2018-01-14, 17:08
Medlem
Whitks avatar
Någon som har lust att ge en sammanfattning om det kommit fram något nytt dom senaste tre dagarna för en som inte orkar läsa alla inlägg om "jag fick ett PM, Min teori är, Jag tror att, En säker källa säger att, osv osv,"

Har det kommit fram något nytt konkret som är bevisat sig stämma?

/WhitK
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsbergh
Sant

Dessutom uttalade sig den chefen om pappan att han(chefen)inte känt någon oro över pappan.
Ska se om jag hittar artikeln igen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Och på det minnesorden om pappan och som någon annan var först ut med:

"Detta är en sorgens dag. Du, min idol, vän, mentor, fd chef och inspiration. Du var godhet rakt igenom. Jag kan inte andas. Du var den som såg mig, du trodde på mig och stöttade mig. Jag var alltid förvånad över att du såg så mycket bra i mig. Du, experternas expert. Du var en känslosam människa, ödmjuk och samtidigt så himla intelligent. Du stod alltid upp för vad som är rätt. Det var därför du var en stark förebild. Du betydde så mycket för oss. Du uppskattades även mycket utomlands. Jag har det senaste dygnet blivit kontaktad av de vi träffat i andra länder och pratat om våra minnen med dig. När vi var i Budapest, Amsterdam.. allt du gjort för oss som såg upp till dig. Tack. Din kompetens var ovärderlig. Jag minns hur du fick oss att läsa EU-mål ur nya perspektiv. Jag minns vår fight för ideell second hand. Jag minns våra diskussioner både i jobb och privat med ett leende men samtidigt med en sån smärta. Den senaste tiden förtjänade inte du. Jag minns vad du värderade mest. Tragedin som bara inte fick hända, hände. Momsvärlden tappade en stjärna. Vi förlorade dig Oskar. Alldeles för ung. Alldeles för bra för den orättvisan.

Vår Oskar... Ängeln i Lund."

Mina fetningar.
Det ser åtminstone ut som att pappan berättat saker och att något hemskt skulle kunde hända.
Och det gjorde det också.
Ja någon visste något! Någon som stod honom nära ??
Citera
2018-01-14, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SeanAvery
Kan inte släppa uppgifterna hundägaren lämnar. Han som gått där dagligen men aldrig sett dom. Visst kanske han går där dagtid när folk arbetar, och visst han är 75 så kanske han sett dom någon gång utan att minnas. Men han borde väl gå samma sträcka på helgerna och jag tycker det är anmärkningsvärt om det stämmer. Barn är ju ofta ute.

Är verkligen så stora barn ute mycket på fritiden och syns i sina trädgårdar förutom sommartid.
Citera
2018-01-14, 17:11
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aqua1234aqua
Efter att ha ströläst i tråden så får jag upp följande funderingar;

- gällande teorin att barnen var så pass svårt sjuka att föräldrarna/en förälder valde att avsluta deras liv; kan flickorna verkligen varit sååå allvarligt sjuka om de kunde få hemundervisning på deltid (om jag uppfattat det rätt?)? En lärare ska enl media knackat på dörren och ingen hade öppnat... i en situation där man är dödsjuk, där man lider så borde väl inte tankarna finnas på studier? Eller har jag fel? Och är man inte allvarligt sjuk - varför skulle en förälder välja att barmhärtighetsmörda sitt barn? Det går liksom inte ihop för mig.... Hoppet är väl det sista som dör sägs det, och man hoppas väl in i det sista innan man överhuvudtaget gör något så galet som att mörda av "barmhärtighet"?

- Flickans insta ser ju också ut som ett rop på hjälp (det lilla man kan se). Hennes instanamn är ju för det första hur sorgligt som helst (indikerar på att hon är uttråkad) bilden är jätteglåmig och hon ser... ledsen (?) ut. Och texten "a girl has nothing to say" är det hon skrivit som beskrivande text.

