2018-01-14, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klokakamelen
Min teori efter att ha läst de flesta posterna:
Pappan i familjen var asperger-narcissist (ganska vanlig kombination). För detta talar valet av ämne att fördjupa sig i. Moms (tråkigare ämne går väl knappt att föreställa sig). Jag tror han försökte kontrollera familjen mer och mer. Flickorna satt ensamma hemma hela dagarna förutom sista tiden då pappan skötte en del av sitt jobb hemifrån. De måste ju haft det oerhört tråkigt. För detta talar Instagram-signaturen Agnes is bored. Inga kamrater, ingen chans att på egen hand upptäcka världen. En lärare som kommer ett par timmar två-tre gånger i veckan och kontrollerar hemarbetet. Så trist så klockorna stannar. Mamman sitter och räknar på skatt hela dagarna.

Mamman hade kanske under hösten insett att detta inte är ett värdigt liv för flickorna och sökt en förändring. Detta har gett upphov till konflikt med den extremt kontrollerande pappan som (kanske av denna anledning) mått dåligt under hösten. Under julledigheten har mamman bestämt sig för att livet i pappans regi måste förändras och planerat skilsmässa och eget omhändertagande av flickorna. Pappan blir oerhört provocerad eftersom han på narcissistens vis känner sig kränkt och får ett autistiskt vredesutbrott av episka dimensioner, låser dörren (polisen fick gå in via ett fönster) och slår ihjäl hela familjen med något tillhygge. Därefter tar han sig själv av daga genom t ex hängning. För detta talar att poliserna behövde krisbehandling och fönstren klistrades igen för att förhindra insyn.

Jag vet inte mer än övriga här men ett förslag på händelseförlopp och orsak. Att vi inte får veta något från grannar eller bekanta kan bero på att det finns en tyst överenskommelse mellan invånarna i Bjärred om att man inte ska visa intresse för andra människor och stå över allt skvaller eller informationslämnande. Har själv bott där i tio år och vet hur det funkar.

Jag jobbar på en av Sveriges största redovisnings- och revisionsbyråer. Om intresse för moms är ett tecken på att man är asperger-narcissist och potentiell mördare så får jag akta mig för 95 % av mina arbetskamrater.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nosework
Ja någon visste något! Någon som stod honom nära ??

Det går att läsa in olika saker i de där minnesorden, och ännu så länge kan man bara göra det utifrån det media kommit ut med och som man får anse vara bekräftade uppgifter.
Men pappan ser ut att ha berättat mer om familjens egentliga tillstånd på sitt arbete än vad han och mamman gjort till till exempel skolan.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
Nja, de begåvade föräldrarna levde i en yttre miljö, där den sociala
kontrollen är hög och där man är mån om att upprätthålla en
yttre fasad.
I sådana miljöer blir det svårare att märka någons depression
eller psykiska funktionshinder och eventuella mörka tankar.
Isolerar man sig och håller sig kontrollerad, blir det väldigt
svårt att upptäcka att något är på gång.
Speciellt när man är fördomsfull och bara tror att en viss typ
av människor skulle kunna göra något sådant.
Folk kanske har fått en hastig tanke, att det är något som inte riktigt stämde,
men som sedan snabbt slogs bort för att personerna verkar så normala,för tillfället social, kompetent,oklanderligt klädd..you name it.

Tänker på Breivik och många andra liknande personer där allt var
till synes var okej,men ändå inte.
Under tiden de lever någon typ av liv, växer tankar på döden fram,
ofta skyddar familjemedlemarna varandra.Eller vill inte se.
Tills det brister.

Mammans arbetsgivare nämner att han inte vill berätta om man
eventuellt lagt märke till något med mamman för att skydda
anhöriga, så möjligheten finns att det framkommit oroväckande
saker på jobbet, att mamman brytit ihop edy som kan ge en
indikation på hur eventuellt pressad situationen varit hemna.

Barn som skolvägrar kan vara oerhört pressande för föräldrar.
Det är vad jag tror.
Jag tror kronisk trötthet står för något annat, att det är ett symptom
på hur speciellt den äldre dottern upplevde skolpress och att
det tärde på hela familjen, speciellt då andra dottern fick samma
problembild.

Visst, mamman kan mycket väl ha BRUTIT ihop.
Citera
2018-01-14, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hakefjorden
[/b]

Nej, som du tolkar det är det så. Som jag tolkar det ska de "rannsaka sig själva" om de kunde ha förutsett mord/utvidgat självmord och om detta hade påverkat utgången, inte huruvida hemundervisningen var befogad eller inte.

Du säger ju emot dig själv - föräldrarna har ju gjort allt för att flickorna ska behålla kontakten med skolan.

