2018-01-14, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tagmaster
Det kan vara så att han uttryckt något om att han inte vet hur mycket mer han orkar.

Det fetade kan vara ett uttryck för att hon varit orolig för att han skulle ta sitt liv (jag tror ingen skulle kunna föreställa sig det som verkligen hände).

Låter rimligt.

Arbetsgivare sa ju också något om att han fått arbeta en del hemma för att vara med barnen. Det kan vara så att de ville att O skulle vara mer med barnen för att känna större mening med livet.
Citera
2018-01-14, 17:38
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Eller innan beslutet om hemundervisning fattades...
Enligt en artikel i AB eller Expressen stod det att läkarintyg inkom i samband med att andra barnet skulle ha hemundervisning. Tidigare var det från föräldrarna uppgiften om sjukdom kom.
Citera
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Kan också vara så att han ville att hans arbetskamrater skulle börja undra samma dag. Han kanske tyckte det var otäckt att tänka sig att någon annan än polisen skulle hitta dem.
Jo, jag vet, det kan finnas många skäl. Ett av dessa kan vara att han kom hem och fann dem döda. Vi får väl se om vi får nån klarhet i det hela, vi vet ju inte ens om han varit utanför huset efter jul.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
JA, förmodligen för att dom var så sjuka.
Och för att hänga med i undervisningen så gott det gick, trotts att dom var jättesjuka.
Och eftersom skolan kunde erbjuda den lösningen, så blev det så.
OM pappan o mamman på riktigt hade velat isolera barnen, så hade dom troligtvis sett till att dom blev så sjuka att dom slapp skolan....
Men det ville dom inte.
Märkligt att vilja isolera barnen och familjen genom att ha lärare springande hemma 7ggr i veckan (4+3)
En tanke jag fick, bara.
De flesta skulle tycka att det skulle vara jobbigt att ha personal i sitt hem 3-4 ggr per vecka och skulle knappast välja detta om de kunde slippa.
Citera
2018-01-14, 17:40
Medlem
MacEbolas avatar
Många spekulationer i tråden, här kommer fler:

Döttrar diagnosticerade med åkommor som pekar i riktning vårdkollin.
Moder/hustru cancerdrabbad och på väg mot livets slut.
Fader/make förtvivlad och totalt under isen och har förlorat sina raisons d'être.

Pakt ingås mellan föräldrarna att med triggerpunkt när döden står på tröskeln för modern, distribueras enkla insomningstabletter, plus någon form av opioid till döttrarna och modern.
Fadern säkerställer att de tre lämnat det jordiska, intar en liknande blandning av läkemedel, samt hänger sig som garanti för att inte överleva.
Senast redigerad av MacEbola 2018-01-14 kl. 17:42. Anledning: Syftningsfel
Citera
2018-01-14, 17:40
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mondemoderne
Tack för bra sammanställning. Överensstämmer med vad jag själv läst och med vad flera i tråden hävdat tidigare. Så länge det inte finns mer bekräftad information tillgänglig i det här fallet kan man än så länge inte dra någon annan slutsats än att gärningspersonen med största sannolikhet är mannen.

Ja. Samt att man med ledning av det du citerar bör hålla i minnet att mannen så länge det inte säkert fastställs motsatsen från säker källa - inte anonyma pm - så är utgångspunkten att han använt någon form av grövre våld för morden.
Citera
2018-01-14, 17:42
Medlem
Skogsberghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
"Tragedin som bara inte fick hända, hände" Står det i texten som lagts upp.

Tycker det är en mening som hänvisar mer till en enskild händelse som skulle kunna ske men inte fick hända.

Att skriva att det är en tradgedi när något fått, tex. ett cancer besked, innan personen är avliden verkar märkligt, även om det är ett återfall.
Det är ett besked som är tråkigt, kommer att bli jobbigt, osäkert osv. men inte är det en tragedi innan man vet utgången.

Det är en mkt intressant text som lagts upp och den som skrivit den vet betydligt mer än vad som famgått hittills i tråden.
KAN läsas som att ’tragedin som inte fick hända ändå hände’ var att mamman faktiskt gjorde slag i saken hon kanske tidigare sagt, och som O.H. berättat om för kollega?
Citera
2018-01-14, 17:44
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
I början handlade alla inlägg om huruvida varnen hade ME. Nu handlar i stort sett alla inlägg om att pappan har isolerat barmen. Var finns beläggen för det?

Edit: gick lite för fort... barnen har varit isolerade men var finns beläggen för att de inte var sjuka.

Det är svårt att tro att barnen varit isolerade annat än i mycket relativ bemärkelse. De har väl gått i skola på platsen sen 2010. Finns ingen chans att skolan/rektorsområdet inte haft full koll på dem, som på alla andra barn. De vägs o mäts o utvärderas från morgon till kväll. Alla föräldrar känner alla, mer eller mindre. Det finns inget de kunnat dölja, mer än möjligen korrekt patologisk diagnos.
Citera
2018-01-14, 17:44
Medlem
Enligt relativt säker källa (skolsköterska) skriver läkare numera ut intyg enbart på vårdnadshavares egen utsago. Typ gluten utan att tester gjorts, en del annat inom kost, en del kring ljudkänslighet etc.
Det kan till och med göras efter enbart telefonkontakt.
Är vårdnadshavare tillräckligt verbala och pålästa så kan man nog få intyg för både det ena och det andra.... Typ trötthetssyndrom...
Bedrövligt att det gått så långt dock. (att läkare skriver intyg utifrån vårdnadshavares påtryckningar)
Citera
2018-01-14, 17:46
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Jo, och jag kan inte riktigt släppa att han inte avbokade den stora konferensen han skulle vara huvudtalare på, den som han inte dök upp till. Det har vevats några varv tidigare i tråden, men jag är lite inne på att han hade en plan, men att han fick sjösätta den tidigare än han tänkt...

Eller så ville han att de skulle hittas innan förruttnelsen gått för långt. Just den konferensen var viktig för honom och han visste att arbetet skulle reagera.
Citera
2018-01-14, 17:46
Medlem
På Expressens facebook står det:

Citat:
Varningssignalerna från familjen i Bjärred – före morden:
✔ Isolerade sig
✔ Barnen hemskolades utan rätt läkarintyg
✔ Grannen: "Familjen har jag aldrig sett"

Nu känner jag mig rätt tveksam till om punkten 2 stämmer i och för sig. Det har skrivits om att intyget för den yngre dottern inkom efter att samtal med skolan inkommit, men innan hemskolningen påbörjades. Inget om att fel intyg inkommit.

En annan sak. Polisen säger ju att fynd har gjorts i huset:

Citat:
Han säger att man i villan gjort ”fynd som möjligen ger en förklaring eller en bakgrund till det som hänt”.

En förklaring eller en bakgrund till det som hänt. Narkotiska preparat tänker jag då, men det kan ju vara fel förstås.
Senast redigerad av fringis 2018-01-14 kl. 17:53.
Citera
2018-01-14, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Har försökt följa tråden och tycker det är så konstigt att inget konkret har framkommit. Inga arbetskamrater och/eller grannar som dyker upp här anonymt och förklarar hur det låg till. Efter att ha läst minnesorden om pappan så verkar det vara mamman som spårade. Jösses, vad pågick det egentligen i detta hushåll?

Stackars barn. Vila i frid.
Bjärred är ett samhälle där man sluter leden om något händer. Det finns många såna i vårt land. Sen finns det andra samhällen där folk verkligen ringer ner media för att berätta - bara för att få sitt namn i tidningen. Jag tycker det är sunt att folk väljer att prata med enbart polis om detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in