:
Har du en situation där du inte kan köra i 90 (som du tydligen anser är "prat om annat") så är 90 inte lämplig hastighet. Som sagt, jag har haft Polismän som försök böta folk för att de har framför lastbilar i LAGLIG HASTIGHET! för att de inte körde 90-110 på motorväg. Du har en tidningsartikel där det står att polisen bötfällde för 40 på 50 väg.

Detta är just prat om annat. Bedömningsfall och anekdoter. Vad som hänt i dessa specifika fall är helt ointressant i sammanhanget.

Citat:
Jag har inte sagt att man ska hålla högsta tillåtna hastighet. Är den hastigheten däremot lämplig i den trafiksituation som råder, jag då ska du ju hålla den för att inte störa annan trafik. Det var väl inte så svårt att förstå?

Du har med emfas sagt att man SKA hålla högsta tillåtna hastighet om omständigheterna tillåter det. Det är fel helt enkelt.
Citera
2018-01-14, 18:44
Medlem
Citat:
För 100:e gången, det står i grundreglerna för TrF

Uppenbarligen har du inte ens koll på grundreglerna.

Jag har betydligt bättre koll på TrF än vad du har. Och jag kan garantera dig att jag har koll på var trafikinspektörer sätter ribban, även om jag inte alltid håller med om deras bedömning (som stundtals kan vara såväl för hård som för snäll).

Du väljer att tolka allt under gällande hastighet vid goda förhållanden som "hindrande". Jag kan inte hjälpa att du läser in saker som inte står, och tolkar fel.
Citera
2018-01-14, 18:46
Medlem
Citat:
Du har med emfas sagt att man SKA hålla högsta tillåtna hastighet om omständigheterna tillåter det. Det är fel helt enkelt.

Nej, det är helt rätt. Då har du haft omsorg, varsamhet och anpassning till trafiksituationen. Då har du framfört ditt fordon med en hastighet som varken är trafikfarlig eller hindrande. Du stör inte andra trafikanter. Kör du däremot 70 på 90 så börjar folk irritera sig på dig och du stör trafiken. Jag själv ligger dagligen och kör 80 på 90 väg och ibland 40 på 90 väg, men jag gör det av en anledning och för att det är lämpligt.
Citera
2018-01-14, 18:50
Medlem
Citat:
Nej, det är helt rätt. Då har du haft omsorg, varsamhet och anpassning till trafiksituationen. Då har du framfört ditt fordon med en hastighet som varken är trafikfarlig eller hindrande. Du stör inte andra trafikanter. Kör du däremot 70 på 90 så börjar folk irritera sig på dig och du stör trafiken. Jag själv ligger dagligen och kör 80 på 90 väg och ibland 40 på 90 väg, men jag gör det av en anledning och för att det är lämpligt.

Nu är du där igen och påstår att allt annat än högsta tillåtna hastighet vid goda förhållanden är hindrande. Vem har gett dig tolkningsföreträde?

Och hur var det nu, var 89km/h på 90-väg OK trots att man kan köra 90? Det fick jag aldrig svar på. Och jag vet att jag aldrig kommer att få svar på det heller.

Därför ger jag upp, du är helt enkelt obildbar. Du får fortsätta leva i villfarelsen att du har koll på det här med trafikregler och sånt, dummer. Du kan inte tolka lagtexter helt enkelt.
Citera
2018-01-14, 18:50
Medlem
Citat:
Jag har betydligt bättre koll på TrF än vad du har. Och jag kan garantera dig att jag har koll på var trafikinspektörer sätter ribban, även om jag inte alltid håller med om deras bedömning (som stundtals kan vara såväl för hård som för snäll).

Du väljer att tolka allt under gällande hastighet vid goda förhållanden som "hindrande". Jag kan inte hjälpa att du läser in saker som inte står, och tolkar fel.

Jag har inte skrivit att det är hindrande, däremot störande. Det är heller inte förenligt med:

"Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver."

Kräver trafiksäkerheten och situationen att du kör 90km/h så skall du göra det och inget annat. Du har annars inte anpassat hastigheten till omgivande trafik.

Som sagt, hade jag ens i någon mån varit för att man skulle hålla maxhastighet hade jag inte ens gått in i denna diskussionen. Jag hade inte själv heller hållit över 30km/h under rådande tillåtna hastighet. Jag kör dessutom alltid 10-20 km/h under rådande hastighet dagligen då jag inte får köra fortare än så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in