- det finns otroligt lite info om mamman och pappan som inte rör deras yrkesliv. Det man vet är hårda fakta, dvs utbildning och arbetsgivare. Det brukar vara rätt sällsynt att mer info inte finns i dagens it-samhälle. Det är även konstigt att ingen på detta extremt välbesökta forum inte känner dem eller yttrar något. Några enstaka skriver någon fjuttig mening om "detta har jag hört från säkra källor", men inget handfast har framkommit. Respekt för intregritet och förundersökning i all ära men att det inte finns någon granne, klasskamrat, kollega, bekants bekant som är stor i käften och vet något... I dont buy it. Detta, för mig, i kombo med dotterns insta och "trötthetssjukdom" (enl uppg från media) tyder på att familjen var väldigt isolerad. Den enda i familjen som syns på bild och vars namn figurerar på flertal ställen är pappan vilket kanske också kan tyda på att han var den som dominerade familjen (jag spekulerar fritt bara, vill inte säga något illa om någon som dött utan att veta sanningen). Han är också den som oftast nämnts som närvarande med skolpersonal vid möten kring döttrarnas skolgång. Han beskrivs som extremt duktig och intelligent av kollegor samt arbetsgivare. Ingen i skolan har sett något varningstecken överhuvudtaget trots upprepade möten med både förälder (föräldrar?) samt har lärare varit hemma hos flickorna veckovis. Att det alltså ska vara flickornas sjukdom som är orsaken går alltså, utifrån info som hittills inkommit, inte ihop för mig.

Utifrån info som hittills inkommit är följande teorier mest trovärdiga;
- munchauser (hos en eller båda föräldrar)
- psykos/psykbryt från någon i familjen (föräldrar eller äldsta dottern)
- någon av föräldrarna vill ha skilsmässa (troligtvis mamman), den andre flippar ut och dödar resten

Sorry för långt inlägg och massa amatörpsykologi...

Nja, de begåvade föräldrarna levde i en yttre miljö, där den sociala
kontrollen är hög och där man är mån om att upprätthålla en
yttre fasad.
I sådana miljöer blir det svårare att märka någons depression
eller psykiska funktionshinder och eventuella mörka tankar.
Isolerar man sig och håller sig kontrollerad, blir det väldigt
svårt att upptäcka att något är på gång.
Speciellt när man är fördomsfull och bara tror att en viss typ
av människor skulle kunna göra något sådant.
Folk kanske har fått en hastig tanke, att det är något som inte riktigt stämde,
men som sedan snabbt slogs bort för att personerna verkar så normala,för tillfället social, kompetent,oklanderligt klädd..you name it.

Tänker på Breivik och många andra liknande personer där allt var
till synes var okej,men ändå inte.
Under tiden de lever någon typ av liv, växer tankar på döden fram,
ofta skyddar familjemedlemarna varandra.Eller vill inte se.
Tills det brister.

Mammans arbetsgivare nämner att han inte vill berätta om man
eventuellt lagt märke till något med mamman för att skydda
anhöriga, så möjligheten finns att det framkommit oroväckande
saker på jobbet, att mamman brytit ihop edy som kan ge en
indikation på hur eventuellt pressad situationen varit hemna.

Barn som skolvägrar kan vara oerhört pressande för föräldrar.
Det är vad jag tror.
Jag tror kronisk trötthet står för något annat, att det är ett symptom
på hur speciellt den äldre dottern upplevde skolpress och att
det tärde på hela familjen, speciellt då andra dottern fick samma
problembild.
Citera
2018-01-14, 17:13
Medlem
kardashanarsels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Är verkligen så stora barn ute mycket på fritiden och syns i sina trädgårdar förutom sommartid.

Många familjer är i trädgården och grejar och sedan tvättar de bilen och sånt
Alla familjer sitter inte vid datorn
Citera
2018-01-14, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Enligt Stefan S. utmärkta sammanfattning lite längre upp i tråden så verkar det ju också närapå alltid vara förälderns problem som ligger till grund för att mörda sina egna barn. Statistiskt sett har alltså även i detta fall pappan mördat de andra tre och det har föregåtts av försämrat eget psykiskt mående (stämmer med annat som framkommit) och har alltså utlösts av något nu under julhelgerna (som ju är typiskt svåra för familjer i kris).