Och det gjorde dom genom att hålla sig isolerade i villan och se till att barnen fick hemundervisning istället för att umgås med kamrater i skolan ?
Citera
2018-01-14, 17:23
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Och på det minnesorden om pappan och som någon annan var först ut med:

"Detta är en sorgens dag. Du, min idol, vän, mentor, fd chef och inspiration. Du var godhet rakt igenom. Jag kan inte andas. Du var den som såg mig, du trodde på mig och stöttade mig. Jag var alltid förvånad över att du såg så mycket bra i mig. Du, experternas expert. Du var en känslosam människa, ödmjuk och samtidigt så himla intelligent. Du stod alltid upp för vad som är rätt. Det var därför du var en stark förebild. Du betydde så mycket för oss. Du uppskattades även mycket utomlands. Jag har det senaste dygnet blivit kontaktad av de vi träffat i andra länder och pratat om våra minnen med dig. När vi var i Budapest, Amsterdam.. allt du gjort för oss som såg upp till dig. Tack. Din kompetens var ovärderlig. Jag minns hur du fick oss att läsa EU-mål ur nya perspektiv. Jag minns vår fight för ideell second hand. Jag minns våra diskussioner både i jobb och privat med ett leende men samtidigt med en sån smärta. Den senaste tiden förtjänade inte du. Jag minns vad du värderade mest. Tragedin som bara inte fick hända, hände. Momsvärlden tappade en stjärna. Vi förlorade dig Oskar. Alldeles för ung. Alldeles för bra för den orättvisan.

Vår Oskar... Ängeln i Lund."

Mina fetningar.
Det ser åtminstone ut som att pappan berättat saker och att något hemskt skulle kunde hända.
Och det gjorde det också.
Kan vara så att han kom hem och fann alla döda. Var hittar du texten?
Citera
2018-01-14, 17:25
Medlem
mondemodernes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Jag har läst in mig på den forskning som berör mord-självmord av det slag som misstänks vara fallet och sammanställer forskningsläget nedan.

//

Det kanske mest påtagliga är att familicide huvudsakligen är ett manligt brott. Ca 95% av alla brott begås av män. (1, 7) Det är också betydligt mer vanligt att denna grupp av mördare begår eller försöker begå självmord jämfört med de som utför uxoricide eller filicide. (1) Omkring tre fjärdedelar av alla mördare begår eller försöker begå självmord efter ett familicide. (2)

En annan skillnad är att de som begår familicide oftare mått psykiskt dåligt under det senaste året, i regel till följd av ekonomiska problem, förlorad status, skilsmässa eller liknande. (3, 4, 5) Jämfört med de som begår filicide är de som begår familicide oftast äldre, bättre utbildade, gifta och använder i regel mer våld. (1, 3, 4)

//

Det är väldigt vanligt att mördare som begår familicide uppvisat varningstecken på försämrad mental hälsa under det senaste året. Ofta är tecknen dock inte tydliga förrän efteråt, när det redan är för sent. (9) För många är det mycket svårt att föreställa sig hur någon kan mörda sin egen familj eller tanken att en familjemedlem skulle vilja döda dig. (10)

//

Nämnvärt är att det inte i någon av de 30-tal studier jag läst finns något fall där två föräldrar gemensamt beslutat att ta livet av sitt/sina barn och sedan sig själva. Det finns heller inga kända fall av "barmhärtighetsmord" där en förälder mördat en hel familj eftersom ett eller flera barn varit sjukt.

//

Tack för bra sammanställning. Överensstämmer med vad jag själv läst och med vad flera i tråden hävdat tidigare. Så länge det inte finns mer bekräftad information tillgänglig i det här fallet kan man än så länge inte dra någon annan slutsats än att gärningspersonen med största sannolikhet är mannen.
Citera
2018-01-14, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
En sak som slog mej här i soffan med kaffekoppen i högsta hugg, framför vinterstudion på TV är..:
OM nu pappan eller mamman eller båda två ville isolera sina barn och sin familj från insyn från övriga samhället, så borde det väll rimligtvis betyda att man inte vill att någon skall komma hem till dom och eventuellt upptäcka problemet eller situationen.
Eller hur ??
Men, istället väljer man att berätta för båda arbetsgivarna detaljerat, vilket ger en anledning för arbetsgivarna och medarbetarna att hålla ett extra öga på dom.
Man har flera möten med skolan, där ett flertal ur personalen deltar - kurator - rektor - skolsköterska - lärare och där pappan berättar om situationen, vilket ger skolan en anledning att hålla ett extra öga på familjen.
Föräldrarna ser även till att en lärare kommer hem till dom 7ggr (!!!) i veckan (4+3) med en stooor risk för att denna/dom lärarna upptäcker situationen hemma, samt att risken att döttrarna kan börja prata privat med lärarna.
Men ingen orosanmälan har kommit från lärarna eller skolan.
Jag tror verkligen inte att föräldrar har gjort allt detta för att dölja nått, eller för att isolera sin familj från insyn.
För mej så känns spåret med isolering och ingen insyn konstigt !!
Om man verkligen är tvungen att hålla sig undan från samhället av någon anledning, så finns det bra mycket bättre alternativ att hålla sig undan, än att ge arb-givare, skola, rektor, vänner anledning att ha koll.
Skola, arb-givare, polis, vänner eller någon annan har ju inte haft någon som helst anledning att göra en anmälan till ex socialen, för det verkar som att alla har varit rörande överens om hur det var där hemma för den familjen.

Känner någon mer av er som jag ??
Eller är jag helt ute o cyklar ??

Sanningen är ju att dom som vet är döda, och vi sitter här o spekulerar vilt.

Samtidigt.. vad hade de för val? Man kan inte hålla sina barn helt hemma utan skolgång i Sverige
(iaf väldigt få) De var ju välanpassade i samhället (utåt iaf) och ville säkert att deras barn skulle få utbildning in i det sista så att säga.

Har tänkt på an annan sak, många här antar att alla dog i stort sett samtidigt. Så behöver det inte alls vara.

Ja, sunt att ta en TV-paus, kan inte tänka på detta hela tiden..
Citera
2018-01-14, 17:27
Medlem
SeanAverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strandslendan
Verkligen inte, är de hemma sitter de ju ofta vid mobil eller platta och är de ute så är de inte hemma utan i häststall eller i någon idrottshall. Villakvarter kan vara riktigt öde fast folk är hemma. Som vanligt övertolkar FB, tycker inte heller fotot på tjejen är utmärkande som vissa övertolkare här, ser en helt vanlig gullig tjej.

Kanske där du bor, här hopar ungar studsmatta i var å varannan trädgård, nu kanske inte tjejerna var i skick för det, vad vet jag.

Men han har ju uppenbarligen aldrig sett föräldrarna heller. Jag tycker det är konstigt att man aldrig ser någon vid ett bebott hus man passerar varje dag
Citera
2018-01-14, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Att även den yngre flickan började få svårare symptom? Att mamman fick cancer igen?

"Tragedin som bara inte fick hända, hände" Står det i texten som lagts upp.

Tycker det är en mening som hänvisar mer till en enskild händelse som skulle kunna ske men inte fick hända.

Att skriva att det är en tradgedi när något fått, tex. ett cancer besked, innan personen är avliden verkar märkligt, även om det är ett återfall.
Det är ett besked som är tråkigt, kommer att bli jobbigt, osäkert osv. men inte är det en tragedi innan man vet utgången.

Det är en mkt intressant text som lagts upp och den som skrivit den vet betydligt mer än vad som famgått hittills i tråden.
Citera
2018-01-14, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Kan vara så att han kom hem och fann alla döda. Var hittar du texten?

Ja, det skulle också kunna stämma in på texten. Jag undrar hur många som vet av omgivningen hur det gick till, om de vet på mannens och kvinnans jobb t.ex.
Citera
2018-01-14, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strandslendan
Verkligen inte, är de hemma sitter de ju ofta vid mobil eller platta och är de ute så är de inte hemma utan i häststall eller i någon idrottshall. Villakvarter kan vara riktigt öde fast folk är hemma. Som vanligt övertolkar FB, tycker inte heller fotot på tjejen är utmärkande som vissa övertolkare här, ser en helt vanlig gullig tjej.
Såå upplever jag också villakvarter när barnen lämnat småbarnsåren så märks inte de större barnen eftersom de inte aktivt leker i trädgården om de inte sommartid badar i poolen....
Citera
2018-01-14, 17:29
Medlem
mondemodernes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Sektspåret är starkast och det här fallet är inget för PK sinnen då det ligger utanför den logiken. Som sektmedlem blir den gamla familjen en fiende liksom PK samhället i övrigt med indoktrinerande skolgång. Kanske att den äldre flickan gjorde revolt eller en av de vuxna och då blev förvirringen total. Har ofta hänt med sekter och döden kommer att ses som en räddare efter att de förlorat allt det de skapat i sin fantasi. Därför är fanatiska Japan stor inom denna business.

I nämnd sekt finns mycket framgång som John Travolta, Tom Cruise, Rapparen Dough, Fox Greta och många fler. Om du zoomar ut så inses även att svensken är en sekt på planeten så var inte så fördomsfull utan försök att förstå familjens drama. De som går med i en sekt gör så för att må bra och är inga monster om vi undantar globala och lokala politiker med sina sekt partier.

Konstaterar att livet går vidare utan avbrott trots dramat i Bjärred så nu dax för en kopp kaffe till och ha en skön söndag på ditt eget vis. Ingen behöver andras tyckasyndom poäng då vi är starkare än så.

Men det sk sektspåret finns ju fortfarande inte belagt någonstans. Hittills har ingen kunnat visa att någon i familjen har någon som helst koppling till någon sekt, vare sig scientologerna, Jehovas Vittnen eller något annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in