Finns mycket att väga in, ja.

Och det är något med tidpunkten också, att ett år var till ända och ett nytt stundade.
Vad som än fattades denna familjen så skulle inte ett nytt år få fortsätta.

Jag undrade tidigare om någon känner till när under detta året den äldsta flickan skulle ha fyllt 15?
Någon som har koll på det?
Citera
2018-01-14, 17:15
Medlem
Muppelainens avatar
Nu spånar jag lite bara på de saker som skrivit.
Jag har svårt att se pappan som narcissist. Har själv levt i över ett årtionde med en såna personer, och utsidan var allt. Att isolera sig var inget de kunde stå ut med. Det skulle skyltas med hur välbergade vi var. Huset, bilarna, trädgården, barnen. Hen var också väldigt aktiv på alla sociala medier, för där är det ännu enklare att visa upp den perfekta fasaden.
Om pappan hade en narcissistisk störning borde han varit mer aktiv på sociala medier där han visade upp sig och sin perfektion som endast han har skapat.
Han skulle heller aldrig ta sitt liv, eftersom han är för bra för det.
Baserat på mina egna erfarenheter så känns det teorin inte sannolik alls.

Sen funderar jag på om det kanske är så att det är mamman som levt med ME, och döttrarna med narkolepsi eller något liknande som ger symtom på trötthet.
Har en granne vars barn har narkolepsi, men det har aldrig varit tal om hemskolning där, snarare anpassad studiegång.
Citera
2018-01-14, 17:16
Medlem
Sektspåret är starkast och det här fallet är inget för PK sinnen då det ligger utanför den logiken. Som sektmedlem blir den gamla familjen en fiende liksom PK samhället i övrigt med indoktrinerande skolgång. Kanske att den äldre flickan gjorde revolt eller en av de vuxna och då blev förvirringen total. Har ofta hänt med sekter och döden kommer att ses som en räddare efter att de förlorat allt det de skapat i sin fantasi. Därför är fanatiska Japan stor inom denna business.

I nämnd sekt finns mycket framgång som John Travolta, Tom Cruise, Rapparen Dough, Fox Greta och många fler. Om du zoomar ut så inses även att svensken är en sekt på planeten så var inte så fördomsfull utan försök att förstå familjens drama. De som går med i en sekt gör så för att må bra och är inga monster om vi undantar globala och lokala politiker med sina sekt partier.

Konstaterar att livet går vidare utan avbrott trots dramat i Bjärred så nu dax för en kopp kaffe till och ha en skön söndag på ditt eget vis. Ingen behöver andras tyckasyndom poäng då vi är starkare än så.
Citera
2018-01-14, 17:16
Medlem
Deadwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorAgge
Om inte rektorn på skolan får sparken så är det en enda stor rättsskandal. Hon har fattat allvarliga felbeslut på helt felaktiga grunder och hon har dessutom sladdrat alldeles för mycket till media.

Och ja, jag har god kännedom om rektorsyrket och Skollagen.

?
Vad baserar du det på? Tror hon vet mer om sitt jobbs skyldigheter än du är kapabel att förstå.
Citera
2018-01-14, 17:18
Medlem
SeanAverys avatar
Citat:

Jag gissar att gubben går där även sommartid, och familjen har bott där sen 2012? Hur länge gubben gått där har jag ingen aning om dock
Citera
2018-01-14, 17:19
Medlem
Strandslendans avatar
Citat:
Verkligen inte, är de hemma sitter de ju ofta vid mobil eller platta och är de ute så är de inte hemma utan i häststall eller i någon idrottshall. Villakvarter kan vara riktigt öde fast folk är hemma. Som vanligt övertolkar FB, tycker inte heller fotot på tjejen är utmärkande som vissa övertolkare här, ser en helt vanlig gullig tjej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in